تنوع فرهنگی اقوام یک فرصت، ارزش و سرمایه است

تهران (پانا) - رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران معتقد است، حفظ میراث فرهنگی، تاریخچه و باورهای مردم به عنوان رسالت این سازمان است وکتابخانه ملی باید تلاش کند تا داشته های فرهنگی ایران توسط سایر کشورها مصادره نشود.

کد مطلب: ۹۶۵۴۵۴
لینک کوتاه کپی شد
تنوع فرهنگی اقوام یک فرصت، ارزش و سرمایه است

به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، اشرف بروجردی عصر امروز(شنبه 11آبانماه) در آیین افتتاح نمایشگاه تاریخ محلی استان فارس که در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و با محمدجواد آذری جهرمی - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و جمعی از مسئولان و فرهیختگان استان فارس برگزار شد با تاکید بر ضرورت حفظ میراث فرهنگی امت ها، ملت ها و اقوام، گفت: چنانچه ملت ها بخواهند سابقه خود را به نمایش بگذارند باید فرهنگ خود را به نمایش گذارند.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با بیان اینکه فرهنگ، باورهای مردم را شکل می دهد، افزود: در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران سنتی پایه گذاری شده است که بر اساس آن ما آداب و رسوم محلی اعم از هنرهای محلی، قومی و ... که بعضا ملی نیز شده اند را بازخوانی و احیاء می کنیم این مهم به عنوان رسالت این سازمان مطرح شده است.

وی حفظ میراث فرهنگی، تاریخچه و باورهای مردم، حفظ داشته های فکری و اندیشه های بشری را به عنوان رسالت تدوین شده سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برشمرد و اضافه کرد: امید است این گام منشاء اثر باشد و در جهت پیشرفت و توسعه فرهنگ ایران زمین موثر واقع شود.

وی در ادامه به حضور برخی از وزرای سابق و کنونی و نیز نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران در این آیین اشاره کرد و افزود: این امر نشان دهنده اهتمام و تلاش این عزیزان در جهت حفظ میراث و پیشرفت و اعتلای ایران است.

بروجردی به راه اندازی آرشیو ملی هنر در استان فارس اشاره کرد و گفت: این امر گامی موثر است که بدون شک بدون حمایت استاندار و شهرداری و نیز سایرین این مهم محقق نمی شود و امید است شاهد عملیاتی شدن آن باشیم.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با تاکید بر ثبت داشته های فرهنگی کشور ادامه داد: همه باید تلاش کنیم تا داشته های فرهنگی کشور توسط سایر کشورها مصادره نشود اتفاقی که امروز دچار آن شده ایم چراکه برخی از کشورها در تلاش هستند تا داشته های فرهنگی ایران را مصادره کنند.

وی تصریح کرد: در این باره می توان به ثبت جهانی عید نوروز اشاره کرد که مدعیانی چون افغان ها، ترک ها، تاجیک ها و... داشت اما در نهایت ایران موفق شد این امر را به عنوان کاری مشترک به ثبت برساند.

وی ضمن ابراز تاسف از اینکه برخی از کشورها توانستند برخی از مفاخر ایران زمین را به ثبت خود برسانند، اضافه کرد: باید تلاش شود ساخته ها و ارزش های فرهنگی آفریده شده در این مرز و بوم حفظ شوند.

بروجردی همچنین یادآور شد: امروز بسیاری از موزه های جهانی مملو از آثار تاریخی این سرزمین است و باید تلاش شود تا از این پس آثار خود را در موزه های سرزمین خود شاهد باشیم.

** ضرورت تلاش برای جلوگیری از مصادره داشته های فرهنگی ایران توسط سایر کشورها

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ضمن اعلام آمادگی در جهت توسعه فرهنگ محلی کشور خاطرنشان کرد: تنوع فرهنگی اقوام یک فرصت، ارزش و سرمایه است و اینکه برخی تصور می کنند با گرامی داشتن اقوام بحث انفکاک از سرزمین مطرح می شود باید بگویم تصوری اشتباه است در این باره باید حلقه وصل اقوام ایجاد شود.

** دروازه های اقتصادی جنوب خلیج فارس به وسیله استان فارس باز است

در ادامه محمد جواد آذری جهرمی - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: مردم خطه فارس از سالیان دور در عرصه های ماندگار و اثرگذار کشور حضوری فعال داشته اند و امروز نیز این ظرفیت تاثیرگذار در این بخش به خوبی مشاهده می شود.

آذری جهرمی ضمن تاکید بر ضرورت بزرگداشت و گرامیداشت آنچه که از گذشتگان برای ما به یادگار مانده است، افزود: در این میان ما نیز باید در کسب افتخارات برای آیندگان تلاش کنیم تا آنها نیز از اثرات به یادگار مانده از ما به نیکی یادکنند.

وی با اشاره به نفوذ فرهنگ فارسی، ادامه داد: هنوز دروازه های اقتصادی جنوب خلیج فارس به وسیله استان فارس باز می شود و این مسئله از اهمیت بسزایی برخوردار بوده اما چه میزان از تجار و کسانی که امروز در حوزه اقتصادی تلاش می کنند قدردانی شده و از ظرفیت های آنان استفاده شده است؟

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: هر فرهیخته ای یک نقطه تمایز و برتری دارد و بزرگداشت این اشخاص را به عنوان نماد می توان مطرح کرد که با ثبت آثار آنها به عنوان اثر فاخر و ماندگار همراه است.

وی تصریح کرد: اگر طی یک دوره ای به اشعار حافظ و سعدی توجه نمی شد و اشعار آنان سینه به سینه نقل نمی شد شاید امروز شاهد ماندگاری آثار این شاعران نبودیم.

آذری جهرمی تاکید کرد: امروز ما میراث دار هنرمندان، بزرگان، نخبگان شهرو دیار خود هستیم و باید ضمن پرداختن به تاریخ، به بزرگانی که امروز در استان فارس هستند هم توجه کنیم.

وی که خود را عضو کوچکی از خانواده استان فارس دانست افزود: افتخار می کنم امروز در جمعی حضور دارم که بسیاری از بزرگان، مفاخر و هنرمندان استان فارس حضور دارند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: امید است با همکاری استاندار فارس گروه های مرجع به لحاظ تاریخی، تمدنی و نخبگی که منشاء اثر هستند جمع شوند و به شیوه ای مناسب از تلاش ها و آثار آنها قدردانی شود.

** ساخت آرشیو ملی هنر ایران در استان فارس

همچنین کوروش کمالی سروستانی- رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس، استان فارس را سرزمین پارسایان ـ با قدمتی همپایه تاریخ ایران زمین برشمرد و فارس را همواره یکی از مراکز شکل‌گیری و شکوفایی تمدن‌های کهن ایران زمین دانست.

وی افزود: کهن‌ترین یادگار تاریخی سرزمین فارس، ظهور فرمانروای دانا و مدبر هخامنشی کوروش کبیر بود که به خاطر ویژگی‌های شخصیت ماندگارش، ایرانیان او را پدر، یونانیان سرور و قانون‌گذار، یهودیان مسیح خدا و مسلمانان ذوالقرنینش خوانده‌اند.

کمالی سروستانی با اشاره به اینکه فارس در دوران اسلامی نیز عالمان، اندیشمندان، عارفان و شاعران فراوانی را در خود پرورده است گفت: سیبویه فارسی، در «الکتاب» علم نحو عربی را سامان داد، مجدالدین فیروزآبادی با «قاموس المحیط» طرحی نو در فرهنگ نویس زبان عربی در انداخت، ملاصدرا فلسفه اسلامی را تعالی صد چندان داد، ابن‌خفیف، منصور حلاج و شیخ روزبهان عرفان و عشق را شرفی تازه بخشیدند و سعدی و حافظ حکمت و غزل را از فرش به عرش بردند.

وی ادامه داد: هشت سال دفاع مقدس، حماسه‌های جاوید پهلوانان و نام آوران دفاع مقدس در این سرزمین، یادمان‌های افتخارآمیز و بی‌‌بدیل این دیار است، آنچنان‌که در تاریخ این مرز و بوم سپاسی‌ها، دوران‌ها و صیاد شیرازی‌ها، خوش درخشیدند.

رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس تصریح کرد: هنرمندی و رندی در آن است که از احوال و افکار گذشتگان راهی بر فراز آینده بجوییم. آینده‌ای با هویت، مانا و پویا، از این‌روست که برماست که چهره در چهره زمان، برآن شویم تا در فرصت‌های مغتنمی چون برگزاری «هفته فرهنگ و تاریخ محلی فارس» ریشه‌های خود را باز یابیم، گذشته تمدن آن روزین را به خلاقیت‌های امروزین پیوند زنیم و به یاد بیاوریم که هنر، آیینه‌ای است برای بازگشت به قطب درونی ذاتی ما و روزنه‌ای برای دیدار دیگرباره زیبایی.

وی با اشاره به ساخت آرشیو ملی هنر ایران در استان فارس بیان کرد: این آرشیو می تواند از یک سو میعادگاه پژوهشگران و علاقمندان این عرصه باشد و از سوی دیگر ادای دینی به هنرمندان این سرزمین تا هنر و هنرمندان را تکریم کرده و به یادآوریم که اینان راویان مفاخر هنر این سرزمین هستند.

کمالی سروستانی در ادامه از اساتیدی چون سیروس پرهام از بنیان گذاران سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، حسن ریاحی چهره ماندگار موسیقی سمفونیک و کلاسیک ایرانی و علی اصغر حکمت مؤسس کتابخانه ملی ایران، موزه‌ حضرت معصومه قم، پارس شیراز، ایران باستان، فرهنگستان ایران، دانشگاه تهران و مولف کتاب‌ها و مقالات بسیار یاد کرد و آنان را اندکی از بسیار دانایان و هنرمندان دانست که در سرزمین ایزدی پارس، زیست معنایی داشته و دارند.

**نقش استان فارس در پیروزی انقلاب اسلامی ایران

در ادامه عنایت الله رحیمی - استاندار فارس با اشاره به قدمت دیرینه این استان، فارس را مهد تمدن و فرهنگ ایران زمین برشمرد و بیان داشت: استان فارس از گذشته امپراطوری های بزرگی همچون هخامنشیان و ساسانیان را در خود پرورش داده که موجب شناخت ایران و ایرانی به جهانیان شده است.

وی با اشاره به سلمان فارسی که پیامبراکرم(ص) او را به عنوان اهل بیت(ع) خود قلمداد کردند گفت: ایرانیان از دیرباز عاشق خاندان اهل بیت و ائمه اطهار(ع) بوده و فرهنگ انسان دوستی را به جهانیان عرضه کردند.

رحیمی با اشاره به نقش استان فارس در پیروزی انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس، ادامه داد: این استان از جمله اثرگذارترین استان های کشور در این دوران بوده به طوری که شمار شهیدان این استان بالغ بر چهارهزار و پانصد تن است.

وی با بیان اینکه باید به گذشته و داشته هایمان افتخار کنیم و با بهره گیری از خردجمعی و صاحب نظران آینده ای بهتر از گذشته را رقم بزنیم اظهار داشت: باید از این سرمایه ها برای اعتلای کشور بهره گرفته و توسعه محلی و منطقه ای را به توسعه ملی گره بزنیم.

گفتنی است در این مراسم از سیروس پرهام- بنیان گذار سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و حسن ریاحی- چهره ماندگار موسیقی سمفونیک و کلاسیک ایرانی با حضور اشرف بروجردی - رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تجلیل شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار