حال و هوای دانش‌آموزان جامانده ازپیاده روی اربعین

تهران (پانا) - در روزهایی که حال و هوای عزاداری برای سالار شهیدان از در و دیوار این شهر می بارد و در هر کوچه و برزنی و در هر خانواده و طایفه ای زائری راهی کربلا شده است، هستند کسانیکه به دلیل شرایط کاری یا جسمی و هر دلیل دیگری از خیل عظیم راهپیمایان حسینی، جامانده اند. اما دانش‌آموزان خلاق دبیرستان شاهد باهنر در منطقه ۱۷ چندین سال است که با ابتکار و خلاقیت شان برای ساعاتی همراه با کاروان های حسینی راهی کربلا، عزارداری و پیاده روی می کنند. 

کد مطلب: ۹۶۱۸۷۲
لینک کوتاه کپی شد
حال و هوای دانش‌آموزان جامانده ازپیاده روی اربعین

وارد حیاط مدرسه که می شوم مملو از پرچم های سرخ و سبز و سیاهی است که در آسمان آبی مدرسه لبیک گویان به خروش آمده اند و دانش‌آموزان هر پایه با تشکیل دایره هایی به عزاداری برای سالار شهیدان مشغول هستند.
در امتداد حیاط مدرسه موکب هایی هستند که هر کدام مزین به نام و عکسی از شهداست. دانش آموزانی که هر کدام مشتاقانه به پذیرایی از دوستان شان مشغول هستند یا در گوشه ای از حیاط مدرسه با در دست گرفتن تسبیح با نوای حسینی پخش می شود دل به راهیان نور سپرده اند.

زینب عباسی، دانش آ‌موز پایه هفتم دبیرستان شاهد باهنر راجع به موکبی که همراه با دوستانش اداره می کند، می گوید: نام موکب ما «شهدای اربعین حلب» است و به نیت شهدای مدافع حرم این موکب را راه اندازی کرده ایم. او می گوید: هر دانش‌آموزی وظیفه تحقیق و پژوهش راجع به یکی از این شهدا را برعهده داشته و در این موکب هر پذیرایی که می شود به نیت این شهداست. هدف ما این است که دانش آ‌موزان را با این شهدا آشنا کنیم. حتی دربین این شهدا اقوام دانش آموزان همین مدرسه نیز هستند.

بهار مختاری، دانش آموز پایه نهم است و هدفش از حضور در این مراسم را عشق به امام حسین(ع) بیان می کند و می گوید: مراسم جاماندگان اربعین سالهاست در مدرسه ما برگزار می شود و من به عنوان همیار پرورشی هرسال لحظه شماری می کنم که خدمت و اقدامی هرچند کوچک برای برگزاری این مراسم داشته باشم. او می گوید: تاثیرگذاری این مراسم در زندگی من مثبت بوده و هر سال علی رغم اینکه توفیق همراهی زاپران امام حسین را ندارم اما با حضور در این مراسم روحم جلا پیدا می کند.
در میان موکب ها میزی برای پاسخ گویی به سوالات دینی دانش آموزان است و میزی پر از کتاب که دانش‌آموزان دور آن حلقه زده اند و راجع به مسایل دینی با هم بحث و تبادل نظر دارند. در بخش دیگری دانش‌آموزان با نذورات صلواتی پذیرایی می شوند.

اکبری، مدیر دبیرستان شاهد باهنر می گوید: ما جاماندگان اربعین هستیم و دانش‌آموزان و همکاران و خود من سعادت حضور در برنامه پیاده روی اربعین را نداشتیم و سعی کردیم یک فضای معنوی خوب مانند همان که اکنون در کربلا حاکم است، فراهم کنیم. سعی کردیم بیشتر موکب هایی که در مسیر کربلا هست در اینجا هم فراهم کنیم و در این برنامه نوحه خوانی و ختم قرآن داریم و مانند آنچه در کربلا انجام می شود، دانش آ‌موزان سینه زنی و پیاده روی در حیاط مدرسه دارند و همه اینها به یاد شهدای کربلا و روز اربعین است.


او می گوید: مدرسه مزین به نام شهداست و مدرسه شاهد است و بچه ها خودشان زمینه دینی دارند و وظیفه ما این است که این روحیه را تقویت کنیم و با برگزاری این برنامه ها روحیه را تقویت می کنیم. البته حسن این برنامه این است که تمام آنچه بچه ها در این مراسم انجام می دهند بصورت مشارکتی است و مدرسه هیچ هزینه ای نمی کند و بچه ها خودشان صفر تا صد این برنامه را چیده اند و برای شان بسیار لذتبخش است و هر سال خودشان پیگیر برگزاری این مراسم می شوند.
پوریا، معاون پرورشی دبیرستان شاهد باهنر می گوید: ایده اولیه این برنامه از سه سال پیش توسط همکاران مان مطرح شد و پیشنهاد دادند حالا که ما شرایط رفتن به کربلا را نداریم بصورت نمادین مراسم پیاده روی کربلا را انجام دهیم و هر سال نسبت به سال گذشته طرح بهتر انجام شد.
پوریا با اشاره به اینکه هر پایه در مدرسه موکب مشخصی دارد، می افزاید:‌برای هرپایه از هفتم تا نهم، یک موکب مشخصی بنا شده است و هرکدام خودشان برای موکب شان اسم گذاشته اند و با ارایه محصولات فرهنگی و نذورات و سینه زنی های شان ارادت و عشق خود را به امام حسین (ع) نشان می دهند. این فعالیت کاملا داوطلبانه است و ثواب شرکت در این مراسم کمتر از ثواب پیاده روی کربلا نیست زیرا بچه ها خالصانه و مشتاقانه هر سال این برنامه را برگزار می کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار