قالیبافان آذربایجان‌غربی تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار می‌گیرند

ارومیه (پانا) - رییس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه قالیبافان این استان تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار می‌گیرند، گفت: با توجه به محدودیت‌های بیمه قالیبافی و عدم‌پذیرش متقاضیان جدید از سوی سازمان تامین اجتماعی، صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر به عنوان جایگزین معرفی شد.

کد مطلب: ۹۶۵۲۱۴
لینک کوتاه کپی شد
قالیبافان آذربایجان‌غربی تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار می‌گیرند

اسد درویشی افزود: تاکنون ۲ هزار و ۹۰۰ قالیباف آذربایجان‌غربی تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر قرار گرفته‌اند.

وی با اشاره به اینکه ۷۲ هزار و ۳۲۱ نفر در حوزه فرش دستباف این استان مشغول فعالیت هستند، ادامه داد: در حال حاضر از این تعداد حدود ۱۵ هزار نفر با ۲۱ درصد تحت پوشش قانون بیمه تامین اجتماعی قالیبافان بوده و از خدمات آن بهره‌مند هستند.

وی اظهار داشت: این افراد در ۲۲۴ کارگاه قالیبافی غیرمتمرکز و ۶ کارگاه متمرکز در استان فعالیت می‌کنند و آذربایجان‌غربی با تولید سالانه ۲۸۹ هزار مترمربع فرش دستباف یکی از قطب‌های فرش در کشور به شمار می‌رود.

رییس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی گفت: ایجاد بازارهای جدید و شناسایی خریداران فرش دستباف نیازمند برنامه‌های تبلیغاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

درویشی ادامه داد: فرش دستبافت این استان به دلیل جایگاه ویژه‌ای که از گذشته تاکنون داشته است، می‌تواند در جهت توسعه صادرات در منطقه نقش مهمی داشته باشد.

شهرت فرش این منطقه به لحاظ زیبایی، نقش و کیفیت مواد اولیه در جهان بی‌نظیر است و انواع فرش‌های دستباف در طرح‌های قبا، ماهی، نقشه، افشار و فرش تمام ابریشم توسط فعالان این بخش در استان تولید و روانه بازار می‌شود.

فرش‌های ریز ماهی خوی و افشار تکاب در شمال و جنوب استان در سال ۱۳۸۹ ثبت ملی شده و فرش بافته شده در خوی نیز طی سال ۱۳۹۲ نیز به ثبت جهانی رسیده است که این امر جایگاه استان در صنعت فرش کشور را نشان می‌دهد؛ طرح ریز ماهی و افشار در بازارهای داخلی و جهانی از متقاضی زیادی برخوردار است.

شهرستان‌های تکاب و خوی مهمترین قطب‌های تولید فرش استان بوده و در کنار آن‌ها فرشبافی در شهرستان‌های بوکان، شاهین‌دژ، میاندوآب، مهاباد و ارومیه نیز رواج دارد.

فرش دست‌بافت این استان به دلیل جایگاه ویژه‌ای که از گذشته تاکنون داشته است، می‌تواند در جهت توسعه صادرات در منطقه نقش مهمی داشته باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار