در بیانیه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به مناسبت ۱۳ آبان تاکید شد

جلوگیری از تضعیف گفتمان مقاومت وظیفه نخبگان حوزوی و دانشگاهی است

تهران (پانا) - دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با صدور بیانیه‌ای به مناسبت 13 آبان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی تاکید کرد مقاوم‌سازی و تاب‌آور ساختن ساختار اقتصادی کشور باید از سوی نخبگان علمی با جدیت دنبال شود.

کد مطلب: ۹۶۵۵۴۳
لینک کوتاه کپی شد
جلوگیری از تضعیف گفتمان مقاومت وظیفه نخبگان حوزوی و دانشگاهی است

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، متن کامل این بیانیه به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

با فرارسیدن 13 آبان 1398 و گذشت چهار دهه از حرکت انقلابی تسخیر لانه جاسوسی آمریکا از سوی فرزندان ملت ایران، بازخوانی چرایی دشمنی آمریکا و استکبار جهانی با ملت ایران ضرورتی جدی است.

آمریکا با غصب سرزمین بومیان آمریکا آغاز شد و ادامه چنین مسیری طمع‌ورزی برای توسعه سلطه بر جهان است و مبارزه با آمریکا نماد مبارزه با روحیه سلطه‌گری و زورگوئی در جهان است. در چند دهه اخیر آمریکا منشاء جنگ‌های بزرگ، کشتارهای جمعی، تجاوز به حقوق مظلومان و حتی کودکان مظلوم بوده و هست.

آمریکای جنایتکار در عصر منطق و عقلانیت، عامل تجاوز به حقوق بشر در نقاط مختلف جهان بوده و هست که یکی از نمودهای این رفتار ضد حقوق بشر تحریم است که حتی تا مرز تحریم غذا و دارو نسبت به کشورهای مختلف پیش می‌رود که به لطف خدای متعال حربه تحریم در سرزمین پر حماسه جمهوری اسلامی ایران ناکارآمد و عقیم مانده است، این موضوع از آنجا اهمیت دارد که به‌رغم تصورات برخی ساده‌اندیشان، هنوز این دشمنی و عداوت در اَشکال مختلف ادامه دارد.

13 آبان علاوه بر سالگرد تسخیر لانه جاسوسی آمریکا، سالگرد دو واقعه دیگر نیز است که این دو واقعه نیز علامت و نشانه دشمنی آمریکا با ملت ایران است.

در 13 آبان 1343 حضرت امام خمینی «ره» پس از سخنرانی طوفانی و حماسی ایشان علیه اعطای کاپیتالاسیون و مصونیت قضایی به مستشاران نظامی آمریکایی در کشورمان، از سوی نظام دست‌نشانده پهلوی به ترکیه تبعید شدند.

در 13 آبان 1357 نیز دانش‌آموزان انقلابی که در اعتراض به جنایات رژیم پهلوی به خیابان آمده بودند، از سوی عمال رژیم پهلوی _ که تحت حمایت دولت آمریکا بود _ به خاک و خون کشیده شدند.

ملت بزرگ ایران به‌خوبی در هر دو واقعه دست دولت جنایتکار و مداخله‌گر آمریکا را مشاهده می‌کرد و به همین دلیل بلافاصله بعد از اقدام انقلابی فرزندان رشیدش در تسخیر لانه جاسوسی آمریکا، حمایت بی‌دریغ خود از این حرکت سرنوشت‌ساز را اعلام کرد.

امروز بعد از گذشت چهار دهه از انقلاب دوم به فرموده زعیم حکیم و فرزانه انقلاب در بیانیه «گام دوم انقلاب» در سایه نظام جمهوری اسلامی «نماد پُرابّهت و باشکوه و افتخارآمیز ایستادگی در برابر قلدران و زورگویان و مستکبران جهان و در رأس آنان آمریکای جهان‌خوار و جنایت‌کار، روزبه‌روز برجسته‌تر شد. در تمام این چهل سال، تسلیم‌ناپذیری و صیانت و پاسداری از انقلاب و عظمت و هیبت الهی آن و گردن برافراشته‌ی آن در مقابل دولتهای متکبّر و مستکبر، خصوصیّت شناخته‌شده‌ ایران و ایرانی بویژه جوانان این مرز و بوم به‌شمار میرفته است.»

اما برای استمرار این روند مبارک که سرمشق تمامی ملل آزاده و عدالتخواه جهان در مقابله با استکبار آمریکا بوده است، نکاتی باید مورد توجه همه اقشار و به ویژه نخبگان حوزوی و دانشگاهی قرار گیرد:

جلوگیری از تضعیف گفتمان و ادبیات استکبارستیزی و مبارزه با آمریکا: همه اقشار ملت و به‌ویژه حوزویان و دانشگاهیان با هرگونه تلاش که منجر به موجه جلوه دادن عملکرد ننگین دولت آمریکا و بیهوده جلوه دادن مبارزه با استکبار است، با روش‌های علمی و مستدل مقابله کنند.

تلاش برای مقاوم سازی و تاب آور ساختن ساختار اقتصادی کشور:

آمریکا و هم‌دستانش جبهه جنگ با ملت بزرگ ایران را به میدان اقتصاد کشانده‌اند و با تحریم‌های بی‌سابقه و ظالمانه علیه ملت ایران می‌خواهند این ملت عزیز و غیور را به تسلیم وادار کنند.

اما در کنار برخی سختی‌ها که این تحریم‌ها بر ملت ما تحمیل کرده است، این موضوع مهم نیز نمایان شد که ظرفیت اقتصاد بومی و متکی به توان و ظرفیت داخلی کشور بسیار بیشتر از آن چیزی است که تصور می‌شد.

نخبگان علمی کشور باید با فعال‌تر کردن حوزه‌های مختلف اقتصاد دانش‌بنیان به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین ارکان اقتصاد مقاومتی و با استفاده از همه توانمندی‌ها و قابلیت‌ها، ارزش افزوده اقتصاد کشور را بیشتر کرده و به تولید و اشتغال نیروی کار رونق بیشتری دهند.

حمایت و پشتیبانی شناختی از جبهه مقاومت:

امروز و پس از شکست فتنه تکفیر و ترور دست‌پرورده آمریکا و دولت‌های دست‌نشانده آمریکا در منطقه غرب آسیا، این منطقه به شکلی بی‌سابقه و یکپارچه به جبهه مقابله با آمریکا تبدیل شده است و برای جلوگیری از آنچه که در برخی از کشورها مانند مصر بعد از بیداری اسلامی رخ داد؛ باید مبانی نظری و تئوریک مبارزه با استکبار آمریکا در سایه گفتمان اسلام ناب محمدی «ص» تبیین شود و دامنه شناخت دشمن و دشمنی‌های آمریکا گستره و عمق بیشتری پیدا کند.

دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، با گرامیداشت چهلمین سالگرد تسخیر لانه جاسوسی آمریکا و روز ملی مبارزه با استکبار جهانی و ادای احترام به همه شهدای انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی و مدافع حرم به ویژه شهدای دانش‌آموز و رشادت همه مبارزان جهان علیه سلطه آمریکا، مجددا همه اقشار ملت ایران و به‌ویژه نخبگان حوزوی و دانشگاهی را به تقویت مبانی علمی و نظری گفتمان مبارزه با استکبار جهانی دعوت می‌کند.

دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین تاکید می‌کند امروز از هر روز تاریخ نیازمند شناخت عمیق‌تر نقش تاریخ‌ساز جمهوری اسلامی ایران در تغییر روند ظالمانه سلطه آمریکایی هستیم، باشد که نسلی به مراتب تواناتر و آگاه تر نسبت به فجایع قرون وسطائی و منطق گوانتانامویی آمریکایی را شاهد باشیم زیرا دشمن شناسی عامل بازدارنده از ادامه دشمنی‌های فاجعه‌آمیز است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار