شورای دانش‌آموزی مدارس؛ از چرایی تا چگونگی

شیراز (پانا) - براساس ماده ۱۸ آیین نامه اجرایی مدارس، شورای دانش آموزی، به منظور مشارکت دانش آموزان در امور مربوط به مسایل آموزشی، پرورشی، انضباطی، ورزشی و فوق برنامه و ایجاد ارتباط صحیح و مستقیم دوسویه بین دانش آموزان و اولیای مدرسه و ارج نهادن به شخصیت و کرامت آنان و تقویت اعتماد به نفس و خود باوری و مسئولیت‌پذیری و مشارکت‌جویی درآنان در سطح مدارس تشکیل می‌شود.

کد مطلب: ۹۶۲۷۲۹
لینک کوتاه کپی شد
شورای دانش‌آموزی مدارس؛ از چرایی تا چگونگی

امروز یک آبان ماه نیز همزمان با سراسر کشور این انتخابات در تمامی مدارس در حال برگزاری است زیرا شوراهای دانش آموزی در تمام آموزشگاه‌ها اعم از دبیرستان‌ها و هنرستان‌ها و مراکزپیش دانشگاهی تشکیل می‌‌شود.

انتخابات به صورت هماهنگ هرسال تحصیلی با پیام وزیر آموزش وپرورش برگزار می‌شود. روال کار به این صورت است که دانش آموزان علاقه‌مند به عضویت درشورا باید حداقل ۱۵ روز قبل از انتخابات خودرا نامزد و در دفتر مدرسه ثبت‌نام کنند. مدیر موظف است با همکاری شورای مدرسه و مربیان پرورشی اسامی نامزدهای نهایی را از طریق نصب در تابلو اعلانات مدرسه و اعلام در مراسم آغازین به اطلاع دانش‌آموزان برساند.می‌توانند به مدت یک هفته درباره دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود به تبلیغ بپردازنند.

به گفته‌ معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش پیش‌بینی می‌شود امسال در این انتخابات حدود ۱۱ میلیون دانش‌آموز شرکت کنند. دانش‌آموزان پایه سوم ابتدایی به بالا می‌توانند در انتخابات چه به صورت کاندیدا و چه به صورت رای‌دهنده شرکت کنند و در مجموع تعداد۷۷۰ هزار نفر به عضویت شوراهای دانش‌آموزی کشور در می‌آیند.

شعار امسال انتخابات شورای دانش‌آموزی «شوراهای دانش آموزی، طلایه‌داران گام دوم انقلاب» تعیین شده است تا با استفاده از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب این نوجوانان و جوانان در چله دوم انقلاب هر چه با شکوهتر در صحنه‌های اجتماعی ظهور و بروز داشته باشند.

امسال برای ایجاد تحرک و پویای در بین دانش آموزان، سازماندهی جدیدی شکل گرفته، و ۱۸ انجمن طرح‌ریزی و محتوایی برای فعالیت‌های این انجمن‌ها تدوین شده است. بناست در چارچوب این ۱۸ انجمن مسئولیت‌ها و فوق برنامه‌هایی زیادی بر عهده شورای دانش‌آموزی واگذار شود از جمله برگزاری یادواره شهدای دانش‌آموز با نام لاله‌های روشن، حمایت از کالای ایرانی، زندگی به سبک روح الله (آیینه زمان) تدوین بیانیه گام دوم انقلاب و فعال شدن انجمن‌های ۱۸ گانه در قالب طرح‌ های جدید.

براساس اساس‌نامه اهداف شوراهای دانش آموزی عبارتند از:

«بهره‌وری از شیوه‌نامه‌های پرورشی و آموزشی و مراقبت بر همسویی فعالیت‌های شورای‌دانش‌آموزی و کمیته‌های آن با مفاد آیین‌نامه اجرایی مدارس

بررسی پیرامون چگونگی مشارکت دانش آموزان در فعالیت‌های آموزشی و پرورشی و اجرایی مدرسه و ارائه پیشنهاد به مدیر مدرسه و همکاری در برنامه‌ریزی و اجرای مناسبت‌های مذهبی و انقلابی در مدرسه و اداره نشریه‌های دانش آموزی و همکاری در اداره امور کتابخانه مدرسه

همکاری در ارتقای مهارت فرهنگی، هنری، علمی و ورزشی دانش‌آموزان و برگزاری مسابقات مربوطه و برگزاری نماز جماعت و اداره نمازخانه مدرسه

همکاری در تشکیل و اداره تعاونی آموزشگاهی وشرکت موردی در جلسات شورای مدرسه و انجمن اولیا و مربیان

دعوت از دانش‌آموزان برای همکاری با شورا در پیشبرد فعالیت‌های پرورشی و آموزشی همکاری در تقویت هویت دینی و انقلابی دانش‌آموزان

همکاری با معاون پرورشی و تربیت بدنی مدرسه در اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های پرورشی»

ترکیب اعضای شوراهای دانش آموزی در مدارس ابتدایی (سه پایه اول) بر حسب تعداد دانش آموز پایه سوم است، به طوری که براین اساس در مدارس دارای 100 نفر دانش‌آموز پنج نفر عضو اصلی و 2 نفر علی البدل، از 101 نفر تا 150 نفر هفت نفر عضو اصلی و 2 نفر علی البدل و از 151 نفر به بالا 9 نفر عضو اصلی و 2 نفر علی البدل انتخاب می شوند.

ترکیب اعضای شورای دانش آموزی در دوره های متوسطه اول و دوم نیز بر حسب تعداد کل دانش‌آموزان آن واحد آموزشی است و در مدارس تا 250 نفر دانش آموز پنج نفر عضو اصلی و 2 نفر علی البدل انتخاب می شود.

همچنین در مدارس دارای از 250 نفر تا 350 نفر دانش آموز هفت نفر عضو اصلی و 2 نفر علی‌البدل، از 350 نفر تا 550 نفر 9 نفر عضو اصلی و 2 نفر علی‌البدل و از 550 نفر به بالا نیز 11 نفر عضو اصلی و 2 نفر علی‌البدل انتخاب خواهند شد.

ترکیب اعضا در مدارس شش پایه ابتدایی بر حسب تعداد دانش‌آموزان پایه سوم تا ششم خواهد بود و دانش‌آموزان پایه سوم ابتدایی و بالاتر می‌توانند علاوه بر نامزد شدن عضویت در شورای مدرسه در رای‌گیری هم شرکت کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار