صباغیان: تک‌بعدی و سرطانی در حوزه آموزش حرکت کرده‌ایم

تهران (پانا) - یک نماینده مجلس شورای اسلامی معتقد است وقتی بعد فرهنگی مورد غفلت قرار می‌گیرد آثار و تبعاتی دارد که آسیب‌های اجتماعی، طلاق، اعتیاد و... از این جمله است.

کد مطلب: ۹۶۳۸۷۷
لینک کوتاه کپی شد
صباغیان:  تک‌بعدی و سرطانی در حوزه آموزش حرکت کرده‌ایم

محمدرضا صباغیان، نماینده مهریز در مجلس در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع چالش‌های فعالیت‌های فرهنگی در وزارت آموزش و پرورش به روی آنتن شبکه آموزش سیما رفت به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: «آموزش و پرورش از زیرساخت‌های تعالی همه‌جانبه و ابزار جدی برای ارتقای سرمایه انسانی شایسته است. اگر سیستم تعلیم و تربیت که زیرساخت همه امور است وظیفه اصلی خود را که تربیت نیروی انسانی سالم و صحیح است انجام دهد رشد و پیشرفت همه‌جانبه محقق خواهد شد.»

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس گفت: «وقتی به وضعیت تعلیم و تربیت امروز نگاهی می‌اندازیم، در می‌یابیم که تک‌بعدی و سرطانی در حوزه آموزش حرکت کرده‌ایم و مقوله فرهنگ نتوانسته همراه بال آموزش حرکت کند. بسیاری از مشکلاتی که امروز در جامعه و ساختارهای مختلف داریم به همین موضوع برمی‌گردد.»

صباغیان ادامه داد: «وقتی بعد فرهنگی مورد غفلت قرار می‌گیرد آثار و تبعاتی دارد که آسیب‌های اجتماعی، طلاق، اعتیاد و... از این جمله است. اگر کار فرهنگی درست انجام شده بود بسیاری از این آسیب‌ها کاهش یافته بود. با توجه به ضعف موجود در حیطه فرهنگی امروز دچار این بحران‌ها شده‌ایم.»

او با بیان اینکه چالش‌های فرهنگی ریشه در وضع معیشت و حقوق معلمان و آموزش و پرورش دارد افزود: «معیشت معلمان نیز ریشه در قانون مدیریت خدمات کشوری دارد که سراسر تبعیض و بی‌عدالتی است و دست‌پخت مجلس و دولت است.»

صباغیان افزود: «وزارت نفت، علوم و صنعت و معدن از این قانون مستثنی شده‌اند. طبیعتا نیروهای انسانی متنفذ وزارتخانه‌هایی چون آموزش و پرورش به همین وزارتخانه‌های مستثنی‌شده مامور می‌شوند، مثلا تعدادی عضو هیئت علمی دانشگاه می‌شوند. نتیجه آنکه کسی دلش برای آموزش و پرورش نمی‌سوزد.»

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: «برخی معلمان 600 هزار تومان حقوق می‌گیرند، مگر اینها می‌توانند کار کنند؟ طبیعی است درختی که به آن آب نمی‌دهیم، ثمر نمی‌دهد. این بار و ثمر متعلق به وزارت نفت است. مشکل اصلی مجلس است. مجلس می‌تواند اعتبار و بودجه را به سمت وزارتخانه ببرد و بعد کار بخواهد. وزرای آموزش و پرورش هم باید پرقدرت و مطالبه‌گر ظاهر شوند. امروز می‌گویند خط فقر شش میلیون تومان است در حالی که معلم‌ها دومیلیون و 500 هزار تومان حقوق می‌گیرند.»

صباغیان افزود: «من این درد را حس می‌کنم ولی وقتی 130 پزشک در مجلس داریم نگاه مثبت و بهتری روی پزشکان می‌رود. البته در همین دوره اتفاقات خوبی هم افتاد. به عنوان مثال مجلس مصوب کرد یک‌درصد از هزینه همه دستگاه‌ها به آموزش و پرورش داده شود و مدارس از پول آب و برق معاف شوند.»

او تاکید کرد وزیر آموزش و پرورش باید مقتدر و مطالبه‌گر باشد و به صحن بیاید و وضعیت را تشریح کند و اثرگذار باشد. صباغیان گفت: «معلمی که چندشغله است مگر می‌تواند کار فرهنگی در کلاس کند؟ اتفاقا او فرهنگ را نابود می‌کند.»

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد نمایندگان مجلس هر کجا می‌توانند باید از حقوق معلمان دفاع کنند. او افزود: «وزیر باید در این دوره به صحن بیاید، نطق داشته باشد و جلساتی ترتیب دهد و مجلس را همراه کند تا وضعیت بهتر شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار