معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش اصفهان در گفتگو با خبرنگار پانا :

برای ریشه کنی بیسوادی به عزم ملی و بسیج همگانی همه دستگاهها و سازمان های مردم نهاد نیاز است

اصفهان (پانا) - بهمن امیدقائمی در مصاحبه با خبرنگار پانا با تاکید بر اینکه مشارکت و بسیج همگانی همه دستگاهها و سازمان های مردم نهاد برای مبارزه با بیسوادی لازم است از آمار بیسوادی و فعالیت های شاخص این استان جهت مبارزه با بیسوادی و برنامه های معاونت سوادآموزی استان در جهت توسعه کمی و کیفی برنامه های سوادآموزی خبر داد.

کد مطلب: ۹۶۴۵۸۳
لینک کوتاه کپی شد
برای ریشه کنی بیسوادی به عزم ملی و بسیج همگانی همه دستگاهها  و سازمان های مردم نهاد نیاز است

به نظر شما راهکار ریشه کنی بیسوادی کدام است؟

مهمترین نیازمندی بشر داشتن سواد است و یکی از شاخص های توسعه هر کشور میزان باسوادی می باشد و اگر بخواهیم بی سوادی را به صفر برسانیم :
1-به عزم ملی و بسیج همگانی همه دستگاهها ، نهادها و سازمان های مردم نهاد نیاز است
2- الزام به حداقل سواد برای استفاده از امکانات و خدمات رفاهی و محروم ماندن از خدماتی مانند گواهینامه رانندگی ، پروانه ساخت ، یارانه و .... به ترغیب و تشویق افراد جهت حضور در کلاس ها کمک می کند
3-تغییر در شیوه های جذب سوادآموز و روش های جدید باید جایگزین شود
4-انسداد مبادی بیسوادی و جلوگیری از ترک تحصیل دانش آموزان باید جدی گرفته شود

در حال حاضر آمار بیسوادی در کشور و استان اصفهان چقدر است ؟

طبق سرشماری سال 1395 که مبنای همه برنامه های دستگاهها می باشد آمار بیسواد کل کشور در گروه سنی 10 تا 49 سال حدود 2700000 نفر می باشد که استان اصفهان با توجه به اینکه جزء استان های باسواد کشور می باشد جمعا حدود 120000 نفر بیسواد در گروه سنی 10 تا 49 سال دارد.
ضمنا در گروه سنی 6 تا 100 سال طبق آمارها حدود 8000000 نفر بیسواد در کشور وجود دارد.

فعالیت های شاخص استان در زمینه مبارزه با بیسوادی چیست؟

1-تشکیل مستمر جلسات شورای پشتیبانی سوادآموزی به ریاست استاندار در استان و فرمانداران در شهرستان ها و حمایت جدی از فعالیت های سوادآموزی در سطح استان
2-ابلاغ شرح وظایف دستگاهها و شناسایی افراد بیسواد تحت پوشش دستگاهها و نهادها
3-حمایت جدی و مستمر مدیرکل و اعضای شورای معاونین اداره کل آموزش و پرورش استان از برنامه های سوادآموزی
4-تلاش و کوشش مستمر و شبانه روزی مدیران و روسای آموزش و پرورش و بویژه مسئولین سوادآموزی مناطق و نواحی در جذب و نگهداشت سوادآموزان و سایر برنامه های سوادآموزی
5- برگزاری کلاسهای ICDL و راه اندازی مراکز یادگیری محلی با هدف سوادآموزی ، مهارت آموزی و اشتغال زایی


برنامه های استان در جهت توسعه کمی و کیفی برنامه های سوادآموزی چیست؟

در زمینه توسعه کمی اجرای تفاهم نامه با دستگاهها و نهادها جهت شناسایی و ترغیب بی سوادان زیرمجموعه ها ، پیگیری تماس و ارائه راهکار جذب حداکثری سوادآموز به مسئولین مناطق و نواحی و تشویق مادی و معنوی سوادآموزان انجام شده است.
در زمینه توسعه کیفی بازدید و نظارت بر تشکیل کلاسها ، توانمند سازی آموزش دهندگان ، استفاده از فناوریهای جدید ، تشکیل کمیته بهبود کیفیت و .... در حال پیگیری و انجام است.

اقدامات انجام شده استان در سالهای اخیر در زمینه سوادآموزی چیست؟

در سالهای اخیر جذب حداکثری بیسوادان و بویژه کودکان کار و زنان در اولویت بوده و در کنار آموزش خواندن و نوشتن آشنایی با مسائل اجتماعی ، دینی ، اخلاقی ، سیاسی و .... جزء برنامه های سوادآموزی استان بوده است.
ضمنا برنامه های ابلاغی وزارت آموزش و پرورش مثل طرح خواندن با خانواده ، حلقه های کتابخوانی ، آموزش زندانیان ، آموزش طرح عملی آموزش (کلید بهشت) و ... به بهترین حالت در استان برگزار شده است.
به نظر می رسد با توجه به کم شدن بیسواد در سطح استان باید در برنامه های سوادآموزی تغییر نگرش انجام شود و آموزش بزرگسالان و تجدید نظر در فعالیت ها و شیوه نامه های ابلاغی مدنظر قرار گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار