واعظی: مخالفان مسئولیت مخالفت با FATF را بپذیرند

تهران (پانا) - رئیس دفتر رئیس‌جمهوری می گوید که درباره این لوایح در شورای عالی هماهنگی اقتصادی بحث شده و نتیجه این مباحث به رهبری اعلام شده است. دولت و مجلس کار خود را انجام داده‌اند ولی آن نهادی که مانع‌تراشی کرده است باید صریح به مردم هزینه اقدام خود را اعلام کند.

کد مطلب: ۹۶۳۳۰۵
لینک کوتاه کپی شد
واعظی: مخالفان مسئولیت مخالفت با FATF  را بپذیرند

محمود واعظی در حاشیه جلسه امروز هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به توافق اخیر روسیه و ترکیه درباره شمال سوریه اظهار کرد: «در هیات دولت بحث نشد ولی موضع ایران روشن است. ایران از یک سو آنچه را مربوط به مسائل امنیتی ترکیه است، درک می‌کند و به رسمیت می‌شناسیم ولی از طرف دیگر تمامیت ارضی سوریه باید حفظ شود و به گونه‌ای نباشد که این حملات باعث تجزیه سوریه نشود.»

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در واکنش به اظهارات اخیر اردوغان درباره ایران نیز گفت: «اظهارات اردوغان درباره دولت ایران نیست بلکه در واکنش به نوع مطالبی است که به صورت پراکنده در ایران مطرح می‌شود. ایران روابط خوبی با ترکیه و سوریه دارد. ایران باید مراعات کند که نقشی داشته باشد که به این درگیری‌ها دامن نزند.»

او در واکنش به انتشار خبر ممنوعیت به کارگیری منشی زن برای مدیران مرد و بالعکس اظهار کرد: «چنین بخشنامه‌ای را ندیدم و سوال هم کردم کسی نمی‌دانست. نمی‌دانیم این خبرها چطور تولید می‌شود. اتاق فکرها علیه دولت بسیار فعال هستند و هرچه به انتخابات مجلس نزدیکتر می‌شویم این نوع خبرسازی ها بیشتر می‌شود.»

این مقام مسئول درباره سرنوشت لوایح FATF و اظهارات اخیر جهانگیری نیز گفت: «موضع دولت درباره FATFروشن است. عضویت در FATF مطرح نیست، بلکه نکته مهم همین چهار لایحه است. نظرات مختلف گرفته شده و دولت نظرات را اعمال کرده است.»

به شفاف‌سازی و مقابله با پولشویی نیازمندیم

او افزود: «نکته مورد توجه دولت نیاز ایران به این لوایح است. ما برای شفاف‌سازی و مقابله با پولشویی به این لوایح احتیاج داریم و آنها موجب تسهیل روابط بانکی می‌شود.»

واعظی تاکید کرد: «متاسفانه برخی این لوایح را سیاسی و جناحی کردند و مخالفت می‌کنند. مخالفان در هرجا که هستند باید مسئولیت مخالفت خود را با FATF بپذیرند.»

رئیس دفتر روحانی تصریح کرد: «درباره این لوایح در شورای عالی هماهنگی اقتصادی بحث شده و نتیجه این مباحث به رهبری اعلام شده است. دولت و مجلس کار خود را انجام داده‌اند ولی آن نهادی که مانع‌تراشی کرده باید صریح به مردم هزینه اقدام خود را اعلام کند.»

سعی کرده‌ایم ارتباط ایران و جنبش عدم تعهد پایدار بماند

واعظی درباره حضور رئیس‌جمهوری در اجلاس کشورهای عضو جنبش عدم تعهد گفت: «جلسه وزرای کشورهای عضو این سازمان امروز تشکیل شد، فردا هم روسای کشورها حضور پیدا خواهند کرد و روز جمعه صبح هم جلسه اصلی اجلاس سران تشکیل خواهد شد.»

او ادامه داد: «با توجه به اینکه ایران همواره یکی از کشورهای بسیار فعال در جنبش عدم تعهد بوده است و همکاری‌های مختلفی با این سازمان در موضوعات مختلف جهانی دارد و آنها هم در شرایط خاصی مانند دوران جنگ و مسائل هسته‌ای با بیانیه‌های خود از ایران حمایت کردند، ما همواره سعی کرده‌ایم که ارتباط نزدیکتر با جنبش عدم تعهد داشته باشیم و تلاش کنیم انسجام این جنبش پایدار بماند.»

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری تصریح کرد: «از طرف دیگر یکی از خواسته‌های فرستاده رئیس‌جمهوری آذربایجان در سفر خود به ایران این بود که رئیس‌جمهوری حتماً در این اجلاس شرکت کند و علاوه بر دعوت‌نامه‌ای که فرستاده بود، خواست که به او وقتی برای مذاکرات دو جانبه بدهد. در کنار مذاکرات دو جانبه با آذربایجان و اجلاس عدم تعهد، تعدادی ملاقات با روسای کشورها هم در نظر گرفته شده است و سفر هم ۲۴ ساعته از پنجشنبه ظهر تا جمعه ظهر خواهد بود.»

نه جدایی از اصلاح‌طلبان را تایید می‌کنم و نه ائلاف را

واعظی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره رویکرد حزب اعتدال و توسعه در انتخابات نیز بیان کرد: «نه ائتلاف را می‌توان تایید کرد و نه جدایی را؛ چرا که ما هنوز وارد این بحث نشده‌ایم. ما در شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه درباره انتخابات زیاد بحث کردیم. استان‌های ما فعال هستند و کار می‌کنند. ولی اینکه ما چگونه می‌خواهیم وارد بشویم صبر کردیم که کمی پیش برویم تا روشن شود.»

رئیس دفتر رئیس جمهوری بیان کرد: «ضمن اینکه ما از خود اصلاح‌طلبان هم فقط یک صدا نمی‌شویم و انواع و اقسام صداها از آنجا بیرون می‌آید. یعنی امروز تفرقی که در اصولگرایان هست همین تفرق در اصلاح‌طلبان هم وجود دارد. ما باید ببینیم بالاخره آن صدای واحد چیست و بعداً تصمیم بگیریم.»

او خاطرنشان کرد: «از روز اول هیچ وقت حزب اعتدال و توسعه عضو شورای عالی اصلاح‌طلبان نبوده است ما در مقطع انتخابات مجلس سال ۹۴ و همچنین در انتخابات ریاست جمهوری باهم ائتلاف کردیم. حال اگر لازم باشد مجدداً با هم صحبت می‌کنیم و اگر فضا مناسب باشد این کار را خواهیم کرد.»

مدعی العموم با تهمت‌زنندگان برخورد کند

واعظی در پاسخ به سوالی درباره نفوذ در دولت پس از دستگیری روح‌الله زم بیان کرد: «آن‌ها با این قبیل ادعاهایی که صورت می‌گیرد در واقع فرار به جلو می‌کنند. الان کسانی که اسم آنها درآمده است از خود آن‌ها هستند و این شایعات را به این دلیل درست می‌کنند که خیلی از آن‌هایی که دستگیر شده‌اند با افراد دیگر قاطی شوند.»

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری یادآور شد: «خوشبختانه آنقدری که من اطلاع دارم دولت، دولت پاکی است و همه کارهای دولت شفاف است. همان‌طور که قبلاً هم گفتم می‌خواهیم مدعی‌العموم بیاید و با کسانی که اتهام می‌زنند برخورد کند که آنها بر اساس چه سند و مدرکی این حرف‌ها را بیان می‌کنند. ما آن چیزی را که اعلام کرده بودند، بررسی کردیم و هیچ اتفاقی نیفتاده بود. دیروز هم سخنگوی قوه قضائیه این را اعلام کرد. به نظر من این‌ها شایعه است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار