محمد پارسا*

نرخ ها و مقابله با تحریم ها

بعد از تجربه تحریم‌ها در آخرین سال‌های ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد دوباره اقتصاد کشور مورد حمله تحریم‌های ظالمانه امریکا و کشورهای غربی قرار گرفته است. بیشترین آسیب از طریق نوسانات قیمت ارز در بازه‌های زمانی خیلی کوتاه به اقتصاد ایران وارد شده است بنابراین لزوم سیاستگذاری درست ارزی بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.

کد مطلب: ۹۶۳۶۷۳
لینک کوتاه کپی شد

در 50 سال اخیر سیاست‌های ارزی مختلف از ارز تک نرخی گرفته تا ارز دو نرخی و چند نرخی برای اقتصاد کشور تجویز شده است ولی این سیاستگذاری‌ها سبب فساد، رانت، قاچاق و عدم رقابت‌پذیری صنایع می‌شود. بنابراین سیاستگذاری ارزی باید به ارایه یک راهکار عملی و عملیاتی بپردازد که با واقعیت‌های روز جامعه و دنیا همسو باشد.

آنچه در این سال‌ها مغفول مانده و از همه چیز مهم‌تر است واقعی کردن قیمت ارز است. حتی با توجه به شرایط اقتصادی می‌توان این طور گفت که جامعه باید توان پذیرش نرخ بالای تصنعی ارز را داشته باشد. افزایش تصنعی ارز در کشورهایی نظیر چین، ترکیه، هند و مالزی با هدف افزایش جذابیت برای سرمایه‌گذاران خارجی و رقابت‌پذیری در صادرات اجرا شد به‌ طوری که در چین به جای اینکه قیمت هر دلار معادل با یک یوآن باشد به صورت تصنعی معادل با هفت یوآن شد و امروزه می‌بینیم که شرکت‌های بزرگ در این کشورها به دلیل هزینه‌های پایین سرمایه‌گذاری می‌کنند.

به همین منظور اگر قیمت ارز واقعی شود و حتی به صورت تصنعی 1.5 تا 2 برابر مقدار واقعی آن شود آنگاه نرخ برخی از منابع گرانبها از جمله حامل‌های انرژی افزایش یافته و به سبب آن انگیزه قاچاق از بین می‌رود، انگیزه تولید به منظور صادرات بیشتر می‌شود و تنوع صادرات غیرنفتی افزایش می‌یابد. در این صورت اقتصاد وابسته به نفت و مشتقات آن به اقتصادی پویا شامل سبد متنوعی از صادرات غیرنفتی تبدیل می‌شود.

اگر چه بارها بر لزوم خودکفایی و خوداتکایی تاکید شده ولی این شعار تا امروز محقق نشده و محقق نمی‌شود مگر راهکارهایی مانند واقعی کردن قیمت ارز و حامل‌های انرژی اجرا شوند در این صورت ایران بیش از هر زمان دیگری به خودکفایی نزدیک می‌شود و هیچ کشوری با هدف قرار دادن صنعت نفت نمی‌تواند اقتصاد کشور را زمینگیر کند.

در راستای استفاده از ظرفیت‌ها و توان بخش خصوصی یادآور می‌شود این فدراسیون حاضر است تجارب و دانش خود را در اختیار سیاستگذاران قرار دهد و با ارایه راهکارهای عملیاتی کنترل بخش اقتصادی کشور را در دست بگیرد و در این زمینه تضمین دهد که در صورت انجام راه‌حل‌های مطرح شده در عرض چند سال میزان تولید ناخالص داخلی کشور میلیاردها دلار افزایش خواهد یافت و طی 5 تا 7 سال میزان صادرات غیر نفتی کشورمان به 200 میلیارد دلار خواهد رسید.

*رییس هیات مدیره فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران

منبع: روزنامه اعتماد

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار