وزیر جهاد کشاورزی: کشاورز باید بر اساس تقاضا محصول بکارد

تهران (پانا) - وزیر جهاد کشاورزی از افزایش تولید زعفران به ٥٠٠ هزار تن خبر می‌دهد و می‌گویدکشاورزی باید تقاضامحور باشد به این معنا که کشاورز باید بر اساس تقاضا، محصول بکارد؛ در حالیکه برخی کشاورزان فکر می‌کنند چون سال قبل یک محصول را خوب فروختند، امسال هم می‌توانند همان محصول را خوب بفروشند. 

کد مطلب: ۹۶۲۹۲۸
لینک کوتاه کپی شد
وزیر جهاد کشاورزی: کشاورز باید بر اساس تقاضا محصول بکارد

محمود حجتی در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه در هیچ دوره‌ای در حوزه آب و خاک به اندازه دولت یازدهم و دوازدهم سرمایه‌گذاری نشده است، گفت: بیش از دو میلیون هکتار از اراضی آبیاری مکانیزه شد.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: درباره آب‌های مرزی ٢٢٠ هزار هکتار را ساماندهی کردیم؛ ضمن اینکه طرحی در سیستان اجرا کردیم که بر این اساس، در مزرعه و پای درخت، به صورت مدیریت‌شده آب مصرف می‌شود و در سال ٩٧ به ازای هر مترمکعب آب ١.٣٤ درصد محصول خشک برداشت شد.

وی با بیان اینکه تولید زعفران از ٣٥٠ هزار تن در سال گذشته، به ٥٠٠ هزارتن رسیده است، گفت: تولید سیب ایران به ٤ میلیون تن و مرکبات به ٤.٥ میلیون تن رسیده است که نگرانی برای آنها وجود دارد و باید صادرات را رونق داد.

به گفته حجتی، البته کارگروه‌هایی نیز به این منظور تشکیل شده تا بتوان مازاد تولید را ساماندهی و صادر کرد.
وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در مورد محصولی همچون گوجه فرنگی، وزارت جهاد ٣٥٠ تا ٣٦٠ هزار تن ظرف هفته‌های گذشته خرید انجام داده است؛ این در حالی است که در چند روز اخیر نیز بیش از یک میلیون تن افزون بر مدت مشابه سال قبل در بازار، گوجه عرضه شده است.

وی گفت: کشاورزی باید تقاضامحور باشد به این معنا که کشاورز باید بر اساس تقاضا، محصول بکارد؛ در حالی که برخی کشاورزان فکر می‌کنند چون سال قبل یک محصول را خوب فروختند، امسال هم می‌توانند همان محصول را خوب بفروشند.

حجتی با اشاره رفتارهایی که کشور عراق با محصولات صادراتی ایران در مقاطع مختلف صورت می‌دهد، گفت: کشورهایی همچون عراق، مدام در صادرات کالاهای ایرانی محدودیت ایجاد می‌کنند؛ این در حالی است این کشور به خاطر منابع ارزی کاملا دست به نقد است و حتی زارع ایرانی بر اساس سیگنال عراقی‌ها محصول می‌کارد. وقتی مشکل کمیود کالا داریم عراق درهای خود را باز و با خرید خوب جذابیت برای صادرات ایجاد می‌کند؛ اما وقتی ما مازاد تولید داریم درهای عراق به روی صادرکنندگان ایرانی بسته است.

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: صادرات ما وضع خوبی ندارد و ما عضو هیچ پیمان منطقه‌ای و جهانی نیستم؛ بنابراین بهتر است از پیمان اوراسیا که از ٥ آبان عملیاتی می‌شود، استفاده کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار