رئیس اتاق بازرگانی ایران:‌ تنگناهای تحریم بر دوش فعالان اقتصادی است

تهران (پانا) - رئیس اتاق بازرگانی ایران تشکیل کمیته ارزی با همکاری اتاق ایران و بانک مرکزی را محلی برای جلوگیری از اتخاذ تصمیمات هیجانی معرفی می‌کند و می‌گوید شرایط تحریمی فشارهای فزاینده‌ای در حوزه پولی و ارزی ایجاد کرده و تنگناهای حاصل تحریم بیش از گذشته بر دوش فعالان اقتصادی سوار است که باید از آنها حمایت کرد.

کد مطلب: ۹۶۲۵۰۰
لینک کوتاه کپی شد
رئیس اتاق بازرگانی ایران:‌ تنگناهای تحریم بر دوش فعالان اقتصادی است

غلامحسین شافعی در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران که با حضور رئیس کل بانک مرکزی برگزار شد تشکیل کمیته ارزی با همکاری اتاق ایران و بانک مرکزی را محلی برای جلوگیری از تصمیمات هیجانی دانست و گفت: بانکها شریان اصلی اقتصادی بوده و خون تازه را در اقتصاد تزریق می کنند که باید با تدبیر آنها را به سمت مناسبی هدایت کرد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: کشورهایی که نتوانستند اهمیت اصلاحات بانکی را حل کنند و اختیارات افسارگسیخته را به بانکها دادند، موفق نبودند.

شافعی گفت: وضع فعلی بخش مالی نه تنها تناسبی با بخش های مولد ندارد بلکه سبب فربه شدن بسیاری از بخش های غیر مولد، رشد ناهنجاری های اجتماعی و به هم ریختگی توزیع درآمد و نیز گسترش زمینه های رانت و فساد شده است.

وی با بیان اینکه این ناهنجاری ارثی است که از مدت های مدیدی در سیستم بانکی به امروز رسیده است، گفت: سیستم بانکی پیش از آنکه به دنبال تخصیص منابع باشد، در صدد تأمین منابع ارز است در حالی که این موضوع محدودیت منابع ایجاد می کند و تخصیص ها را دچار مشکل می نماید. این در شرایطی است که در ماده ۹۸ برنامه سوم توسعه، بانک ها اجازه یافته اند تا توسط بخش غیر دولتی راه اندازی شوند که هدف آن افزایش شرایط رقابتی در بازارهای مالی، تشویق و پس انداز و ایجاد زمینه رشد و توسعه اقتصادی کشور بوده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تصریح کرد: سوال اینجاست که چرا قانون گذاران و کارشناسان کشور به دنبال اهدافی که برای بانک های خصوصی در نظر گرفته شده بود، نیستند و اگر ما به اهداف نرسیم اصرار به ادامه این روند چیست!؟ البته حرکتی در جهت ادغام موسسات مالی و اعتباری شروع شده که جای تقدیر دارد اما کسری ها و کاستی های این موسسات نباید از جیب مردم پرداخت شود.

وی افزود: در اقتصاد مالی نیاز است تأمین سرمایه بلندمدت بنگاه ها از طریق بورس صورت گیرد و وظیفه بانک ها تأمین مالی کوتاه مدت باشد. این در شرایطی است که باید به این سوال پاسخ داد که آیا بازار سرمایه در اقتصاد ایران به اندازه کافی سالم و توانمند است. آیا این سهم به نحو شایسته از سوی بورس بررسی خواهد شد؟ در حالی که شناخت ما از بازار سرمایه این اعتبار را تأمین نمی کند.

به گفته رئیس اتاق بازرگانی ایران، اگر می خواهیم بنگاههای تولیدی و صنعتی را توسعه داده و شاهد تبلور اقتصاد مقاومتی باشیم باید بنگاههای نیازمند تأمین مالی را با نرخ رقابتی تأمین مالی نماییم.

شافعی از رئیس کل بانک مرکزی درخواست کرد: اگر بانک مرکزی مستقل نیست وی به عنوان مدیر عرصه اقتصادی کشور استقلال کارشناسی این بانک را حفظ کند.

وی با بیان اینکه رشد پول لزوما منجر به تورم نمی شود، خاطرنشان کرد: این موضوع به سطح اعتماد جامعه به پول و سیاست گذاری های پولی از سوی بانک مرکزی برمی گردد و البته وقتی صحبت از سیاست گذاری پول در کشور می شود، صرفا مدیران بانک مرکزی در نظر نیستند بلکه سیستم بانکی باید تحت نظر رئیس کل بانک مرکزی تمام منویات ایشان را عملیاتی نماید.

رئیس اتاق بازرگانی ایران معتقد است: بانک ها در صدد بهره برداری از شرایط مالی در کشور هستند و در فرصت هایی همچون افزایش نرخ ارز، بهره و خرید و فروش عرضه در بازار نقش آفرینی می کنند در حالی که این موارد ابزار بوده و هدف نیستند بلکه بانک ها باید در راستای تحقق اهداف ملی از این ابزارها بهره گرفته و هماهنگی های لازم را با سایر ابزارهای سیاست گذار داشته باشند.

به اعتقاد شافعی پول نباید از چرخه تولید و اشتغال مولد به چرخه منحرف وارد گردد و لذا لازم است رشد افقی سیستم بانکی متوقف شده و بانک ها به سمت افزایش بهره وری حرکت نمایند.

وی افزود: حجم اقتصاد ایران نیازمند این همه بانک نیست و رقابت های مخرب در نظام بانکی می توانند لطمات جبران ناپذیری داشته باشند. بخش عمده مشکلات ما مربوط به مطالبات معوق است که این موضوع زائیده یک اختلال در مبادلات بانکی است به نحوی که نگاهی به آمار چک های برگشتی نشان می دهد که گلوگاه نقدینگی حاکی از عدم تبدیل کالا به نقدینگی است.

وی افزود: تا زمانی که این چرخه تسهیل نگردد مشکلات متعددی بروز خواهد کرد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: شرایط تحریمی فشارهای فزاینده‌ای در حوزه پولی و ارزی عرضه کرده و تنگناهای به دست آمده به وسیله تحریم بیش از گذشته بر دوش فعالان اقتصادی سوار است که باید از آنها حمایت کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار