گلایه‌های دبیر جشنواره ملی تئاتر خرمشهر از وعده‌های عمل‌نشده

تهران (پانا) - دبیر بیست و دومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر از وعده‌های عمل‌نشده برای جشنواره‌ای که نام بزرگترین جشن تاریخی ایران را بر خود دارد، گلایه کرد.

کد مطلب: ۹۶۵۳۱۳
لینک کوتاه کپی شد
گلایه‌های دبیر جشنواره ملی تئاتر خرمشهر از وعده‌های عمل‌نشده

حمیدرضا آذرنگ در نشست خبری بیست و دومین جشنواره تئاتر ملی فتح خرمشهر که صبح امروز شنبه 11 آبان ماه 98 در تئاتر شهر برگزار شد گفت: این جشنواره را برای بزرگترین مناسبت ملی برگزار می کنیم، در تقویم ایران مانند چنین پیروزی در مقابل دشمن سراغ ندارم و به این بهانه باید جشن آزادی و رهایی داشته باشیم؛ در آن زمان که خرمشهر آزاد شد در تمام کشور گویی گوشه ای از وجود ایرانیان رها شد و این سرزمین غرق در شکوه شد. امروز تاسف می خورم به این مناسبت با بهانه ای تئاتری جشنواره ای برگزار می شود؛ اما با حجم بزرگی از تنهایی مواجه می شویم.

برای برگزاری این جشنواره به وسعت تنهایی محمد جهان‌آرا نزدیک شدم

آذرنگ با بیان اینکه در طول عمرش ارادت ویژه‌ای به محمد جهان‌آرا و دیگر افراد گمنامی دارد که برای رهایی این سرزمین تلاش کردهاند: آنها افرادی بودند که دور از فناوری امروز که موجب شده عده ای با جنازه هنرمندان نیز سلفی بگیرند و بنویسند من و جنازه این هنرمند همین الان یهویی، جان خود را کف دست گرفتند بدون نیاز به گرفتن عکسی یهویی با جنگ به مبارزه پرداختند. من تا امروز این حجم از تنهایی را تجربه نکرده بودم حسی که نزدیک به تنهایی جهان آرا بود و چقدر این تنهایی تلخ است.

کم لطفی به تئاتر و تاریخ مقدس فتح خرمشهر جای شرم دارد

وی با تاکید بر اینکه در روزگاری پر از خودخواهی، نیرنگ، فریب و وعده های تو خالی هستیم تصریح کرد: امروز از هر چیزی سخن به میان آورم وعده هایی است که بخشی از آن مبتنی بر شنیده هایم است و بخشی دیگر نیز بر اساس ایده‌آل‌های شخصی.

دبیر بیست و دومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر عنوان کرد: برای این جشنواره برخوردهایی با فرهنگ و هنر شد که از آنها متنفر شدم؛ اما تا بعد از جشنواره حرفی نمی زنم تا بهانه ای به دستشان ندهم اما بعد از اختتامیه این دوره از جشنواره با افراد بسیاری برای تنها گذاشتن فرهنگ و هنر و این تاریخ مقدس رخ به رخ خواهم شد زیرا کم‌لطفی‌ها شرم‌آور است.

وی تاکید کرد: برای مناسبت فتح خرمشهر و هنر تئاتر دست تکدی به سوی هر کسی دراز کردم منتی نیست؛ برای مردمانی انجام دادم که هر روز آمار افسردگی آنها بالا می رود و از جنگ آسیب دیده اند اما هیچ اتفاقی نیفتاد.

جشنواره تئاتر فتح خرمشهر همانند یتیم فرهنگ و هنر است

آذرنگ اظهار داشت: در جهان اگر اتفاق هنری جریان پیدا کند، همه کسانی که می توانند برای فرهنگ و هنر پا به عرصه عمل می گذارند؛ زیرا فرهنگ و هنر دو بال ارتقا و پیشرفت یک کشور است. برای برگزاری جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر سراغ همه رفتم اما هیچکس سراغ من نیامد؛ به جز مرکز هنرهای نمایشی که بیشتر از همه ادوار گذشته در کنار این جشنواره ایستاده است.

به گفته وی، منطقه آزاد اروند نیز به میزان بودجه تعیین شده حمایت کرده و امید است بیشتر از این در کنار جشنواره باشد.

بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون خاطرنشان کرد: تا آخرین لحظه برگزاری جشنواره نامی از کسانی که به من وعده دادند اما به آن جامع عمل نپوشاندند نمی برم زیرا نمی خوام بهانه به دست کسی بدهم تا بگویند می خواستیم عملی کنیم.

وی افزود: در طول این مدت احساس کردم تئاتر فتح خرمشهر بچه یتیمی است که عده ای نام متولی و حامی بر خود گذاشته اند و گاهی حتی بر سر تصاحب این سمت ها دعوا دارند اما در این میان کسی برای هنر و فرهنگ این سرزمین ارزشی قائل نیست و بغض داشتم که دولت ها در جهان کمک می کنند تا جشنواره ای پا بگیرد و نهادهای خصوصی برای این مناسبت ها دست به کار می شوند اما این اتفاق برای این جشنواره نیفتاد.

کارگردان تئاتر خنکای ختم خاطره با اشاره به اینکه مردم آبادان و خرمشهر محروم هستند؛ در حالی که لایق زندگی خیلی بهتری هستند تاکید کرد: در حال حاضر دو زمین برای ساخت پلاتو تئاتر کلنگ خورده است؛ اما هیچ ساخت و سازی انجام نشده و هنرمندان نگران دست درازی شهرداری به این زمین های رها شده هستند و در این میان هیچکس پاسخگو نیست.

آذرنگ ادامه داد: جشنواره فتح خرمشهر ابتدا به صورت محلی برگزار و امروز به یک جشن ملی تبدیل شده است؛ پس نمی توانیم فرزندی که خود هنرمندان خرمشهر و آبادان پرورش داده اند را از آنها بگیریم و فرزندان این شهرها را از این حق خود محروم کنیم که در شهرشان جشنواره ای اینچنینی برگزار شود.

تغییر تاریخ برگزاری جشنواره برای میزبانی بهتر صورت گرفت

دبیر بیست و دومین جشنواره تئاتر ملی فتح خرمشهر با اشاره به تغییر زمان برگزاری جشنواره از خرداد به آبان تصریح کرد: با توجه به آزادسازی خرمشهر در سوم خرداد و هم نامی با این جشنواره در ماه آخر بهار جشنواره برگزار می شد؛ اما هوای خرمشهر و آبادان در این زمان بسیار گرم و آزاردهنده بود.

وی افزود: بسیار پیگیری کردیم تا این تاریخ تغییر کند مقاومت های بسیاری می شد اما در نهایت برای اینکه به گروه اجرایی و هنرمندان آثار راه یافته کارایی بیشتری داشته باشند از ماه گرم گذر کردیم تا بتوانیم بهتر میزبانی کنیم.

آذرنگ در خصوص اسکان گروه های هنری نیز گفت: در ادوار گذشته اینگونه بود که گروه های اجرایی صبح به خرمشهر می رسیدند، عصر اجرای خود را انجام می دادند و شب به شهر خود بازمیگشتند، این در حالی است که اصل برگزاری جشنواره ها برای آشنایی و همگرایی هنرمندان با یکدیگر است که هیجانات بسیاری را با خود ایجاد می کند.

به همین دلیل به گونه ای برنامه ریزی کردیم که در این دوره هنرمندان بتوانند از روز اول تا روز آخر برگزاری جشنواره حضور داشته باشند و با برگزاری بخش نقد شور و حال را به جشنواره بازگردانیم.

به گفته وی، در شهر خرمشهر هتل بزرگی نبود که برای بیش از ۲۵۰ هنرمند حاضر در این جشنواره اتاق کافی داشته باشد و به دور از وجدان بود که در جاهای مختلف اسکان به گروه ها داده شود و حتی ذره ای تفاوت به لحاظ کیفی میان آنها وجود داشته باشد به همین دلیل هتل کاروانسرایی انتخاب شد که هنرمندان در آنجا اقامت کنند و برای اسکان داوران و گروه های اجرایی هتل آزادی را در نظر گرفته شد.

برای برگزاری جشنواره یک میلیارد برآورد کردیم؛ اما تنها ۵۰۰ میلیون اعتبار داریم

بازیگر فیلم سینمایی ملکه در خصوص بودجه برگزاری جشنواره تئاتر ملی فتح خرمشهر گفت: بودجه در نظر گرفته شده ۲۵۰ میلیون تومان بوده است که در آغاز راه از مدیر منطقه آزاد اروند خواستم که اسم تئاتر فتح خرمشهر را به اندازه بودجه کوچک نکند بلکه نقدینگی را به اندازه قامت نام این جشنواره بزرگ کند ایشان وعده ۳۰۰ میلیون تومانی به ما دادند و قرار شد تلاش هایی صورت گیرد تا به ۴۰۰ میلیون تومان برسد اما نه تنها تلاشی صورت نگرفت بلکه همان افزایش ۵۰ میلیون تومانی نیز حذف شد.

وی افزود: مرکز هنرهای نمایشی ۵۰ میلیون تومان پیش بینی کمک به این جشنواره کرده؛ اما تا سقف ۲۵۰ میلیون تومان وعده کمک داده است. بر اساس بخش بندی های برنامه ریزی شده بیش از یک میلیارد تومان برآورد هزینه های جشنواره است که تنها ۵۰۰ میلیون تومان آن قابلیت اجرایی دارد و آن نیز به صورت نقدی در دست نداریم بلکه بر اساس اعتبار پیش می رویم.

به گفته وی، ۵۰ درصد تخفیف برای اسکان نیز گرفته ایم اما بخش اعظمی از هزینه ها بابت اسکان و اقامت پرداخت خواهد شد و من تاکنون به کائنات و باورهای خودم توکل کردم که امیدوارم زخم نشود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار