وزیر راه خبر داد

راه آهن میانه-بستان آباد بزودی توسط رئیس جمهور افتتاح می‌شود

تهران (پانا) - وزیر راه و شهرسازی می‌گوید که خط آهن میانه به بستان آباد بزودی با حضور رئیس جمهور افتتاح می‌شود.

کد مطلب: ۹۶۴۰۶۰
لینک کوتاه کپی شد
راه آهن میانه-بستان آباد بزودی توسط رئیس جمهور افتتاح می‌شود

به گزارش رادیو گفتگو، محمد اسلامی در مصاحبه با برنامه «رویداد» در خصوص الزام‌های توسعه خطوط ریلی گفت: ایران در چهارراه جهان واقع شده و به همین دلیل کشورمان همواره مورد طمع استکبار بوده و هست.

وی افزود: به دلیل فشارهای سیاسی و عدم تکمیل زیر ساخت‌ها، نتوانستیم آنطور که باید از ظریف موجود استفاده کنیم.

اسلامی عضویت ایران در راه آهن کشورهای مشترک‌المنافع، توسعه تعاملات با ترکیه و افتتاح ترمینال آستارا-آستارا و ترانزیت ریلی به سمت شمال روسیه را از دستاوردهای جمهوری اسلامی در حوزه ترانزیتی برشمرد و گفت: محور غربی کریدور شمال-جنوب به موازات محور شرقی در حال تکمیل است و مورد استفاده قرار می گیرد.

وزیر راه اجلاس ۵ جانبه در آنکارا با حضور رئیس راه آهن جمهوری اسلامی ایران را از دیگر نکات مثبت توسعه خطوط حمل و نقل در کشور دانست و افزود: محموله غلات هدف این نشست بود و قرار است علاوه بر این، کانتینرهای چینی نیز به محور آنکارا از این مسیر تردد کنند.

اسلامی خاطرنشان کرد: هم اینک ترانزیت ریلی از سوی چین از این ظرفیت استفاده می کند و کشورهای دیگری مشتاق به استفاده از این مسیر ریلی هستند.

مسیر بافق به تربت حیدریه نیازمند خط دوم ریلی است

وی گفت: وقتی ترانزیت تسهیل می شود، به همان میزان برای تجار فرصتی به دست می آید تا از این کسب و کارهای پیرامونی ترانزیت بهره مند شده و نقش بیشتری در صادرات غیر نفتی ایفا کنند.

اسلامی افزود: هرچه فروش نفت خام کاهش یابد و صادرات غیر نفتی بیشتر شود، کمک به شکوفایی اقتصاد مولد است.

وزیر راه یادآور شد: سال گذشته کل ترانزیت حدود ۱۰ میلیون تن بود؛ با کریدور جدید سالی ۳ الی ۴ میلیون تن بار جابه جا می شود و ۴۰ درصد به پایه اولیه حمل و نقل ترانزیتی ایران افزوده می شود.

اسلامی گفت: هم اینک حلقه های مفقوده موجب ایجاد زنجیره ای ناقص از خطوط ریلی شده است و برخی مسیرها از جمله مسیر بافق به تربت حیدریه نیازمند خط دوم ریلی هستند.

وزیر راه افزود: در روزهای آینده محور میانه به بستان آباد با حضور رئیس جمهور افتتاح می‌شود که مسیر را تا تبریز ۴ ساعت کوتاه تر می‌کند.

وی گفت: سرمایه پیش‌بینی شده در یک برنامه ۵ ساله حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان است که بخشی از آن جذب شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار