بهمن آرمان*

معافیت مالیاتی،مشوق سرمایه گذاری مجدد

با نگاهی به‌نظام مالیاتی کشور در سال‌های دور و نزدیک می‌توان به این نتیجه رسید که طی چند دهه گذشته بینش مشخصی در مورد اخذ مالیات و چگونگی تأمین درآمدهای دولت از این محل وجود نداشته است.

کد مطلب: ۹۶۳۲۵۶
لینک کوتاه کپی شد

در واقع باید از بخش‌هایی مالیات گرفته شود تا منجر به رشد اقتصادی شود. در بسیاری از کشورهای جهان نیز بخش‌هایی مانند مؤسسات خیریه از پرداخت مالیات معاف هستند اما در همین حال بیش از 70 درصد مالیاتی که اخذ می‌کنند از بنگاه‌های بزرگ و ثروتمندان است.

این کار با اتخاذ پایه‌های مالیاتی دقیق، سختگیری و دقت در مالیات ستانی انجام می‌شود. اما در همین حال شرایط اخذ مالیات در ایران متفاوت از کشورهای توسعه یافته است. مالیات دهندگان عمده کشور ما کسانی هستند، با درآمدهای اندک که حتی قبل از دریافت حقوق خود مالیات پرداخت می‌کنند.

اما در همین حال بنگاه‌های بزرگ، کسب و کارهای پرسود و افراد ثروتمند در سایه فعالیت می‌کنند و مالیات نمی‌دهند. در همین حال این بخش از خدمات دولتی نیز بهره‌مند می‌شوند. تجربه جهانی دیگری نشان می‌دهد که باید سود اختصاص داده شده به سرمایه‌گذاری مجدد معاف از مالیات باشد. این موضوع می‌تواند رونق تولید را به‌دنبال داشته باشد.

در همین حال نباید بنگاه‌های کوچک و زیربنایی تولید را مشمولان اصلی پرداخت مالیات دانست و لازم است که مالیات ستانی از پله‌های بعدی تولید را اصل قرار داد. موضوع دیگر معافیت‌های مالیاتی بنگاه‌های تازه تأسیس است. بسیاری از کشورها 10 سال معافیت مالیاتی برای بنگاه‌های تولیدی نوپا در نظر می‌گیرند.

دیوید ریکاردو، اقتصاددان انگلیسی در این باره به تجربه امریکا اشاره می‌کند که در یک دوره، دولت امریکا از پنبه کاران مالیات نمی‌گرفت تا پایه صنعت نساجی به‌عنوان صنعت پیشرو در آن زمان تقویت شود و تولید رونق پیدا کند. بر این اساس باید میان سرمایه‌گذاری مولد و بنگاه‌ها و کسب و کارهای سودده تفاوت قائل شد تا سرمایه‌گذاری بیشتری انجام شود و اقتصاد رشد کند.

*اقتصاددان

منبع: روزنامه ایران

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار