بیماری‌های جسمی و روحی پرستاران به دلیل فشار کاری و شیفت‌های اضافی

تهران (پانا) - سازمان نظام پرستاری یزد طی نامه‌ای به وزیر بهداشت و درمان درخصوص مشکلاتی چون کمبود کادر پرستاری، معوقات مزدی و کارانه پرستاران، رفتار نادرست با پرستاران و فشار شیفت‌های اضافی مطالبی را بیان کرد.

کد مطلب: ۹۶۳۳۵۵
لینک کوتاه کپی شد
بیماری‌های جسمی و روحی پرستاران به دلیل فشار کاری و شیفت‌های اضافی

به‌گزارش ایلنا، نظام پرستاری یزد، ضمن انتقاد از سخنان اخیر سعید نمکی (وزیر بهداشت و درمان) در جمع دانشجویان جدیدالورود و پخش گزینشی آن در رسانه ملی، طی نامه‌ای تصریح کرد: سخنان شما در حضور دانشجویان جدیدالورود و پخش گزینشی آن از رسانه ملی باعث کدورت خاطر همکاران پرستار شد، که لازم دیدیم چند نکته‌ای را باب آشنایی مسئولین با مشکلات پرستاری که مانند زخمی کهنه چند سالی است بر روح و جان پرستاران جاخوش کرده و هیچ‌کس به فکر درمان آن نیست به عرض برسانیم.

در ادامه این نامه آمده است: آیا مسئولین اطلاع دارند به ازای هر تخت بیمارستانی یک پرستار مشغول به کار است که با استاندارد حداقلی (۱،۸) بسیار فاصله دارد؟ آیا می‌دانند قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری ۱۱ سال پیش در مجلس شورای اسلامی بدون حتی یک رای مخالف تصویب شد ولی هنوز اجرایی نشده است؟ آیا می‌دانند که سال‌هاست حرفه پرستاری در زمره مشاغل سخت و زیان‌آور به‌حساب آورده شده ولی هیچ‌گونه مزیتی از جهت بازنشستگی شامل پرستاران نشده است؟ آیا از تفاوت‌های فاحش دریافتی رده‌های درمانی در بیمارستان‌ها اطلاع ندارند و آیا در جریان معوقات پرستاران هستند؟

در این نامه یکی از مشکلات را رفتار نادرست با پرستاران دانسته و نوشته شده است: آیا از ضرب و شتم‌ پرسنل پرستاری در بیمارستان‌ها بخاطر نبود امکانات و یا قصور سایر رده‌های درمانی خبر دارند؟ آیا می‌دانند ثبات کاری کادر پرستاری بالاخص در بیمارستان‌های غیردولتی بسیار ناپایدار است؟

در بخش دیگری از این نامه می‌خوانیم: جناب آقای وزیر، ارتقای تحصیلی در همه گروه‌ها و صنوف مورد نیاز است ازجمله پزشکی و پرستاری، همانگونه که پزشک متخصص مورد نیاز است، پرستار تخصصی هم از بالین تا هیئت علمی مورد نیاز است تا راهگشای آلام بیماران در امور مراقبت ودرمان باشد. به‌علت کمبود نیروی انسانی در بیمارستان‌ها و افزایش بی‌رویه تخت و بخش‌های بیمارستانی، اکثر پرستاران بسیار زود و در همان ۱۰ سال اول فعالیت به‌علت فشار کاری و شیفت‌های اضافی دچار بیماری‌های جسمی وروحی می‌شوند. ای کاش، نظارتی بر چگونگی استخدام گروه‌های درمانی از جمله کادر پرستاری برای جبران کمبود نیروها و جایگزینی نیروهای بازنشسته و از کار افتاده در بیمارستان‌ها بود و اگر اذعان می‌دارید کمبود نیرو در بیمارستان‌ها داریم و امر مراقبت پرستاری به‌خوبی صورت نمی‌گیرد، چرا مجوزهای جذب نیرو را در سایر رده‌ها هزینه می‌کنید؟

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار