هفته پایانی مهرماه؛ از جنجال انتقال آب خزر تا شایعه ممنوعیت به‌کارگیری منشی زن

تهران (پانا) - تاکید بر ضرورت راه‌اندازی شورای عالی کودک در کشور، مخالفت شورای شهر تهران با طرح تفکیک ری از تهران، گزارش تیم ویژه مجلس درباره علت شیوع ایدز در چنارمحمودی، تکذیب طغیان آنفلوانزا در کشور، دستگیری هم‌دست سلطان سکه، تحت تعقیب قرار گرفتن 245 مدیر فعلی و سابق در پرونده سیل و شایعه ممنوعیت به‌کارگیری منشی زن برای مدیران مرد گزیده‌ای از مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی در هفته‌ای که سپری شده است.

کد مطلب: ۹۶۳۴۶۰
لینک کوتاه کپی شد
هفته پایانی مهرماه؛ از  جنجال انتقال آب خزر تا شایعه ممنوعیت به‌کارگیری منشی زن

هفته‌‌ای که سپری شد شاهد اتفاقات و خبرهای مهمی در حوزه اجتماعی بودیم که گزارش زیر مروری بر مهمترین خبرهای این حوزه است.

ضرورت راه‌اندازی شورای عالی کودک در کشور

مسایل مربوط به کودکان و به ویژه کودک‌آزاری‌هایی که در سال‌های اخیر شاهد آن هستیم نیاز کشور به وجود یک مرجع عالی فعال که از کودکان حمایت کند را چند برابر کرده است و مسئولان متولی در حوزه کودکان به ویژه سازمان بهزیستی نیز بارها بر ضرورت وجود مرجعی تحت عنوان شورای عالی کودک تأکید کرده‌اند. حبیب‌الله مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی نیز با مطرح کردن مجدد اینکه حوزه کودکان و نوجوانان نیازمند سیاستگذاری واحد است بر ضرورت راه‌اندازی شورای عالی کودک و نوجوان تاکید کرده است.

او راه‌اندازی شورای عالی کودک را در احقاق حق کودکان بسیار موثر عنوان کرد و گفت: «راه‌اندازی شورای عالی کودک زیر نظر دولت می‌تواند بخشی از مشکلات را در این حوزه حل کند و در این زمینه نیاز داریم که در حوزه کودکان نگاه کلانی به مسایل کودکان وجود داشته باشد و در کنار قوانین مربوط به کودکان، سیاست‌های کلان در این زمینه نیز از طریق شورای عالی کودکان تدوین شود. بنابراین راه‌اندازی شورای عالی کودک به‌ عنوان جایی که از کودکان در همه عرصه‌ها حمایت ‌کند، ضرورت دارد.»

وعده جذب 10 هزار پرستار چقدر واقعی است

یکی از مشکلاتی که حوزه سلامت با آن روبه‌روست کمبود نیروی پرستاری است. در این راستا برنامه‌ها و طرح‌های مختلفی تاکنون اجرا شده است و از سال گذشته نیز در وزارت بهداشت اعلام شد که سالانه 10 هزار نیروی پرستاری برای جبران کمبودها در این بخش، جذب خواهد شد. اصغر دالوندی، رئیس سازمان نظام پرستاری کشور، درباره وعده مسئولان برای جذب 10 هزار پرستار در امسال گفت: طبق لیستی که از سوی استان‌ها برای جذب پرستار تهیه شده و عددهایی که جمع‌آوری شده است، در مجموع 3800 نفر به عنوان پرستار در سال جاری جذب خواهند شد و از آن وعده 10 هزار نفری که داده شد تعداد 3800 نفر جذب خواهند شد. این در حالی است که حدود 150 هزار پرستار نسبت به تخت‌های بیمارستانی کمبود نیرو وجود دارد.

رئیس سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه عدد جذب پرستار کمتر از عددی است که پرستاران در سال بازنشسته می‌شوند، گفت: برآورد ما این است که بین 4500 تا 5000 پرستار در سال بازنشسته می‌شوند و در عمل جذب 3800 پرستار، کمبودها را جبران نمی‌کند، از طرفی سالانه 10 هزار دانشجوی پرستاری از دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل می‌شوند که بهتر است از این افراد جذب شوند و میزان جذب معادل خروجی دانشگاه‌ها باشد.

مخالفت شورا با طرح تفکیک ری از تهران

سال‌هاست جدایی ری از تهران مطرح می‌شود و هر با اظهارنظرهای کارشناسی، سیاسی و جناحی مواجه شده است. موضوع جدایی ری اخیرا باز هم در رسانه‌ها مطرح شده است اما صرف نظر از اینکه موضوع جداسازی شهر ری از تهران تا چه حد به نفع یا ضرر ری‌نشینان است و چه تبعات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دارد باید دید که مسئولان مربوطه چه تصمیمی در این زمینه می‌گیرند. حسن خلیل‌آبادی، رئیس شورای اسلامی شهرستان ری پیشتر درباره جدایی ری از تهران، از تشکیل کمیته‌ای در کمیسیون شوراهای مجلس برای بررسی طرح جدایی ری از تهران خبر داد و گفت: طبق اصل 100 قانون اساسی، هر شهری باید دارای شورا و شهرداری باشد و حتی روستا با 20 خانوار جمعیت نیز باید شورا داشته باشد اما اکنون می‌بینیم که هیچ شورایی به اندازه ری و تجریش پیوست شورای شهر دیگری نیست.

طرح جدایی ری از تهران در هفته‌ای که سپری شد در دستور کار شورای شهر تهران قرار گرفت اما با مخالفت اعضای شورا مواجه شد. زهرا نژادبهرام، عضو هیات رئیسه شورای شهر درباره این طرح گفت: حدود دو ماه پیش این طرح با ۳۰ امضا در مجلس مطرح شد، امروز (یکشنبه 28 مهرماه) نیز توئیتی از سوی سید سعید موسوی، نماینده مجلس درباره طرح تفکیک انتخابات شورای اسلامی و انتخابات شهردار شهرستان ری از تهران مطرح شد. اعضای شورای شهر تهران معتقد به یکپارچگی تهران هستند و شمیرانات و ری بخشی از تهران محسوب می‌‌شوند.

توضیح سازمان محیط زیست درباره انتقال آب دریای خزر

طرح انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی نیز سال‌هاست که مطرح می‌شود و سرانجام خبری منتشر شد که عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست در دولت دوازدهم موافقت این سازمان با انتقال آب خزر به کویر مرکزی را اعلام کرده است. در متن نامه عیسی کلانتری به وزیر نیرو آمده است: «بدین وسیله اعلام می‌دارد اجرای پروژه انتقال آب دریای خزر به کویر بلامانع بوده و ضوابط اجرایی زیست محیطی مورد نظر براساس تفاهم صورت گرفته در صورتجلسه کمیته ارزیابی ظرف مدت یکماه به وزارت نیرو ابلاغ خواهد شد.» در پی موافقت با این طرح، محمد دامادی، نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی با اعلام مخالفت صریح نمایندگان استان مازندران با پروژه انتقال آب دریای خزر به استان سمنان گفت: خسارت اجرای این پروژه فقط برای استان مازندران نیست و همه کشور را در برمی‌گیرد. قطعا با اجرای این پروژه خسارت جدی به محیط زیست وارد می‌شود و هزینه‌های هنگفتی دارد که نباید اجرا شود چون اجرای چنین پروژه‌هایی باید بر اساس مبنای علمی و کارشناسی باشد.

این طرح موجب بروز واکنش‌های متعددی از سوی مخالفان و موافقان آن شده است. سازمان محیط زیست نیز در توضیح به این واکنش‌ها اعلام کرد: درباره انتقال آب صراحتا وزارت نیرو کارفرما، پیمانکار و بهره‌بردار است. طبق قانون وزارت نیرو در هر محلی تشخیص داد که نیاز به انتقال آب وجود دارد، اقدام می‌کند. متولی و مجری انتقال آب خزر به سمنان هم وزارت نیرو است و این وزارتخانه هنوز تصمیم قطعی خود را نگرفته است. برای اینکه جنگل‌های هیرکانی شمال حداقل خسارت را بخورد باید لوله انتقال آب از حاشیه مسیر لوله گاز عبور کند که قبلاً کشیده شده و نیاز به قطع درختان جدید نیست. اگرچه عوام گرایی و گرفتن ژست‌های روشنفکری این روزها مد شده است، از این منظر اگر مشاور محترم وزیر نیرو با این پروژه مخالف است، می‌توانند وزیر محترم را متقاعد کنند تا درخواست‌شان را پس بگیرند.

گزارش تیم ویژه مجلس درباره علت شیوع ایدز در چنارمحمودی

اوایل مهر امسال شیوع ایدز در روستای چنارمحمودی از توابع شهرستان لردگان در استان چهارمحال و بختیاری، به دلیل آلوده بودن سرنگ آزمایش قندخون به موضوعی جنجالی تبدیل با واکنش مردم منطقه روبه‌رو شد. در پی انشار این خبر که ابهامات زیادی داشت، وزارت بهداشت صراحتا اعلام کرد درباره راه‌های انتقال بیماری در این منطقه هیچ ابهامی وجود ندارد و هیچ اقدام تشخیصی و بهداشتی، واکسیناسیون و ..... مطلقا عامل انتقال بیماری در منطقه نبوده است. این موضوع باعث شد تا هیاتی ویژه نیز از مجلس شورای اسلامی برای بررسی بیشتر موضوع ابتلای تعدادی از مردم روستای چنارمحمودی شهرستان لردگان به این منطقه سفر کنند تا زوایای مختلف آن مشخص شود. محمدنعیم امینی‌فرد، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، درباره بررسی‌های این هیات ویژه گفت: با توجه به اهمیت موضوع شیوع بیماری ایدز در روستای چنارمحمودی، تیمی ویژه برای بررسی موضوع به روستا اعزام شد، البته خود وزارت بهداشت نیز همان ابتدا تیمی را برای بررسی موضوع به روستا اعزام کرده بودند. نمایندگان کمیسیون بهداشت نیز در سفر به این منطقه به همراه یکی دو نفر از اعضای کمیسیون امنیت ملی موضوع را در منطقه بررسی کردند و گزارش آن را در اختیار کمیسیون بهداشت قرار داده‌اند. گزارش مقدماتی به کمیسیون اعلام شد و طبق گزارشی که این تیم آماده کرده‌اند، هیچگونه دخالت سوئی که منجر به شیوع بیماری ایدز در چنار محمودی شود، صورت نگرفته است و انتقال بیماری بر اساس روش‌های شایع در دنیا صورت گرفته است.

برگزاری جلسه دادگاه «شبنم نعمت‌زاده»

جلسات رسیدگی به اتهامات شبنم نعمت‌زاده، دختر وزیر اسبق صنعت، معدن و تجارت به همراه احمدرضا لشگری‌پور و شرکت توسعه دارویی رسا در دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران و مفسدان اقتصادی برگزار می‌شود و در هفته‌ای که سپری شد جلسه چهارم و پنجم دادگاه این متهمان برگزار شد.

تکذیب طغیان آنفلوانزا در کشور

در هفته‌ای که سپری شد مراسم اربعین حسینی برگزار شد و بیش از سه میلیون زائر ایرانی در این مراسم شرکت کردند. همزمان با پایان این مراسم موج بازگشت زائران به کشور آغاز شد اما مطالبی در فضای مجازی منتشر شد مبنی بر اینکه همزمان با ورود زائران به ایران، بیماری آنفلوآنزا با طغیان مواجه شده است. موضوعی که محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت آن را تکذیب و اعلام کرد که خبر انتشاریافته در برخی شبکه‌های اجتماعی مبنی بر طغیان بیماری آنفلوآنزا همزمان با ورود زائران اربعین حسینی به کشور غیر واقعی و بی‌اساس است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: تعداد زیادی از کارشناسان معاونت بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی غرب کشور در مرزهای خسروی، مهران، شلمچه و چذابه پایش موارد بهداشتی هموطنان زائر و زائران کشورهای دیگر را به انجام رساندند و تاکنون هیچ مورد طغیان بیماری‌های واگیر دیده نشده است.

آیا به‌کارگیری منشی زن برای مدیران مردان ممنوع شد؟

در هفته‌ای که سپری شد خبری در برخی رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر اینکه طبق ابلاغیه روزهای اخیر یک نهاد دولتی به مدیران زیرمجموعه خود، تاکید شده است از منشی خانم برای آقایان و بالعکس آن استفاده نشود. در این خبر اعلام شد که طبق ابلاغیه روزهای اخیر یک نهاد دولتی به مدیران زیرمجموعه خود در ستاد و ادارات استانی، تاکید شده حسب ابلاغیه های صورت گرفته از سوی نهادهای مهم کشوری در حوزه عفاف و حجاب و آغاز بازرسی از نحوه تحقق دستورات صادر شده در این خصوص، مخاطبان این دستور توجه داشته باشند مواردی چون تفکیک اتاق کار مردان و زنان در ادارات و استفاده نکردن از منشی خانم برای آقایان و بالعکس آن، از جمله موارد مهمی است که باید کاملا رعایت شود.

این خبر با واکنش معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده مواجه شد. معصومه ابتکار در واکنش به این خبر و با تکذیب این ابلاغیه اعلام کرد: روابط عمومی این معاونت هیچ منبعی «و مصداقی» در دست‌گاه‌های دولتی برای خبر ممنوع‌شدن به‌کارگرفتن منشی‌های زن برای مدیران دولتی پیدا نکرده. عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور نیز امضای بخشنامه‌ای با مضمون ممنوعیت استخدام منشی زن برای مدیران مرد را تکذیب کرد و گفت: چنین بخشنامه‌ای از اساس وجود ندارد و بنده چنین چیزی را امضا نکردم.

تحت تعقیب قرار گرفتن 245 مدیر کنونی و سابق درباره پرونده سیل

همچنین در هفته‌ای که سپری شد، دوازدهمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه با اصحاب رسانه برگزار شد. تحت تعقیب قرار گرفتن 245 نفر از مدیران ادوار مختلف در بروز حوادث ناشی از سیل، حل مشکلات مربوط به هپکو در استان مرکزی، برگشت 7 هزار میلیارد تومان وجه نقد ناشی از استرداد اموال و اراضی از دست رفته بیت‌المال به خزانه دولت، صدور حکم بدوی برای زیباحالت منفرد، کسب اطلاعات ذی‌قیمت از روح‌الله زم، ورود دستگاه قضا در حادثه چنارمحمودی لردگان، صدور حکم نهایی برای شهرام جزایری، تکذیب بازداشت تعدادی از کارگران هفت تپه بخشی از مهم‌ترین موارد از زبان سخنگوی دستگاه قضا بود.

دستگیری هم‌دست سلطان سکه

وحید مظلومین، معروف به سلطان سکه اوایل تابستان سال ۹۷ از سوی ماموران پلیس پایتخت دستگیر و در سحرگاه روز چهارشنبه ۲۳ آبان همان سال به جرم فساد فی‌الارض از طریق تشکیل شبکه فساد، اخلال در نظام اقتصادی و ارزی و پولی کشور با انجام معاملات غیرقانونی و غیرمجاز و قاچاق عمده و کلان ارز و سکه اعدام شد. حالا سرهنگ نعمت‌اله علیپور، رئیس پلیس امنیت اقتصادی پایتخت از دستگیری همدست وحید مظلومین و یکی از دلالان سکه و ارز با گردش حساب بانکی ۱۲تریلیون و ۵۵۲ میلیارد ریالی خبر داد و گفت: پس از دستگیری سلطان سکه، شناسایی همدستان وی نیز در دستور کار قرار گرفت و در این راستا شخصی به هویت ج. ح مورد شناسایی واقع و در تحقیقات تکمیلی مشخص شد که این فرد با همکاری «وحید مظلومین» معروف به «سلطان سکه»، سکه و ارزها را از بازار جمع‌آوری کرده و موجب افزایش قیمت سکه شده بود.

علیپور با اشاره به اینکه این فرد مالک یک باب مغازه طلافروشی در بازار تهران بود، گفت: این فرد در زمان آشفتگی بازار تحت پوشش خرید و فروش طلا، اقدام به معاملات طلای آب شده کرده بود و مجموع گردش حساب‌های بانکی این فرد در بازه زمانی سال‌های ۹۳ تا ۹۷ بالغ بر ۱۲ تریلیون ریال بوده است.

تایید طرح تشدید مجازات اسیدپاشی در شورای نگهبان

طرح تشدید مجازات اسیدپاشی در سال ۹۶ به مجلس ارائه شد و پس از مدتی در کمیسیون حقوقی به تصویب رسید اما به دلیل تراکم طرح‌های مختلف، نوبت رسیدگی آن در صحن علنی فراهم نشد و در نهایت کلیات طرح مذکور در اردیبهشت ماه سال جاری به تصویب رسید. عباسعلی کدخدایی، قائم مقام دبیر و سخنگوی شورای نگهبان در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: «طرح تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه‌دیدگان ناشی از آن که در دستور کار امروز شورای نگهبان قرار گرفته بود، پس از بحث و بررسی، عدم مغایرت آن با شرع مقدس و قانون اساسی به مجلس شورای اسلامی اعلام شد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار