برگزیدگان سومین دوره جایزه مصطفی(ص) از ایران و ترکیه هستند

تهران (پانا) - رئیس کارگروه علمی جایزه مصطفی(ص) اعلام کرد که سومین جایزه مصطفی(ص) به پنج دانشمند از کشورهای ایران و ترکیه اعطا می‌شود.

کد مطلب: ۹۶۵۳۴۴
لینک کوتاه کپی شد
برگزیدگان سومین دوره جایزه مصطفی(ص) از ایران و ترکیه هستند

به گزارش ستاد ارتباطات و اطلاع رسانی جایزه مصطفی(ص) حسن ظهور، رئیس کارگروه علمی جایزه مصطفی(ص) در نشست خبری سومین دوره جایزه مصطفی(ص) اظهار داشت: جایزه مصطفی(ص) در سه حوزه تخصصی علم و فناوری ارتباطات و اطلاعات، علم و فناوری زیستی و پزشکی و علم و فناوری نانو و دو حوزه غیرتخصصی به برگزیدگان اعطا می‌شود. شرط اعطای جایزه در حوزه‌های تخصصی این است که دانشمند، برجسته و دارای اثر مهمی بوده و تاثیر اثر وی مشهود باشد و این فرد باید تابعیت یکی از ۵۷ کشور اسلامی را نیز داشته باشد اما محدودیت سنی، جنسی ودینی وجود ندارد.

وی همچنین افزود: در حوزه چهارم که کلیه زمینه‌های علم و فناوری است، تابعیت، سن و جنس دانشمند مهم نیست و فرد باید تنها مسلمان باشد؛ در حوزه پنجم نیز فرد از میان دانشمندان مقیم کشورهای اسلامی انتخاب خواهد شد.

رئیس کارگروه علمی جایزه مصطفی(ص ) ادامه داد: فراخوان این دوره از جایزه مصطفی(ص)، به ۲۰۲ نهاد معتبر علمی بین‌المللی و ۵۱۲ نفر دانشمند از 52 کشور ارسال شد؛ در این مدت هشت جلسه کارگروه علمی، پنج جلسه گروه علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات، ۱۴ جلسه گروه علم و فناوری زیستی و پزشکی، هشت جلسه گروه علم و فناوری نانو و 7 جلسه گروه کلیه زمینه‌های علم و فناوری برگزار شده است.

تعداد آثار رسیده و کم و کیف بررسی‌ها در شورای سیاستگذاری بررسی شد

وی در ادامه تصریح کرد: در سومین دوره اعطای جایزه مصطفی(ص)، یک‌هزار و ۶۴۹ اثر دریافت شد که از این تعداد ۱۹۹ اثر در حوزه علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات بود اما در ارزیابی اولیه ۲۹ اثر منتخب و در نهایت چهار اثر انتخاب شد؛ در حوزه علم و فناوری زیستی و پزشکی یک‌هزار و ۶۶۴ اثر به دبیرخانه ارسال شد که در ارزیابی اولیه ۱۰۶ اثر منتخب و در ارزیابی نهایی، چهار اثر انتخاب شد؛ در حوزه علم و فناوری نانو نیز ۱۷۲ اثر دریافت شد که در ارزیابی اولیه ۴۷ اثر انتخاب شدند و در ارزیابی نهایی هیچ اثری انتخاب نشد؛ همچنین در حوزه کلیه زمینه‌‌های علم و فناوری ۶۱۴ اثر دریافت و مورد بررسی قرار گرفت که هشت اثر در ارزیابی اولیه انتخاب و در نهایت دو اثر داوری نهایی شد.

ظهور همچنین افزود: در حوزه دانشمندان مقیم کشورهای اسلامی در بررسی اولیه با کمک ۲۰۰ دانشگاه و ۳۵ کشور و صرف حدود ۴ هزار نفرساعت در ارزیابی‌ها، ۴ اثر در حوزه علم و فناوری زیستی و پزشکی و ۸ اثر در کلیه زمینه‌های علم و فناوری به شورای سیاستگذاری جایزه معرفی شد که ۲ اثر در زمینه علم و فناوری زیستی و پزشکی برگزیده تشخیص داده شد که یک جایزه بین دو دانشمند به طور مشترک اعطا می‌شود؛ همچنین ۳ دانشمند مقیم کشورهای اسلامی به عنوان برگزیدگان این بخش انتخاب شده‌اند که یک جایزه نیز بین این سه نفر بصورت مشترک اعطا می‌شود.

رئیس کارگروه علمی جایزه مصطفی(ص) با بیان اینکه اعطای جایزه در راستای تجلیل از دانشمندان برجسته و زمینه‌سازی همکاری و توسعه علمی و فناوری است، گفت: این جایزه به عنوان یکی از نمادهای شایستگی و برتری علمی در سطح جهان در سال 1391 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید. جایزه مصطفی(ص) به صورت دوسالانه به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اسلام اعطا می‌شود، این جایزه به اثری نوآورانه در مرزهای دانش تعلق می‌گیرد که توسط افرادی شاخص در حوزه‌های علم و فناوری ارائه شده تا زمینه‌ساز بهبود زندگی بشریت باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار