جشنواره فیلم کوتاه تهران بلیت فروشی می شود اما به قیمت آدامس ایرانی

تهران (پانا) - سید صادق موسوی مدیرعامل انجمن سینمای جوان و دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران معتقد است، قیمت بلیتهای جشنواره فیلم کوتاه تهران بسیار پایین است و به اندازه قیمت یک آدامس ایرانی است.

کد مطلب: ۹۶۵۹۵۹
لینک کوتاه کپی شد
جشنواره فیلم کوتاه تهران بلیت فروشی می شود اما به قیمت آدامس ایرانی

صبح امروز نشست خبری سی و ششمین جشنواره فیلم کوتاه تهران در سازمان سینمایی برگزار شد.
در بخشی از این نشست آرش عباسی مشاور دبیر و روابط عمومی این رویداد هنری با اشاره به تغییرات جشنواره امسال با گذشته خود، گفت: «امسال برای نخستین بار قرار است بلیت فروشی داشته باشیم و این بلیت‌ها از طریق سایت سینما تیکت قابل خریداری است، البته برخی ازفیلمسازان فیلم کوتاه از این موضوع ناراضی هستند‌ اما نمی‌شود انتظار داشت که این فیلم‌ها به رایگان به تماشا گذاشته شود. سال‌های گذشته به همین دلیل ازدحام زیادی ایجاد می‌شد و این مسأله همه را عذاب می‌داد از همین رو احساس می‌کنم تصمیم خوبی گرفته شده است.»
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به نگرانی فیلمسازان کوتاه تصریح کرد: «نگرانی که بین فیلمسازان وجود دارد این است که خریداری بلیت ممکن است برای سانس های داستانی کمک کننده باشد و جلوی ازدحام را بگیرد اما فیلم‌های تجربی و مستند را نابود می‌کند اما این نظر قابل نقد است چون فیلمساز تجربی فیلمش را برای مخاطب عام نمی‌سازد و مردمی کردن فیلم کوتاه اشتباه فاحشی است که در این چند وقت اخیر اتفاق افتاده است.»
عباسی در ادامه یادآورشد: «در یکی دو سال گذشته اکران فیلم کوتاه سیاست قابل نقدی است که این موضوع را از جانب خودم می گویم. بحث اقتصادی و مردمی کردن فیلم کوتاه به فاجعه‌ای ختم می‌شود که سال‌های بعد اثرش را خواهیم دید. همین نگاه تبلیغاتی و ساده انگارانه باعث شده فیلمساز کوتاه تجربی که نباید ذره‌ای به مخاطب فکر کند اینچنین اعتراض کند.»
عباسی یادآور شد: «فیلم کوتاه و تجربی چیزی نیست که با تخمه به تماشای آن بنشینیم. نکته دیگر این است که کسانی که فیلمشان باز مانده حق اعتراض دارند در حالی که در هیچ جشنواره‌ای در جهان چیزی به نام اعتراض به انتخاب‌ها وجود ندارد. هنرمند باید قاعده بازی را بپذیرد. برای کسی کارت دعوت فرستاده نمی‌شود، کسی نمی‌تواند بگوید حق من خورده شده است در حالی که هیچ حقی وجود ندارد. برخی می گویند جشنواره با بیت المال برگزار می‌شود در همه جای جهان ایونت ها و فستیوال‌ها با پول مردم برگزار می‌شود و کسی نمی‌تواند بگوید پول مردم خورده می‌شود. دبیر حق دارد که انتخاب کند یا نکند.»
در بخش دیگری از این نشست سیدصادق موسوی مدیر عامل انجمن سینمای جوانان و دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: «آقای عباسی با اینکه مشاور من است اما صحبتهای او برای خودش محترم است. البته اگر قرار بود مشاور مثل دبیر صحبت کند که دیگر چه نیازی به مشاور بود. به هر حال فیلم کوتاه فرصتی برای نقد کردن است و اختلاف دیدگاه وجود دارد.ما امسال به دلایل مختلف به میزان ۵۰ درصد کاهش اعتبارات داشتیم هرچند از سوی سازمان سینمایی به ما ۲ میلیارد تومان داده شده اما با تلاش‌هایی که کردیم امیدواریم بتوانیم از سوی شهرداری بخشی از هزینه‌ها را دربیاوریم.»
وی با اشاره به این مطلب که جشنواره فیلم کوتاه تهران بی تردید مهمترین جشنواره غرب آسیا و میراث ملی است، اظهار کرد: «امسال سومین سالی است که من دبیر این جشنواره هستم اما پیش از ما دبیران دیگر از این رویداد محافظت کرده‌اند. ما امسال فکر می‌کنیم با خرد خودمان و دیدگاهی که در شورای سیاستگذاری وجود دارد کارهای متفاوتی انجام داده‌ایم که در دراز مدت به نفع جشنواره است.»
دبیر جشنواره اظهار کرد: «سه مؤلفه مهم در جشنواره وجود دارد یکی اینکه جشنواره قدمت دارد در حالی که هشتاد درصد جشنواره‌های فیلم کوتاه جهان تنها ۱۰ سال عمر دارند. تعداد آثار ارسالی که هر سال در جشنواره تهران داشتیم بین ۴ تا ۶ هزار فیلم بوده است بنابراین اگر برای آرتیست‌های جهان این جشنواره مهم نباشد فیلمشان را نمی‌فرستند.»
وی ادامه داد: «سطح داوران و مهمانان و جوایز نقدی نیز از دیگر نکات مهم یک جشنواره است. ما امسال به دلایل مختلف به میزان ۵۰ درصد کاهش اعتبارات داشتیم هرچند از سوی سازمان سینمایی به ما ۲ میلیارد تومان داده شده اما با تلاش‌هایی که کردیم امیدواریم بتوانیم از سوی شهرداری بخشی از هزینه‌ها را دربیاوریم با این همه سطح خوبی از مهمانان را دعوت کرده‌ایم از همین رو باید بگویم امسال داوران جشنواره از سطح خوبی برخوردار هستند.»
موسوی در بخش دیگری از سخنان خود به حضور مهمانان این جشنواره اشاره کردو گفت: «حضور نماینده‌هایی از جشنواره برلینانه، شورت شورت، کلرموند از نکات مهم جشنواره ماست‌. هفت فیلم به بخش بین‌الملل راه پیدا کرده و مجموعاً ۵۰ فیلم خارجی از ۲۵ کشور انتخاب کرده‌ایم که اسپانیا، فرانسه و آلمان از بیشترین فیلم‌های ارسالی برخوردار هستند البته مجموعاً ۱۱۰ کشور برای ما اثر ارسال کرده‌اند.»
وی به بخش ملی جشنواره اشاره کردو افزود: «کلاً ۱۴۰ اثر به جشنواره راه پیدا کرده است و بیش از نود درصد آثار راه پیدا نکردند و اینچنین تعداد زیادی ناراضی و دلشکسته هستند. انصافاً هم پاسخ دادن به این جوانان که با سختی فیلم ساخته‌اند، دشوار است. ما سال‌های قبل مشکلی داشتیم که سعی کردیم آن را اصلاح کنیم. اینکه داوران بیش از هزار فیلم را ببینند ریسک و خطا در انتخاب دارد و این موضوع را سال‌های قبل هیات انتخاب به ما می‌گفتند که داوری این تعداد سخت است اما امسال سعی کردیم ۲ گروه با آرامش بیشتر بتوانند آثار را انتخاب کنند تا خطا کاهش پیدا کنند. همچنین امسال برای اولین بار ۱۰ نفر عضو هیات انتخاب داشتیم اما دویست فیلم مرحله نهایی را همه این ۱۰ نفر دیدند و در نهایت ما ۶۷ فیلم داستانی انتخاب کردیم.»

سید صادق موسوی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این مطلب که 73 درصد از فیلم‌های حاضر در جشنواره فیلم کوتاه توسط بخش خصوصی است، گفت: «از این ۶۷ فیلم در مجموع ۲۷ اثر متعلق به انجمن سینمای جوانان است. هر چند ما بزرگترین بنگاه تولید فیلم کوتاه هستیم اما ۷۳ درصد آثار ارسالی متعلق به بخش خصوصی است هرچند این انجمن بانی و برگزارکننده جشنواره است اما به تمام اعضای هیات انتخاب گفته‌ایم مهم نیست چه کسی تولیدکننده اثر باشد. تا آنجا که توانسته‌ایم در این سه سال به همه فیلم‌ها فارغ از اینکه تولیدکننده‌اش انجمن است یا نه، توجه کرده‌ایم.»
وی خاطرنشان کرد: «این درست است که ما برگزارکننده جشنواره هستیم اما این جشنواره متعلق به همه مردم است بنابراین نمی‌شود کوته بینانه‌ نگاه کرد و گفت تنها فیلم‌های انجمن به جشنواره راه پیدا کنند. تمام آثار به معاونت نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی ارسال شده و باید روند قانونی آنها طی شود. امسال درباره بلیت فروشی صحبت شده است.»
دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران در بخش دیگری از سخنان خود به ازدحام جمعیت در جشنواره سال گذشته اشاره کردو افزود: «ازدحام عجیب و غریب پارسال ما را غافلگیر کرد و نقدها را پذیرفتیم. در برخی شب‌ها تا ۲ صبح اکران داشتیم و بسیار شلوغ بود. فیلم کوتاه یک تولید عامه پسند نیست اما می‌تواند حمایت بخشی از مردم را داشته باشد. هرچند ازدحام خوشحال کننده بود اما سرگردانی بچه‌ها خوب نبود به همین دلیل امسال می‌خواستیم مردم شماره صندلی داشته باشند و روی صندلی خود بنشینند.»
وی اضافه کرد: «بیمه سالن‌ها بر اساس تعداد صندلی‌هاست و اگر واقعه‌ای در راهرو رخ دهد شامل بیمه نمی‌شود. تشخص جشنواره با نوع برگزاری آن همخوانی نداشت به همین دلیل تصمیم گرفتیم بلیت فروشی داشته باشیم. امسال سینماتیکت همه فیلم‌ها را معرفی می‌کند ضمن اینکه به بهترین فیلم از نگاه مردم هم جایزه می‌دهد.تشخص جشنواره با نوع برگزاری آن همخوانی نداشت به همین دلیل تصمیم گرفتیم بلیت فروشی داشته باشیم. نیت ما پول درآوردن نیست چون در هر سالن تنها دویست بلیت فروخته می‌شود که اصلاً رقمی نمی‌شود اما به خاطر نظم و انضباط گفتگو کردیم تا قیمت بلیت هر سانس پنج هزار تومان باشد
موسوی با اشاره این مطلب که نیت ما از بلیت فروشی پول درآوردن نیست، تصریح کرد: در هر سالن تنها دویست بلیت فروخته می‌شود که اصلاً رقمی نمی‌شود اما به خاطر نظم و انضباط گفتگو کردیم تا قیمت بلیت هر سانس پنج هزار تومان باشد.»
مدیرعامل انجمن سینمای جوانان با تاکید بر این مطلب که جشنواره رویکرد انتفاعی ندارد، گفت: «فکر می‌کنم نهایت فروش ما پنجاه میلیون تومان باشد که اصلاً رقم بزرگی نبود. آیین اختتامیه امسال هم در برج میلاد برگزار می‌شود. امسال برای پنجمین سال با خانه کتاب همکاری می‌کنیم. در این دوره از جشنواره ۳۰۲ اثر خواهان حضور در بخش اقتباس بودند.»

وی به حضور نهادهای مختلف در این جشنواره اشاره کردو افزود: «جای دیگری که با آن همکاری کردیم بنیاد ادبیات داستانی است که تفاهم‌نامه‌ای امضا کردیم و مسابقه داستان گویی برای اقتباس خواهیم داشت که در کنار جشنواره نتایج آن اعلام می‌شود. ۶۵۰ داستان کوتاه با این شکل به جشنواره ارسال شده است. امیدوارم این مسیر سال‌های بعد ادامه داشته باشد چون فکر می‌کنم یکی از راهکارهایی که مشکل فیلمنامه را حل می‌کند چنین کارهایی است. علاوه بر این می‌خواهیم تازه‌های نشر را هم معرفی کنیم.»
به گفته موسوی، از سال گذشته همزمان با جشنواره فیلم کوتاه تهران، این جشنواره در سایر استان‌ها هم برگزار شده است که رضایت فیلمسازان برای اکران فیلم‌هایشان گرفته‌ شده است.
وی ادامه داد: «امسال نشست «۲۰,۳۶» برگزار می‌کنیم که نشست‌های تعیین کننده و پژوهشی بوده و ورودی آن یک میلیون تومان است و تاکنون ۹۶ نفر شرکت کرده‌اند. این نشست هر روز یک دبیر علمی دارد، دبیر علمی روزهای مختلف محمود کلاری، شهرام مکری، مجید برزگر و ... است.»
دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران با بیان اینکه نشست‌های «۲۰,۳۶» به صورت آنلاین در دفاتر سینمایی‌ پخش می‌شود، اظهار کرد: «در همه فستیوال‌های معتبر دبیر تعیین کننده است اما من عباس کیارستمی یا چهره مهم سینمایی نیستم و چنین توهمی هم ندارم بنابراین فکر می‌کنم باید مدیریت صحیح اتفاق بیفتد. این روزها برخی گلایه می‌کنند و می گویند با سختی فیلم ساخته‌اند که البته درست است و عاطفه آدم جریحه‌دار می‌شود اینها از من می‌خواستند با امتیاز دبیر یک باکس پیشنهاد بدهم که این کار را نکردم در عوض از هیات انتخاب تقاضا کردم به اعتراض‌ها رسیدگی کنند. من حتی در انتخاب یک فیلم دخالت نکرده‌ام، نظر داده‌ام اما دخالت نکرده‌ام و تمام این مکانیزم را به دل هیات انتخاب برده‌ام. ضمن اینکه دیگر باکس‌ها بسته شده‌اند و انتخاب مجدد برای آثار وجود ندارد. نمی‌شود نظرات دوستان را محترم نشمرد و نظر خودم را دخالت بدهم. من می‌خواهم مکانیزم عادلانه باشد.»
عباسی هم در این زمینه توضیح داد: «اصلاً این موضوع یک عمل حرفه‌ای نیست که به خاطر اعتراض‌ها یک فیلم را به جشنواره اضافه کنیم. جشنواره فیلم کوتاه تهران در رده جشنواره‌های درجه یک دنیاست. مگر در کن دبیر جشنواره به کار هیات انتخاب دخالت می‌کند.»
یادآور می‌شود، در پایان این نشست از پوستر سی و ششمین جشنواره فیلم کوتاه تهران رونمایی شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار