یک متخصص سم شناسی عنوان کرد:

اگر دچار مسمومیت دارویی شدیم، چه کنیم

تهران (پانا) - بهترین کار در دقایق اولیه مسمومیت دارویی به ویژه اگر هوشیاری فرد مختل نشده و قدرت بلع دارد، این است که به فرد چند لیوان آب داده تا پس از مصرف حالت تهوع داشته باشد و محتویات معده خارج شود. این را یک متخصص سم شناسی عنوان کرده است.

کد مطلب: ۹۶۳۴۸۴
لینک کوتاه کپی شد
اگر دچار مسمومیت دارویی شدیم، چه کنیم

به گزارش فارس، شاهین شادنیا، متخصص سم‌شناسی و مسمومیت‌ها، درباره «مسمومیت از طریق مصرف داروها»، اظهار کرد: مسمومیت‌ها را به سه دسته تقسیم می‌کنیم؛ یکی مسمومیت شیمیایی اعم از مواد شیمیایی و سموم است.

او ادامه داد: نوع دیگر مسمومیت، مسمومیت دارویی است. هر دارویی که به صورت غیرنسخه قابل تهیه است یا داروهایی که مصرف بیشتری دارند و همیشه در منازل قابل دسترسی است، به تبع شانس مسمومیت از طریق آنها وجود دارد.

این متخصص سم‌شناسی و مسمومیت‌ها یادآور شد: داروهایی مانند استامینوفن، آرام‌بخش ها،‌ و داروهای بیماری‌های قلبی از جمله این داروها هستند که در دسترس قرار دارند.

شادنیا با بیان اینکه مسمومیت را در سه گروه سنی تقسیم می‌کنیم، خاطرنشان کرد: یک گروه افراد مسنی هستند که به دلیل بیماری‌های مختلف داروهایی را مصرف می‌کنند و ممکن است این داروها را به جای یک نوبت، چند نوبت استفاده کنند که خطر مسمومیت را افزایش می‌دهد.

او بیان کرد: گروه دوم اطفال هستند که به دلیل کنجکاوی گاهی اوقات بجای شکلات از دارو استفاده می‌کنند و سبب مسمومیت آنها می‌شود. برخی افراد بین 20 تا 60 سال به دلیل شرایط خاص روحی که دارند ممکن است به صورت عمدی با مصرف داروها دچار مسمومیت شوند.

متخصص سم‌شناسی و مسمومیت‌ها اضافه کرد: داروهای مسکن، داروهای اعصاب، داروهای ضدافسردگی و آرام‌بخش‌ها و نیز داروهای کنترل فشار خون از جمله داروهایی است که در سرلیست مسمومیت‌های دارویی قرار دارند.

شادنیا در پاسخ به این پرسش که «اگر فردی دچار مسمومیت دارویی شد در همان لحظات اولیه باید چه کاری انجام داد؟»،‌گفت: بهترین کار در دقایق اولیه به ویژه اگر هوشیاری فرد مختل نشده و قدرت بلع را دارد، این است که به فرد چند لیوان آب داده تا پس از مصرف حالت تهوع داشته باشد و محتویات معده خارج شود.

او همچنین تصریح کرد: دومین توصیه ما این است که یکی از مواردی که در اثر مسمومیت دارویی مصرف آن را توصیه می‌کنیم ترکیب ذغال فعال است که در بسیاری از داروخانه‌ها وجود دارد و به صورت پودر نیز موجود است. اکنون به دلیل اثربخشی، این ذغال در آمبولانس‌های اورژانس نیز قرار دارد؛ چرا که نقش مهمی در پیشگیری از مسمومیت دارویی دارد.

این متخصص سم‌شناسی و مسمومیت‌ها در پاسخ به این پرسش که «در صورتی که کودکی دارویی‌ را مصرف کند چه کاری باید انجام دهیم؟» خاطرنشان کرد: درخصوص کودکان این خطر وجود دارد که اگر بخواهیم فرد را وادار به استفراغ کنیم قدرت بلع مناسبی ندارد و ممکن است این ترشحات وارد راه‌های هوایی کودک شود.

شادنیا بیان کرد: در نتیجه برای چنین اتفاقی در کودکان نباید هیچ اقدامی را در منزل انجام دهیم و تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم، رساندن کودک به اولین مراکز درمانی است؛ چرا که در آنجا از طریق لوله‌هایی که از بینی عبور می‌دهند محتویات معده کودک را تخلیه می‌کنند.

او درباره «راه‌های جلوگیری از مرگ افراد دچار مسمومیت»، گفت: مسمومیت به میزان و نوع داروی مصرفی بستگی دارد؛ چرا که برخی داروها شدت سمی بودن بالاتری دارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار