بازی تازه آمریکا: اطلاعات در قبال تسهیلات تحریم غذا و دارو

تهران (پانا) - وزارت دارایی آمریکا اعلام کرده است که با همکاری وزارت امور خارجه این کشور سازوکاری جدید ایجاد می‌کند تا به شفافیت مالی و اقدامات احتیاطی درباره معامله اقلام انسان‌دوستانه با ایران، از جمله غذا و دارو، کمک کند.

کد مطلب: ۹۶۳۸۷۳
لینک کوتاه کپی شد
بازی تازه آمریکا: اطلاعات در قبال تسهیلات تحریم غذا و دارو

به گزارش بی بی سی، آمریکا با متهم کردن ایران به پشتیبانی مالی تروریسم و پولشویی، گفته این مکانیسم برای اطمینان از آن است که معامله اقلام انسان‌دوستانه به عنوان پوششی برای فعالیت‌هایی چون توسعه برنامه موشک‌های بالستیک استفاده نشود.

وزارت دارایی آمریکا گفته روندی را ایجاد می‌کند که به دولت‌های مشارکت‌کننده در آن و همچنین بانک‌ها و موسسات مالی برای تضمین رعایت اقدامات احتیاطی لازم در معامله کمک کند.

در بیانیه وزارت دارایی آمریکا آمده که این روند شامل ارائه «میزانی قابل توجه و بی‌سابقه از اطلاعات» درباره ماهیت معامله و طرف معامله ایرانی خواهد بود.

وزارت دارایی آمریکا گفته اقدامات احتیاطی بیشتر در معامله با ایران از آن رو ضروری است که ایران هنوز معیارهای مورد نظر گروه ویژه اقدام مالی برای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم ( FATF) را محقق نکرده است.

آمریکا می‌گوید سازوکار مورد نظرش به طرف‌های معامله با ایران کمک می‌کند تا وارد معامله‌ای با افراد و نهادهای تحریم‌شده در ایران نشوند.

وزارت دارایی و خارجه آمریکا از معامله‌کنندگان با ایران می‌خواهد تا اطلاعات ثبتی، فهرست اعضای هیات مدیره و ساختار شرکت طرف معامله در ایران را به آمریکا ارائه کنند.

اطلاعات بانکی ماهانه شرکت ایرانی، فهرست نهادها یا افراد تحریم‌شده طرف معامله با آن در ایران، جزئیات اطلاعات تجاری و پشتیبانی و تراکنش‌های مالی بین فروشنده خارجی و طرف ایرانی و تعهد کتبی طرف ایران مبنی بر نفروختن مستقیم یا غیرمستقیم کالاهای خریداری‌شده به افراد و نهادهای تحریم‌شده، از جمله اطلاعات و مدارکی است که آمریکا برای معامله با ایران خواهان دریافت آن شده است.

به گزارش پانا، آمریکا با آغاز تحریم‌هایش علیه ایران با خروج دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای ادعا کرده بود که این تحریم‌ها شامل غذا و دارو نمی شود. این ادعا در حالی است که با تحریم بانک مرکزی ایران و جلوگیری از نقل و انتقال‌های مالی عملا ورود دارو و بسیاری از مواد غذایی به ایران ناممکن یا بسیار دشتوار شده است.

آمریکا در بیانیه اخیر وزارت خزانه‌داری این کشور به موضوع FATF و دو کنوانسیون باقی مانده اشاره کرده است که با وجود تصویب مجلس به دلیل مخالفت شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت نظام رسیده و ماه‌هاست که بلاتکلیف است.

با این حال رئیس جمهوری و وزیر امور خارجه ایران در پی بیانیه اخیر FATF درباره ایران نیز اعلام کرده اند که تهران همه اقدامات لازم و مورد نظر را در این مورد و به منظور شفاف سازی مبادلات مالی خود اتجام داده است.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در حاشیه نخستین کنفرانس یک‌جانبه‌گرایی و حقوق بین‌الملل گفت: «جمهوری اسلامی با قوانین داخلی خود مبارزه با پولشویی را به‌عنوان یک واقعیت ضروری و هدف داخلی دنبال می‌کند. تصمیم اف‌ای‌تی‌اف، تصمیمی کاملاً سیاسی است که ما کاملاً با آن مخالف هستیم، اما به‌خاطر منافع ملی خودمان ما تمام اقدامات لازم را برای مقابله با تأمین مالی تروریسم و مقابله با پولشویی انجام دادیم.»

او افزود: «تصویب آیین‌نامه مقابله با پولشویی در دولت و قوه قضاییه گام بسیار مهمی است و قانون مفصل و بسیار کاملی در این زمینه است و امیدوارم با همگرایی داخلی اقدامات بعدی برای گرفتن بهانه از دست کسانی که منافع ایران را دنبال نمی‌کنند و مخالف ما هستند فراهم شود.»

همزمان با طرح ادعای برنامه‌ریزی آمریکا برای تسهیل ورود دارو علیه ایران، روز گذشته دادگاهی در آمریکا مردی در «اوهایو» را به اتهام فروختن قطعات یدکی مورد استفاده در صنایع نفت و گاز به ایران به تحمل ۲۰ ماه حبس محکوم کرده‌اند.

رسانه‌های آمریکا گزارش داده‌اند بهروز بهروزیان متهم است از شرکت خود در شهر «دوبلین اوهایو» (به نام Comtech International) که در زمینه قطعات رایانه فعالیت می‌کند برای فروش مانیفولد، سوپاپ و اتصالات مورد استفاده در گاز صنعتی و پالایشگاه‌های نفت به ایران استفاده کرده است.

دادستان‌های آمریکایی مدعی شده‌اند شرکت Comtech International هیچ انباری در اختیار نداشته، فروشی در داخل آمریکا انجام نداده و به ندرت اقدام به صادرات قطعات رایانه کرده است.

تنها چند هفته تا چهارمین گام کاهش تعهدات ایران بر اساس برجام باقی مانده است و این در حالی است که طرف‌های اروپایی نیز با وجود وعده‌های خود قادر نبوده‌اند از تأثیر در تحریم‌ها علیه ایران به ویژه در زمینه نفتی و بانکی که شرط ایران برای بازگشت به تعهدات برجام بود بکاهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار