استاندار گیلان: با ارائه آماری دقیق، امیدآفرینی کنیم

رشت (پانا) - استاندار گیلان توسعه را بدون داشتن آمار دقیق از بخش های مختلف ممکن ندانست و گفت: باید با آمار دقیق و بر اساس واقعیات کشور، در جامعه امیدآفرینی کنیم.

کد مطلب: ۹۶۳۹۹۰
لینک کوتاه کپی شد
استاندار گیلان: با ارائه آماری دقیق، امیدآفرینی کنیم

ارسلان زارع روز شنبه در پنجمین همایش گرامیداشت روز ملی آمار و برنامه ریزی در رشت افزود: در وهله اول باید اهتمام داشته باشیم تا اطلاعات مان صحیح ، دقیق و به روز باشد و خودمان و جامعه به آن اعتماد داشته باشیم؛ موضوعی که از دلایل پذیرفته شده کشورهای توسعه یافته دنیاست.

وی تصریح کرد: زیر سوال بردن آماری که توسط متخصصان و برای کسب آن تلاش های بسیاری انجام شده ، پسندیده و منطقی نیست و گاهی فردی آمار متخصصان آن حوزه را زیر سوال می برد و بی اساس نکته ای را می گوید که زمینه ناامیدی مردم را فراهم می کند.

استاندار گیلان با بیان اینکه بایستی موضوعات مختلف را براساس آمار دقیق بیان کنیم، اظهار کرد: به طور مثال رشد مثبت اقتصادی کشور طی شش ماه نخست امسال و اینکه نرخ ارز به سمت تعادل و کاهشی پیش رفته، از واقعیاتی‌ست که بیان آن موجب امید آفرینی مردم و زمینه ساز نا امیدی مخالفان دولت، نظام و شهروندان می شود.

زارع در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه امروزه دانایی بشر منوط به داده ها و اطلاعاتیست که ماهیت و سمت و سوی زندگی بشر و جامعه را تعیین می کند و تغییر می دهد، گفت: توسعه یافتگی، آمار و تحقق آمال همه جوامع از نگاه علما و دانشمندان برنامه ریزی و مدیریت است که به تعبیر عالمان دینی میل به کمال است که امری ضروریست.

وی نیاز به آمار صحیح و دقیق برای برنامه ریزی ها را برای جوامعی که در حال توسعه هستند مهم تر و ضروری تر دانست و تصریح کرد: برنامه ریزی از جمله اولویت هایی به شمار می رود که هم در زندگی شخصی و هم اجتماعی و برای پیش بینی اینده و برنامه ریزی نقش مهمی دارد.

استاندار گیلان با بیان اینکه توسعه بدون برنامه ریزی و برنامه ریزی بدون آمار و اطلاعات محقق نمی شود، خاطرنشان کرد: آمار رکن اصلی برنامه ریزی است و مرکز آمار جایگاه رفیعی دارد و به عنوان بازوی توانمندی در امر راهبری و پایش و توسعه کشور محسوب می شود.

وی ادامه داد : نقش روز افزون آمار و اطلاعات به عنوان پیش نیاز تصمیم گیری ها و سیاستگذاری ها مبرهن و روشن است و امروز نیز در عصری مملو از اطلاعات زندگی می کنیم.

زارع تصریح کرد: نظام اماری و بانک اطلاعاتی علاوه بر اینکه یکی از مهمترین شاخص های توسعه یافتگیست ، بدون آمار دقیق، صحیح و به روز برنامه ریزی برای نه تنها توسعه اقتصادی و اجتماعی بلکه فرهنگی و سیاسی نیز امکانپذیر نیست.

وی با اشاره به نقش و اهمیت آمار از تمامی دستگاه ها و مردم خواست تا با متولیان امر این حوزه همکاری لازم را در مواقع نیاز داشته باشند چرا که حاصل تلاش هزاران نفر پایگاه اطلاعات اماری استان را بوجود می آورد که بایستی آن را تقویت کرد و دستگاه های اجرایی موظفند به نحوی شایسته از آن استفاده کنند .

استاندار گیلان تصریح کرد: برای استفاده بهینه از داده ها نیاز است که سمت داده های ما مکان مند و نقطه مکانی آنها مشخص باشد.

اول آبان ماه مصادف با روز ملی امار و برنامه ریزی نامگذاری شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار