مسمومیت با سرب عامل مرگ ۱.۰۶ میلیون نفر در سال ۲۰۱۷

تهران (پانا) - مسمومیت با سرب از جمله بیماری‌های قابل پیشگیری است اما بررسی‌ها حاکی از آن است قرار گرفتن در معرض این ماده به فوت ۱.۰۶ میلیون نفر در سال ۲۰۱۷ منجر شده‌ است.

کد مطلب: ۹۶۳۷۵۸
لینک کوتاه کپی شد
مسمومیت با سرب عامل مرگ ۱.۰۶ میلیون نفر در سال ۲۰۱۷

به‌گزارش ایسنا، موسسه معیار سلامت و ارزیابی (IHME) برآورد کرده‌است: در سال ۲۰۱۷ قرار گرفتن در معرض سرب به فوت ۱.۰۶ میلیون نفر و به کاهش ۲۴.۴ میلیون سال زندگی سالم به‌دلیل معلولیت و مرگ ناشی از تاثیرات طولانی مدت این ماده بر سلامت منجر شده‌ است. همچنین بیشترین بار و مشکل ناشی از این مسمومیت در مناطق در حال توسعه بوده‌ است.

بیشترین نگرانی در مورد مسمومیت با سرب تاثیر مخرب آن بر رشد هوشی کودکان است. از آنجایی‌که سیستم عصبی کودکان در حال رشد است، احتمال جذب آن نسبت به بزرگسالان پنج برابر بیشتر است. با گذشت زمان سرب در دندان‌ها و استخوان‌ها انباشته می‌شود که سیستم‌های مختلف بدن را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و به مغز، کبد و کلیه‌ها نفوذ پیدا می‌کند.

شناخت کافی در مورد پیامدهای سرب برای سلامتی وجود دارد و در بسیاری از کشورها اقداماتی انجام گرفته، اما قرار گرفتن در معرض سرب به‌ویژه در دوران کودکی از جمله نگرانی‌های کلیدی در حوزه سلامت عمومی در سراسر جهان است.

منبع اصلی قرار گرفتن در معرض سرب به‌ویژه در کودکان استفاده از رنگ‌های حاوی سطح بالایی از این ماده است. این رنگ‌ها به‌طور گسترده در دسترس قرار دارد و در بسیاری از کشورها در دکور ساختمان‌ها کاربرد دارد؛ این در حالیست که جایگزین‌های مناسب بدون سرب مازاد در دسترس قرار دارند.

به نقل از سایت اطلاع‌رسانی سازمان بهداشت جهانی (WHO)، در سال ۲۰۱۱ ائتلاف جهانی حذف رنگ‌های سربی به‌منظور جلوگیری از تولید و فروش رنگ‌های حاوی سرب و حذف تهدیدهای ناشی از این رنگ‌ها تشکیل شد. تحقق اهداف این ائتلاف مستلزم ارائه چارچوب‌های قانونی ملی برای متوقف کردن تولید، صادرات، واردات، توزیع، فروش و استفاده از رنگ‌های سربی و محصولاتی با پوشش رنگ‌های سربی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار