ربیعی: اگر مردم احساس کنند رای‌شان معنا دارد در انتخابات حاضر می‌شوند

تهران (پانا) - سخنگوی دولت می گوید که روحانی منکر قانونی بودن شورای نگهبان نیست و اگر به مجلس اول اشاره می‌کند تکثر این مجلس را مدنظر دارد.‎

کد مطلب: ۹۶۲۷۶۹
لینک کوتاه کپی شد
ربیعی: اگر مردم احساس کنند رای‌شان معنا دارد در انتخابات حاضر می‌شوند

علی ربیعی در جریان نشست خبری امروز (دوشنبه) خود با اشاره به راهپیمایی اربعین ضمن تشکر از تمام مسئولان و دست اندرکاران این اقدام اظهار کرد: «این اجتماع به حق بزرگترین اجتماع بشری است که آماده کردن زیرساخت‌های لازم برای این راهپیمایی کار پیچیده دشواری است که نیاز به هماهنگی های صمیمی بین ایران و عراق دارد بنابراین از دولت و ملت عراق تشکر می‌کنم.»

او ادامه داد: «این راهپیمایی حاوی پیام‌های جدی سیاسی و مذهبی برای همه منطقه و جهان به ویژه آمریکا است که بداند ملت ایران ملتی نیست که با فشار حداکثری اقتصادی از پای در بیاید و صدایش به جایی نرسد.»

سخنگوی دولت تاکید کرد: «بیش از 3 و نیم میلیون زائر از ایران به عراق رفتند و برگشتند و اربعین فرصتی شد تا ملت ایران و عراق و بار دیگر مرزبندی های سیاسی و جغرافیایی را زیر پا بگذارد.»

او بیان کرد: «دولت برای برپایی باشکوه اربعین تلاش بسیاری کرد. با تلاش دولت شرایط ویزا و پرداخت وجه برای سفر به عراق برداشته شد. قطعا ارائه خدمات زیربنایی به این 3 و نیم میلیون نفر کارشگفتی بوده و نزدیک به یک ماه زیر ساخت‌های غرب کشور در اختیار زائران قرار داشت.»

ربیعی گفت: «روزانه بیش از 1 میلیون وعده غذایی و در مجموع 113 میلیون وعده غذایی میان زائران توزیع شد. 1100 دستگاه آمبولانس در مرزهای 4 گانه کشور مستقر شدند. 17 هزار نیروی عملیاتی کشور در آماده باش بودند. 15 فروند بالگرد و 4 فروند هواپیما در مرزها مشغول خدمت رسانی بودند.‎»

این مقام مسئول با اشاره به نشست خبری روحانی نیز گفت: «سخنان روحانی بازتاب وسیعی داشت و به رغم استقبال گسترده مردم و نخبگان افرادی نیز برداشت‌های خاصی کردند و حمله کردند حال آنکه گفته‌های روحانی بی سابقه نیست.»

او افزود: «روحانی چه علنی و چه غیرعلنی این مسائل را پیش از این نیز بیان کرده است. همه قبول دارند که قانون اساسی ایران ظرفیت‌های عظیمی در خود دارد. فعال‌سازی این ظرفیت‌ها برعهده رئیس‌جمهوری است.»

ربیعی تاکید کرد: «روحانی به ضرورت رشد و توسعه کشور اشاره کرد. او بارها اعلام کرده که بدون تعامل با جهان امکان رشد وجود ندارد. مقصود او تعامل سازنده است نه سازش. او معتقد است که فرصت‌های عظیم بین الملل را باید ایرانیان نیز با تعتمل مناسب استفاده کنند و جایگاه بهتری در جهان پیدا کنند.»

او افزود: «این تعامل سازنده بود که باعث شد روحانی در نیویورک باب مذاکره را بگشاید و آمریکا را از مدعی مذاکره به متهم و فراری از مذاکره تبدیل کند. رشد و توسعه و پیشرفت حق مردم ایران است.»

روحانی خواهان انتخابات باشکوه و با حضور گسترده مردم است

ربیعی تصریح کرد: «روحانی خواهان انتخابات باشکوه و با حضور گسترده مردم است. اگر مردم احساس کنند رایشان معنا دارد در انتخابات حاضر می‌شوند. ما به عنوان دولت و تمام حاکمیت باید بستر این حضور را بسازیم. روحانی منکر قانونی بودن شورای نگهبان نیست و اگر به مجلس اول اشاره می‌کند تکثر این مجلس را مدنظر دارد.‎»

این مقام مسئول یادآور شد: «در بحث سیاست خارجی جمع بندی روحانی این است که آمریکا بیش از هر زمان دیگری به تعامل سازنده نزدیک شده چراکه دریافته است که عمر تحریم‌ها رو به پایان است و همزمان از سوی جامعه جهانی نیز تحت فشار قرار گرفته است.»

او تصریح کرد: «این موضوعات مطرح شده خارق العاده نیست. اگر روحانی برای اجرای قانون اساسی پیشنهاداتی می‌دهد برای استفاده از ظرفیت‌های همین قانون است. انچه روحانی می‌گوید یک تذکر و یادآوری به نهادهای قانونی است و مردم نیز شاهد این مساله هستند.‎»

او درباره جلسات دولت نیز گفت: «لایحه مهم تعارض منافع نیز در هفته گذشته به صحن هیات وزیران رسید. همه تصمیم‌گیری‌ها با این لوایح در معرض افکار عمومی قرار می‌گرد. پیش از این نیز لایحه ارتقا سلامت نظام اداری و مبارزه با فساد به مجلس رفته یود. دولت معتقد است مبارزه با فساد مسیری است طولانی و نظام مند.»

هرگاه مبارزه با فساد کوتاه مدت، هیجانی و سیاسی انجام شده فساد عمیق‌تر شده است

سخنگوی دولت بیان کرد: «تجربه نشان داده که هرگاه مبارزه با فساد کوتاه مدت، هیجانی و سیاسی صورت گیرد فساد عمیق تر شده و به لایحه های زیرین نیز نفوذ خواهد کرد. با وجود این لوایح میتوان هم با مفسد و هم با فساد مبارزات اساسی صورت داد.»

این مقام مسئول در ادامه در پاسخ به سوالی درباره نشست منامه گفت: «چگونه قرار است برای امنیت خلیج فارس تصمیم بگیرند ولی جرات معرفی نمایندگان خود را ندارند. رژیم اسرائیل نمایندگانش را محرمانه به این نشست می‌فرستد و دیدگاه های آنان اهمیتی برای ایران ندارد ولی کشورهای منطقه بگویند با دخالت دادن چنین کشوری چگونه می‌خواهند امنیت منطقه را تامین کنند؟.»

ربیعی گفت: «امنیت در خلیج فارس بدون همه کشورهای منطقه امکان پذیر نیست و ایران را نمی‌توان حذف کرد. البته علائم مثبتی نیز برای همکاری با ایران در برخی کشورها که بعضا مواضع نامناسبی نیز داشتند ایجاد شده است.»

فکرمی‌کنیم می‌توانیم با شورای نگهبان به تعامل برسیم

سخنگوی دولت در بخش دیگری از اظهارات خود در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر روحانی درباره مجلس اول نیز بیان کرد: «دولت امنیت انتخابات را در سطح بالا تضمین می‌کند و هیات‌های اجرایی به گونه فعالیت می‌کنند که زمینه ثبت نام برای همه تفکرات محیا شود و فکرمی‌کنیم می‌توانیم با شورای نگهبان به تعامل برسیم.»

او افزود: «ما از محدود کردن‌ها لطمه دیده‌ایم و نتیجه آن را در برخی نهادها نیز دیده‌ایم. شکل‌گیری نظام جمهوری اسلامی به انتخابات بستگی داشته و ایران هرگز از انتخابات بزرگ آسیب ندیده است.‎»

این مقام مسئول در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با اظهارات اخیر کریمی قدوسی مبنی بر بازداشت افرادی از نهاد‌ ریاست جمهوری در ارتباط با آمدنیوز بیان کرد: «برخی آدم‌ها رکوردار تهمت‌زنی هستند و مطالبی را بی دقت مطرح می‌کنند. این رفتار باعث از بین رفتن اعتماد عمومی می‌شود. نشر اکاذیب نکنند. ادعای دستگیری در نهاد ریاست جمهوری کذب است و امیدوارم مقامات قضایی نیز اتهامات بی‌پایه را رسیدگی کنند.»

نمی‌توان با شیوه آمدنیوزی با آمدنیوز مقابله کرد

او ادامه داد: «دستگاه امنیتی پاسخ می‌دهند که بازیگران و بازیگردانان قضایی چه کسانی هستند. نمی‌توان با شیوه آمدنیوزی با آمدنیوز مقابله کرد.»

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با چرایی طرح موضوع همه پرسی در اوضاع اقتصادی کنونی گفت: «در مورد مشکلات اقتصادی کشور باید بگویم که تا سال 96 اوضاع مناسب بود و نرخ تورم شیب خوبی داشت. شاخص‌های اقتصادی مناسب بود. برنامه‌ فقر‌زدایی با شیب ملایمی دنبال می‌شد. ما با پدیده تحریم مواجه شدیم. ما نمی‌خواهیم دل مردم را خالی کنیم و همچنین معتقد بودیم اگر 2 سال این فشار را تحمل کنیم تحریم‌ها پایان می‌پذرید.»

او افزود: «فشار تحریم فشار قابل توجهی بود که آن را داریم پشت سر می‌گذاریم چون به تثبیت نسبی رسیده‌ایم. تورم به مردم فشار می‌آورد ولی دولت در حال رفع فشارها و بازگشت به رشد اقتصادی است. کشور وابسته به درآمدهای نفتی بوده ولی امسال ما برنامه جداکردن بودجه جاری از نفت را پیگیری می‌کنیم.»

مقابله با فساد با مدیران و تصمیم‌گیران لایق صورت می‌گیرد

ربیعی خاطرنشان کرد: «اینکه در کنار مشکلات اقتصادی فضایی که از دل آن مجلس و رئیس‌جمهوری می‌آید که مشکلات را حل کند درست نیست. مقابله با فساد با مدیران و تصمیم‌گیران لایق صورت می‌گیرد. در غیاب افراد موثر تصمیمات موثری اتخاذ نمی‌شود. وجود همه سلاق سبب اداره کشور توسط افراد با صلاحیت بیشتری می‌شود.»

ربیعی بیان کرد: «حضور مردم فشارهای خارجی را کم می‌کند. مردم تحریم‌شکن اصلی هستند. شما فکر کنید با انتخاباتی با شکوه چه تاثری در جهان خواهد یود. دغدغه‌های دوگانه غلط نیست. هم باید به فکر زندگی روزمره مردم بود و هم به فکر ابزار انتخابات.»‎

سخنگوی دولت درباره نظر دولت پیرامون بازداشت زم و نقش فرانسه در این میان گفت: «دولت از هر تلاش دستگاه‌های امنیتی و مقابله با افراد وابسته به سرویس‌های بیگانه استقبال و حمایت می‌کند. دولت از اقدام اطلاعات سپاه حمایت می‌کند.»‎

خودتحریمی عواقب جدی برای اقتصاد ایران دارد

ربیعی درباره بیانیه اخیر FATF نیز گفت: «دولت قطعا به رایزنی‌ها ادامه می‌دهد. دولت برای تقویت منافع ملی بر ضرورت تصویب این لوایح تاکید دارد. این لوایح مختص ایران نیست و توصیه‌ای است به همه کشورهای جهان. قطعا مبارزه با پولشویی و مبارزه تامین مالی تروریسم از اهداف ایران است.»

او ادامه داد: «مثال‌های ساده مخالفان اصلا در دل پالرمو وجود ندارد. دلایل ذکر شده دلایلی نیست که خودمان را به لیست سیاه ببریم. در صورت عدم تصویب قطعا در لیست سیاه قرار می‌گیریم و حتی کشورهای همراه ایران با ما دیگر همراهی نخواهند کرد.»


سخنگوی دولت گفت: «نپیوستن به این کنوانسیون‌های در ارتباط با FATF مغایر منافع ملی است و امیدواریم با همفکری مانع خودتحریمی کشور شویم. این خودتحریمی عواقب جدی برای اقتصاد ایران دارد و تبادلات تجاری ایران را فارغ از تحریم‌های امریکا با مشکلات جدی مواجه میکند.‎»

اطلاعی درباره حمله سایبری به 35 کشور ندارم

او در پاسخ به سوال پانا درباره ادعای اخیر رویترز مبنی بر همکاری هکرهای ایران و روس برای حمله سایبری به 35 کشور جهان بیان کرد: «اگر جنگ سایبری باشد اعلام می‌کنیم که ما هم هستیم ولی تفاهم نانوشته در این زمینه وجود ندارد. ایران از این دست اقدامات انجام نمی‌دهد. اطلاعات زیادی در این زمینه ندارم هرچند که هیچ مقام مسئولی این موضوع را اعلام نکرده و گمانه زنی یک نشریه است.‎»

اطلاعی از خروج یا عدم خروج فریدون از زندان ندارم

او در پاسخ به سوال دیگری درباره پرونده فریدون و شایعات مطرح شده مبنی بر مرخصی او نیز بیان کرد: «روحانی و دولت در پرونده آقای فریدون هیچ دخالتی نکردند. آقای فریدون همچون تمام شهروندان اعتراضاتی به روند پرونده اش دارد.»

ربیعی همچنین گقت: «اطلاعی درباره خروج یا عدم خروج او از زندان ندارم ولی دیدم که خبرگزاری میزان نوشته بود او در زندان است. نمیخواهم بیش از این وارد موضوع شوم.‎»

دولت روحانی اصراری بر انتقال آب خزر ندارد

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره انتقال آب خزر به سمنان و سایر استان‌ها نیز گفت: «آنچه من می‌دانم این است که روحانی اصراری بر این موضوع ندارد. این موضوع انتقال آب از سال 91 مطرح بوده و ارتباطی به دولت روحانی ندارد و ظاهرا قبل از 91 هم در دستور کار بوده است.»

او ادامه داد: «این اقدام اول از سوی وزارت نیرو مطرح شده است. سازمان محیط زیست یا می‌تواند موافقت کند، یا مخالفت کند و یا موافقت مشروط خود را اعلام کند. من با آقایان اردکانیان و کلانتری صحبت کردم و گفتند که موضوع اعلامی از سوی سازمان محیط زیست موافقت نبوده است بلکه فقط اعلام شرایط بوده است.»

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: «در جلسه 17 مهر 97 شروط متعددی برای این مساله مطرح شد که همگی نیاز به مطالعه دارد. بعد از انجام مطالعات سازمان محیط زیست مطالعات را بررسی و تصویب خواهد کرد. هنوز این مطالعات صورت نگرفته و بررسی نیز نشده است. عملا امکان انجام مطالعات و اجرای فاز دوم نیز وجود ندارد.»

او یادآور شد: «این انتقال آب مربوط به این دولت نیست. نگرانی های محیط زیستی ها را دولت درک می‌کند و دعدغه‌های آنان را مدنظر دارد.»‎

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار