استفاده از فضای مجازی را مدیریت کنیم

کاشان (پانا) - رییس دادگستری شهرستان آران و بیدگل گفت: بنا به مطالعات و پژوهشها، رمز موفقیت در زندگی انسانها در طول تاریخ مبتنی بر سه اصل اعتقاد، اعتماد و امید بوده است که امروز نسبت به آن بی توجه شده ایم.

کد مطلب: ۹۶۴۲۰۳
لینک کوتاه کپی شد
استفاده از فضای مجازی را مدیریت کنیم

محسن تاج افروز در کانون توسعه فرهنگی کودکان نوش آباد اظهار کرد: فضای مجازی با وجود همه جنبه های مثبتی که دارد، اما جامعه امروز مخصوصا گروه عوام مردم،با هدف سرگرمی به جنبه های منفی آن پرداخته و هزینه های زیادی را بر خود و جامعه تحمیل می کنند که پرونده های مراجع قضایی شاهد بر این ادعاست.
وی افزود: استفاده آموزشی، یکی از جنبه های مثبت فضای مجازی برای تولید دانش و کسب آگاهی از منبع موثق است، تبادل اطلاعات علمی از دیگر مزیتهای فضای مجازی است که بدون محدودیت زمان و مکان، ارتباط بین بین متخصصان را فراهم می کند.
وی تصریح کرد: سومین مزیت توسعه فضای سایبری، تبادل اخبار روز است که در اولین فرصت ممکن در دسترس مخاطب قرار می گیرد و انجام معاملات اقتصادی از دیگر مزیتهای دسترسی به فضای مجازی است که حتی بخشی از مسوولیت و چرخه کاری دستگاههای اجرایی در بستر الکترونیکی انجام می شود.
وی تاکید کرد: فضای مجازی به عنوان فضای تبادل آزاد اطلاعات، دسترسی به محتوای غیر اخلاقی را بدون محدودیت را ممکن کرده که از جنبه های منفی آن است و منجر به ایجاد بی اعتمادی خانواده ها، عواقب ناخوشایند و حتی فروپاشی خانواده ها را به دنبال شده است.
وی تصریح کرد: افت تحصیلی از دیگر جنبه های منفی استفاده فضای مجازی است.بیشترین استفاده کنندگان فضای مجازی و شبکه های اجتماعی دانش‌آموزان و دانشجویان هستند که حتی شب تا صبح بیدار بوده و مشغول تبادل اطلاعات در فضای مجازی هستند که هیچ تاثیری بر زندگی آنها ندارد.
این استاد دانشگاه گفت: استفاده نادرست از فضای سایبری باعث سوء استفاده از کودکان و نوجوانان شده است که با افشای اطلاعات خصوصی و خانوادگی، در قالب عکس و فیلمهای دوستانه نسل جوان و نوجوان دچار فریب شده و منجر به باجگیری از خانواده ها می شود.
وی افزود: یک ارتباط ناسالم در فضای مجازی عواقب ناخوشایند دارد که قابل جبران نیست. خسارت ناشی از پرونده های مالی، توهین و کلاهبرداری قابل جبران است اما اطلاعات شخصی در فضای مجازی، حیثیت افراد را نابود می‌کنند و عاقبت آن به بیماری های جسمی روانی و حتی مرگ منجر می شود.
رییس دادگستری شهرستان آران و بیدگل تصریح کرد: برخی از مجرمان سابقه دار، در قالب شبکه آموزش مجازی، جرم و جنایت را به ویژه در گروه کودک و نوجوان رواج می دهند که خانواده ها از این رفتار فرزندان خود غافل هستند و گاه بزرگسالان نیز ناآگاهانه در این دام گرفتار می شوند. جرایم سایبری تفکیک سن و جنس ندارد، همه افراد جامعه در معرض خطر هستند.
وی تغییر در الگوهای فرهنگی را از دیگر جنبه های منفی استفاده از فضای مجازی ذکر کرد و گفت: خانواده‌ها باید به تذکر کارشناسان اهمیت بدهند و بر رفتار فرزندان خود نظارت داشته باشند. اطلاعات شخصی خود و خانواده را مهم بدانند و عکس و فیلم را در گوشی ذخیره نکنند. شماره های خصوصی را رمزگذاری کنند تا مورد سواستفاده قرار ن‌گیرد.
تاج افروز افزود: کشورهای اروپایی از سالهای 1960 اقدام به آموزش کودکان و نوجوانان در قالب کتابهای درسی برای استفاده از فضای مجازی بسترسازی کردند اما در ایران بدون هیچ مقدمه ای فضای مجازی گسترش پیدا کرد و امروز دچار مشکلات ناشی از ناآگاهی مردم به ویژه گروه کودک و نوجوان شده ایم.
این مقام قضایی تصریح کرد: هنگام نصب نرم افزارها به تهیه‌کننده اجازه می‌دهیم به اطلاعات شخصی ما دسترسی پیدا کند و همین موضوع باعث سوء استفاده از این اطلاعات می شود. حتی مهمان های خصوصی تحت تاثیر فضای مجازی شده است و نسبت به هم بی توجه هستیم.
وی گفت: مدت زمان استفاده از فضای مجازی در ایران بیشتر از چهار ساعت در روز است که منجر به اعتیاد اینترنتی شده و مدیریت زمان از دست می رود. برای بچه‌ها زمان تعیین کنیم. در کشورهای اروپایی سن استفاده از ابزار دیجیتال، بالای ۱۴ سال است و استفاده از موبایل در مهد کودک ها ممنوع است اما در ایران برای ساکت کردن خردسالان موبایل به آنها می‌دهیم با آهنگ و بازی موبایل آنها را سرگرم می کنیم.
وی تاکید کرد: واقعیت اصلی کاربران در شبکه های اجتماعی مشخص نیست. در قالب اسم و عنوانهای دروغین اقدام به فریب نسل جوان می کنند. اگر پیش از این ، جرم در بیرون از خانه اتفاق می افتاد، امروز به داخل خانه‌ها رسیده و فاصله های جغرافی از میان برداشته شده است. تنهایی بچه‌ها فضای امنی برای مجرمان حرفه ای با استفاده از فضای مجازی شده است.
تاج افروز گفت: خانواده ها نباید استفاده از فضای مجازی را برای بچه ها ممنوع کنند بلکه باید آن را مدیریت کنند. استفاده از فضای مجازی را به بچه ها آموزش بدهند. به شماره های ناشناس جواب ندهند، به همه کس اعتماد نکرده و اطلاعات شخصی را افشا نکنید. هر بازی را از فضای مجازی دانلود نکنید.
رییس دادگستری شهرستان آران و بیدگل افزود: مراقب باشیم که قربانی فضای مجازی نشویم. استفاده از فضای مجازی را برای خود و اعضای خانواده مدیریت کنیم. فناوریهای اطلاعات و ارتباطات، فضای سرگرمی نیست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار