برگزاری مانور سراسری زلزله و ایمنی در مدارس استان در ششم آذر ماه 98

سنندج(پانا)- در نشست هماهنگی مدیریت بحران کردستان، زمان و نحوه برگزاری بیست و یکمین مانور سراسری زلزله و ایمنی در مدارس استان اعلام شد . این نشست با حضور مدیر کل آموزش و پرورش استان، مدیران کل مدیریت بحران و پدافند غیر عامل استانداری ، مدیر دانش آموزی کردستان و نمایندگان دستگاه ها و نهادهای عضو به منظور هماهنگی و برگزاری بیست و یکمین مانور سراسری زلزله و ایمنی در مدارس استان در روز ششم آذرماه 98 برگزار شد .

کد مطلب: ۹۶۴۰۳۰
لینک کوتاه کپی شد
برگزاری مانور سراسری زلزله و ایمنی در مدارس استان در ششم آذر ماه 98

رشید قربانیمدیر کل آموزش و پرورش کردستان ، در این نشست با بیان اینکه برگزاری مانور به ایمن سازی و تاب آوری جامعه در برابر زلزله و حوادث کمک می کند، گفت: همزمان با سراسر کشور مانور سراسری زلزله و ایمنی، ششم آذرماه 98 در مدارس استان با همکاری دستگاه ها برگزار می شود.

وی با تاکید بر ضرورت آمادگی همه بخش های جامعه در برابر زلزله و ایمنی گفت: مدارس محیط مجتمعی با حضور دانش آموزان است و اجرای مانور در محیط های آموزشی باعث آمادگی هر چه بیشتر دانش آموزان در برابر حوادث خواهد شد .

رشید قربانی با بیان اینکه دانش آموزان و فرهنگیان یک پنجم جمعیت استان را تشکیل می دهند، آگاهی بخشی و تنویر افکار عمومی را یکی از اهداف برگزاری مانور عنوان کرد و گفت: دانش آموزان می توانند با آموزش پناه گیری ، مراقبت و راه های پیشگیری از حوادث، به عنوان سفیران آگاهی بخشی پیام و آموزش های لازم را به خانواده ها منتقل نمایند .

وی آموزش دانش آموزان و آگاهی بخشی به خانواده ها را دو هدف اصلی برگزاری مانور بر شمرد و با تاکید بر ضرورت آموزش و توجیه دانش آموزان در طول سال و رسالت اجتماعی آموزش و پرورش در این راستا، گفت: باید آموزش مربیان و معلمان در دستور کار قرار گیرد و برنامه ویژه مدرسه ( بوم ) و بخشی از ساعات در نظر گرفته شده به همین منظور، بهترین فرصت و زمینه برای ارائه آموزش های لازم و جریان سازی در سطح مدارس است .

فلاحی مدیر کل مدیریت بحران استانداری کردستان نیز با اشاره به موقعیت ایران و وجود بلایای طبیعی و متاثر شدن از مخاطرات طبیعی، آموزش و پیشگیری را مبنای کار دانست و با اشاره به تصویب قانون مدیریت بحران ، از پیش بینی مواد درسی در دروس مدارس و دانشگاهی خبر داد .

وی با بیان اینکه کردستان سال گذشته و در اجرای مانور زلزله و ایمنی جزو استانهای موفق بوده است، گفت: در سال جاری نیز مانور زلزله ششم آذر ماه 98 در مدارس استان با هدف آموزش و پیشگیری برگزار می شود .

فلاحی بر ضرورت برنامه ریزی در افق بلند مدت به منظور بیمه نمودن جامعه در مقابل حوادث مختلف تاکید کرد و گفت: برگزاری مانور زلزله و ایمنی در مدارس، در راستای فرهنگ سازی، پیشگیری و ایمنی جامعه است و کلیه سازمان ها و نهادها باید با جدیت در برگزاری بهینه آن تلاش و همکاری لازم را با آموزش و پرورش داشته باشند .

مدیر کل مدیریت بحران استان ایمن سازی غیر سازه ای مدارس توسط دستگاه های خدمات رسان ، آموزش پناه گیری و نحوه خروج درست از منازل و مدارس در هنگام وقوع زلزله را از دیگر اهداف برگزاری مانور عنوان کرد و با اشاره به تمهیدات صورت گرفته، تصریح کرد: باید در کنار برگزاری مانور، آموزش درست اطفای حریق، امداد و نجات و کمک های اولیه نیز به جامعه هدف داده شود .

وی انجام اقدامات فرهنگی مانند اجرای مسابقات و... را در راستای آموزش دانش آموزان ضروری دانست و ضمن تشکر از مسئولین و دست اندرکاران امر ، بر آموزش مربیان و گسترش آموزش و فرهنگ سازی در این خصوص تاکید کرد .

رضایی مدیر کل پدافند غیر عامل استانداری کردستان نیز در این نشست با بیان اینکه پدافند غیر عامل و مدیریت بحران دو بال یک مجموعه است، گفت: برگزاری مانور باعث ارتقاء آمادگی می شود .

وی فرهنگ سازی و آموزش را جزء لاینفک کار دانست و با اشاره به مخاطبان گسترده آموزش و پرورش و نقش کلیدی این دستگاه در راستای آگاهی بخشی، بر ضرورت آشنایی مردم با این مقوله و ایمن سازی فضاهای آموزشی تاکید کرد و گفت: در ساخت فضاهای جدید، باید الزامات پدافند غیر عامل رعایت شود .

رضایی پیش بینی سکونت گاه هایی به منظور اسکان مردم بعد از بروز بحران را یک ضرورت عنوان کرد و خواستار پیگیری این موضوع از طریق مدیریت بحران در سطح استان شد و گفت: در هفته پدافند غیر عامل با همکاری آموزش و پرورش برنامه هایی در سطح مدارس اجرا می شود .

احمد عبدالهی مدیر دانش آموزی استان نیز در این نشست گزارشی از اقدامات دبیرخانه استان ارائه کرد و با بیان اینکه دستورالعمل بیست و یکمین مانور سراسری زلزله و ایمنی به واحد های اداری و آموزشی استان ابلاغ شده است ، گفت: این مانور با شعار « مدرسه ایمن ، جامعه تاب آور » ویژه مدیران مدارس و مدیران بحران محله برگزار و مجموعه اقدامات در مراحل مختلف از جمله قبل، حین و بعد از مانور با همکاری دستگاه های متولی پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه در هر شهرستان 10 مدرسه به عنوان مدارس مدیریت بحران شهرستان که دارای سازه ایمن هستند با انتخاب فرمانداری به منظور سرپناه مردم در زمان خطر انتخاب می شود، گفت : بر اساس تفاهم نامه، از 4 سال پیش مقدمات آن فراهم شده است و در حال حاضر یک مدرسه در مرکز استان با مشخصات ابلاغی تجهیز شده است .

عبدالهی در ادامه به تشریح وظایف و حدود انتظارات از دستگاه های مختلف و اقدامات پیش بینی شده پرداخت و خواستار ابلاغ اقدامات لازم به ادارات زیر مجموعه در سطح شهرستانها و مناطق به منظور برگزاری هر چه بهتر مانور و تجهیز مدارس شد.

در این نشست پیرامون برگزاری مانور زلزله و ایمنی در مدارس و تجهیز مدارس بحث و تبادل نظر شد و نمایندگان دستگاه ها و نهادها ضمن تشریح برنامه ها ، آمادگی خود را برای برگزاری مانور اعلام کردند .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار