بلوغ زودرس کودکان یکی از علل شایع مراجعه به پزشک

تهران (پانا) - یک فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان، از بلوغ زودرس به عنوان یکی از علل شایع مراجعه به پزشکان فوق تخصص غدد کودکان نام برد.

کد مطلب: ۹۶۳۰۴۵
لینک کوتاه کپی شد
بلوغ زودرس کودکان یکی از علل شایع مراجعه به پزشک

به‌گزارش مهر، پرستو رستمی، در آستانه برگزاری دوازدهمین کنگره بیماری‌های متابولیک و اولین همایش علوم پایه در بیماری‌های ارثی، گفت: یکی از شایع‌ترین علل مراجعه به پزشکان فوق‌تخصص غدد کودکان، بلوغ زودرس است.

او با عنوان این مطلب که بلوغ زودرس به‌صورت شروع بلوغ در دختران کمتر از ۸ سال و پسران کمتر از ۹ سال تعریف می‌شود، گفت: شروع بلوغ در سنین بالاتر، فوق طبیعی است.

دبیر اجرایی دوازدهمین کنگره بیماری‌های متابولیک و اولین همایش علوم پایه در بیماری‌های ارثی، گفت: امروزه سن شروع بلوغ به‌خصوص در دختران سیاه پوست پایین آمده است که علت آن به‌طور کامل شناخته نشده است.

رستمی با عنوان این مطلب که بلوغ زودرس در دختران شایع‌تر از پسران است، ادامه داد: در بررسی‌هایی که توسط پزشک انجام می‌شود در اکثر موارد علت خاصی برای بلوغ زودرس در دختران شناسایی نمی‌شود که آن را بلوغ زودرس «ایدیوپاتیک» می‌نامند. در مقابل بلوغ زودرس در پسران جدی‌تر است و در اکثر موارد یک علت زمینه‌ای شناسایی می‌شود.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان، تاکید کرد: بسیاری از والدین با نگرانی جهت بررسی بلوغ کودک خود که حتی در سن طبیعی رخ داده است، به پزشک مراجعه می‌کنند و گاهی درخواست درمان نیز دارند، ولی باید متذکر شد که بسیاری از این بلوغ‌ها به درمان نیازی ندارد و والدین باید به اطمینانی که پزشکان به آنها می‌دهد، توجه کنند چون درمان بی‌دلیل برای کودک عوارض خواهد داشت و شروع بلوغ در سن بالاتر از سنین فوق طبیعی است.

او با عنوان این مطلب که بلوغ زودرس در دختران منجر به کوتاهی قد در بزرگسالی می شود، تاکید کرد: در صورت ایجاد بلوغ زودرس، والدین باید جهت بررسی بیشتر به پزشکان فوق تخصص غدد کودکان مراجعه کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار