هفته اول آبان؛ از بازداشت رئیس سازمان جنگل‌ها تا آزادی «سپیده قلیان»

تهران (پانا) - اصلاح الگوی مصرف انرژی در 560 ساختمان‌ شهرداری تهران، مهاجرت ۳۲ تا ۴۰ هزار نفر در سال از ایران، آغاز پوشش اجباری بیمه سلامت از ۱۳ آبان، بازداشت رئیس سازمان جنگل‌ها، فوت مدیر بیمارستان لقمان در تونل توحید و آزادی سپیده قلیان، گزیده‌ای از مهم‌ترین اتفاقات حوزه اجتماعی است در هفته‌ای که سپری شد.

کد مطلب: ۹۶۴۸۳۵
لینک کوتاه کپی شد
هفته اول آبان؛ از بازداشت رئیس سازمان جنگل‌ها تا آزادی «سپیده قلیان»

هفته‌‌ای که سپری شد شاهد اتفاقات و خبرهای مهمی در حوزه اجتماعی بودیم که گزارش زیر مروری بر مهمترین خبرهای این حوزه است. هفته‌‌ای که سپری شد شاهد اتفاقات و خبرهای مهمی در حوزه اجتماعی بودیم که گزارش زیر مروری بر مهمترین خبرهای این حوزه است.

اصلاح الگوی مصرف انرژی در 560 ساختمان‌ شهرداری

پس از اینکه مصوبه مدیریت سبز از سوی شهرداری تهران ابلاغ شد، اصلاح الگوی مصرف منابع در دستور کار این نهاد قرار گرفت. شینا انصاری، مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران از اصلاح الگوی مصرف در ساختمان‌های شهرداری تهران در راستای مصوبه مدیریت سبز خبر داد و گفت در این راستا موضوع بهینه‌سازی مصرف انرژی و اصلاح الگوی مصرف در دستور کار 560 ساختمان شهرداری قرار دارد.

مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران با اشاره به بررسی مقایسه میزان مصرف منابع در 560 ساختمان تحت پروژه اصلاح الگوی مصرف از سال 97 نسبت به سال 1396 گفت: طبق بررسی‌های انجام شده در زمینه مصرف آب، برق و گاز به میزان 2، 8 و 6.5 درصد در ساختمان‌های تحت پوشش روند کاهشی وجود داشته است. محاسبات نشان می‌دهد منطقه 17 دارای کمترین سرانه مصرف آب، منطقه 21 کمترین سرانه مصرف برق و منطقه 1 کمترین سرانه مصرف گاز را در سال 97 داشتند. همچنین درصد تغییر سرانه مصرف مناطق 3، 13 و 20 در هر سه مورد آب، برق و گاز نسبت به سال 1396 روند کاهشی داشته است.

مهاجرت ۳۲ تا ۴۰ هزار نفر در سال

مهاجرت نخبگان همواره به عنوان یکی از دغدغه‌های کارشناسان و مسئولان حوزه علم و فناوری است که آمارهای مختلفی از مهاجرت ارائه می‌شود. سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری درباره آمار مهاجرت گفت: واقعیت این است که از لحاظ کمّی و نسبت به کشورهای هم‌عرضمان عدد چندان بالایی در مهاجرت نداریم. کل آمار مهاجرت ما بین ۳۲ تا ۴۰ هزار نفر در سال است و ما در بنیاد کاملاً رصد می‌کنیم که آنها کجاها می‌روند و وضع ویزاها چگونه است.

او ادامه داد: نوع مهاجرت دارد به ‌سمت سرمایه‌گذاری و مهاجرت شغلی می‌رود و از آن حالت علمی بیرون می‌آید. البته طبق آمارهای کلی مهاجرت ما و آمارهایی که هر سال سازمان ملل به ‌صورت مشخص ارائه می‌دهد، ما جزء ۲۰ الی ۳۰ کشور دنیا در بحث مهاجرت نیستیم، ما اصولاً جزء کشورهایی هستیم که نه مهاجرپذیرند و نه مهاجرفرست، ولی این به معنی این هم نیست که الان مهاجرت نداریم یا اینکه نباید نسبت به آن حساس باشیم.

آغاز پوشش اجباری بیمه سلامت از ۱۳ آبان

پوشش اجباری بیمه سلامت همگانی در دستور کار دولت قرار دارد و طبق اعلام طاهر موهبتی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت طرح پوشش اجباری بیمه سلامت در ۱۳ آبان همزمان با بزرگداشت روز ملی بیمه سلامت در کشور آغاز می‌شود.

طاهر موهبتی درباره بیمه اجباری سلامت توضیح داد: افرادی که تاکنون برای پوشش بیمه‌ای مراجعه نکرده‌اند یا برای تمدید مراجعه می‌کنند، بر خلاف دوره‌های قبل، برای بیمه شدگان دوره انتظار در نظر گرفته شده است. افرادی که بیمه ندارند، متوجه حمایت‌های بیمه می‌شوند. گاهی مواردی با عنوان ارزش دفترچه بیمه مطرح می‌شود که این موضوع را رد می‌کنیم. ۲ هزار و ۴۵۰ قلم دارو، ۴ هزار و ۸۰۰ خدمت، ۴۸ هزار لوازم و تجهیزات پزشکی در بسته حمایتی بیمه قرار دارد. وضع ایران به بسیاری از کشورها در زمینه بیمه‌های درمانی بهتر است. کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی که بعد از جنگ جهانی دوم برای بازسازی اروپا شکل گرفت و ۳۵ کشور هستند، در بیماری‌های الکتیو، لیست انتظار ۱۰۰ و ۱۵۰ روزه دارند.

ایران در ۲۰ سال آینده سالمندترین کشور منطقه خواهد بود

جمعیت ایران به سمت سالمندی حرکت می‌کند و سیاست‌های مختلفی از سوی دولت برای این منظور در نظر گرفته شده است. محسن فاتح، معاون پژوهشی جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران اعلام کرده است: ایران در ۲۰ سال آینده سالمندترین کشور منطقه خواهد بود و در این راستا جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران با انجام تحقیقات و نیازسنجی به دنبال ارائه راهکار برای کاهش چالش‌های این جمعیت سالمند است.

وی خاطرنشان کرد: اگر اکنون بتوانیم زندگی افراد را به سمت سبک زندگی سالم پیش ببریم، در آینده جمعیت سالمند سلامت‌تری خواهیم داشت که بار بیماری و از کار افتادگی که در آینده تحمل می‌کنند، دستخوش تغییر خواهد شد.

بازداشت رئیس سازمان جنگل‌ها

هفته‌ای که گذشت خلیل آقایی رئیس سازمان جنگل‌ها بازداشت شد. عباس سمیعی، مدیرکل روابط عمومی سازمان جنگل‌ها درباره دستگیری رئیس این سازمان توضیحاتی ارائه کرد و گفت: آقای خلیل آقایی برای پاره‌ای از توضیحات به قوه‌قضاییه رفته بود. البته ما درباره بازداشت وی هیچ اطلاعی نداریم و نمی‌دانیم بازداشت شده‌اند یا خیر.

مدیرکل دفتر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان جنگل‌ها افزود: موضوعی که آقای آقایی در ارتباط با آن فراخوانده شده بود به سازمان جنگل‌ها ربطی ندارد.

فوت مدیر بیمارستان لقمان

ظهر روز چهارشنبه اول آبان مأموران کلانتری 108 نواب از کشف بدن نیمه جان یک مرد داخل تونل توحید با خبر شده و با کمک امدادگران اورژانس وی به بیمارستان منتقل شد اما ساعتی بعد مرد میانسال جان باخت. بدین ترتیب موضوع به بازپرس ویژه قتل اعلام شد. تحقیقات اولیه نشان می‌داد وی نادر حقی - 55 ساله - مدیر بیمارستان لقمان بوده است. طبق اطلاعات اعلام شده کنار این مرد میانسال یک دستگاه موتورسیکلت پیدا شده بود. بررسی‌های اولیه حکایت از آن داشت که مرگ وی بر اثر تصادف بوده است. بازپرس غلامی از شعبه سوم دادسرای امور جنایی تهران دستور بازبینی دوربین‌های مداربسته تونل را صادر کرد تا مشخص شود که مرد میانسال در اثر تصادف با وسیله نقلیه‌ای جان خود را از دست داده یا به‌خاطر از دست دادن تعادلش این اتفاق رخ داد.

پیمان صابریان، رئیس اورژانس تهران در این باره گفت: بر اساس گزارش‌های گرفته شده از تونل و فیلم‌های دیده‌شده، دکتر حقی بر روی موتور در حال رانندگی بودند. چند موتورسوار نیز همزمان به ایشان می‌رسند. تعداد موتورسواران زیاد بوده و حمل بار هم داشتند و البته به نظر می‌رسد برخوردی اتفاق نمی‌افتد اما با توجه به اینکه سرعت این موتورسوارها بالا بود، آقای دکتر دچار واژگونی می‌شوند و به دیواره برخورد می‌کنند. کلاه ایمنی متاسفانه روی سر فیکس نبوده و از سرشان افتاده و باعث شده است که مستقیما با صورت به دیوار برخورد کنند و این ضایعه اتفاق افتد.

آزادی «اسماعیل بخشی»

اسماعیل بخشی که در جریان تجمعات کارگران نیشکر هفت تپه بازداشت شده بود بنابراعلام فرزانه زیلابی، وکیل مدافعه‌اش پس از تشریفات مربوط به وثیقه‌ای که ارائه کرده است،‌ آزاد خواهد شد. به گفته او در ابتدا وثیقه یک میلیارد و 500 میلیون تومانی برای موکلم در نظر گرفته شده بود که با مخالفت ما و لوایحی که در خصوص تقلیل وثیقه داده شد و نیز با تصمیم قضات شعبه 36 دادگاه تجدیدنظر تهران، میزان وثیقه به 750 میلیون تومان کاهش یافت و موکلم با ارائه وثیقه 750 میلیون تومانی آزاد می‌شود.

نتیجه بررسی مجدد پرونده نجفی به دادگاه ارسال شد

محمد علی نجفی شهردار اسبق تهران در تاریخ ۷ خرداد ماه امسال میترا استاد همسر دوم خود را به ضرب دو گلوله در منزل خود واقع در منطقه سعادت آباد تهران به قتل رساند و عصر آن روز با حضور در پلیس آگاهی تهران به قتل اعتراف و دلیل آن را اختلافات خانوادگی عنوان کرد. دادگاه این پرونده در شعبه یکم دادگاه کیفری به ریاست قاضی محمدرضا محمدی کشکولی برگزار شد. غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه، هشتم مرداد ماه در نشست خبری از صدور رای پرونده قتل میترا استاد خبرداد و گفت: قتل عمد، ایراد صدمه غیرموثر در قتل و همچنین نگهداری اسلحه غیرمجاز، سه عنوان اتهامی نجفی بود که دادگاه در دو موضوع متهم را محکوم کرده است.

٣٠ شهریور ماه حمیدرضا گودرزی وکیل محمدعلی نجفی به ایرنا گفت: دیوان عالی کشور بعد از نقض رای قتل عمد موکلم آن را به شعبه ۹ کیفری یک استان تهران برای رای مجدد ارسال کرده است. شعبه ۹ کیفری بعد از رفع نقایص اعلام شده، دوباره به آن رسیدگی می‌کند و رای صادر می کند و ما مجددا بر اساس این رای تصمیم‌گیری خواهیم کرد و چنانچه این رای هم مورد قبول ما نباشد به آن اعتراض خواهیم کرد. حمیدرضا گودرزی، وکیل نجفی گفت: نتیجه بررسی مجدد صحنه قتل میترا استاد همسر دوم شهردار اسبق تهران به دادگاه ارسال شده است.

سپیده قلیان آزاد شد

سپیده قلیان دانشجوی دامپزشکی دانشگاه دزفول که در جریان اعتراض کارگران هفت تپه بازداشت شده بود، با تامین وثیقه ‏یک میلیارد و پانصد میلیونی به صورت موقت و تا تعیین تکلیف در دادگاه تجدیدنظر آزاد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار