به مناسبت هفته تربیت بدنی و ورزش؛

مسابقه بوچیا در راستای توسعه ورزش معلولان آذربایجان شرقی برگزار می‌شود

تبریز(پانا) - مسابقه بوچیای معلولان تبریزی به مناسبت گرامیداشت هفته تربیت‌بدنی و ورزش با همکاری معاونت ورزشی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری تبریز و اداره کل بهزیستی استان برگزار می‌شود.

کد مطلب: ۹۶۳۳۸۰
لینک کوتاه کپی شد
مسابقه بوچیا در راستای توسعه ورزش معلولان  آذربایجان شرقی برگزار می‌شود

این رقابت‌ها که به منظور توسعه و توجه به ورزش معلولان و افزایش نشاط و روحیه این قشر از همشهریان برگزار می‌شود، از ساعت 17 فردا (چهارشنبه)، یک آبان ماه در سالن سفیر امید واقع در منظریه، ابتدای شهرک سفیر امید، جنب پارک کوثر آغاز شده و تا ساعت 19 ادامه خواهد داشت.

این مسابقه از جمله ویژه‌برنامه‌های سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری تبریز در هفته تربیت‌بدنی و ورزش است که با حضور معلولان تبریزی برگزار می‌شود.

در همین راستا، مسابقات چهارجانبه والیبال معلولان نیز در روزهای آتی برگزار خواهد شد. بوچیا نوعی ورزش ویژه معلولان جسمی حرکتی است که در آن ورزشکاران برحسب توانایی‌های فیزیکی و عملکردشان در یکی از چهار کلاس ورزشی BC1-BC4 به رقابت می‌پردازند؛ هدف این بازی پرتاب توپ‌های رنگی به نزدیکی توپ سفید (جک‌بال) است.

شرکت‌کنندگان می‌توانند توپ‌ها را برحسب توانایی‌هایشان با دست یا پا و یا در ناتوانی‌های شدید با سر و با یک وسیله کمکی (رمپ) پرتاب نمایند و در پایان هر دور، داور بر اساس میزان نزدیکی توپ‌ها به جک‌بال به بازیکنان امتیاز می‌دهد.

این ورزش نیاز به هماهنگی اندام، پردازش سیستم عصبی مرکزی، کار گروهی و کنترل هیجانی دارد. به همین دلیل کیفیت زندگی بسیاری از اشخاص دارای معلولیت از طریق شرکت در این بازی و ارتباط با مردم و دوستان جدید افزایش یافته است.

بازی بوچیا شامل ۱۳ توپ است که ۶ عدد از آنها آبی، ۶ عدد از آنها قرمز و یک عدد دیگر سفید (جک‌بال) است. هر دسته ۶ تایی در دست یک تیم قرار دارد و جک‌بال هم در آغاز بازی توسط قرعه به یک تیم داده می‌شود تا آن را در محدوده مشخصی در زمین بازی پرتاب نماید.

سپس افراد هر تیم توپ‌های قرمز و آبی را به نوبت به سمت جک‌بال پرتاب می‌نمایند و امتیاز بازی نیز بر اساس شمارش تعداد توپ‌هایی محاسبه می شود که از نزدیک‌ترین توپ تیم حریف به جک‌بال نزدیک‌تر باشد. بوچیا به سه صورت انفرادی، دونفره و تیمی برگزار می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار