اجرای طرح سلامت دهان و دندان درمدارس پاکدشت

پاکدشت (پانا)- کارشناس مسئول سلامت و پیشگیری از آسیب های اجتماعی آموزش و پرورش پاکدشت از آغاز طرح وارنیش فلوراید دهان و دندان خبردر مدارس شهرستان داد.

کد مطلب: ۹۶۱۷۷۵
لینک کوتاه کپی شد
اجرای طرح سلامت دهان و دندان درمدارس پاکدشت

سعیده پیرحیاتی کارشناس مسئول بهداشت و آسیب‌های اجتماعی اداره آموزش و پرورش شهرستان پاکدشت دراین رابطه اظهار داشت: برآنیم تا با همت مراقبین سلامت و مربیان مدارس این طرح را در مقاطع ابتدایی اجرا کنیم چرا که بهداشت دهان و دندان کودکان از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

اودر ادامه افزود: فلوراید در غذا و آب وجود دارد و این یون در دهان شویه حاوی فلوراید یافت می شود و فلوراید در سنین کمتر از شش سالگی برای رشد دندان‌های دائمی بسیار مهم است، فلوراید فرایند تجدید مواد معدنی را سرعت می‌دهد و مانع حمله اسیدی به دندان‌ها می‌شود. مزایای فلوراید درمانی به جز پیشگیری از پوسیدگی عبارت است از بین بردن باکتری‌های پلاک‌ها و آهسته کردن روند انباشته شدن عامل‌های بیماری‌زا، کاهش حجم پلاک‌ها و کاهش حساسیت دندان ها.

او بیان داشت:طرح سلامت دهان ودندان طرحی کشوری است که جهت ارتقای سلامت دهان ودندان دانش آموزان دوره ابتدایی طراحی شده و اهداف این طرح عبارت است از، بررسی وضعیت سلامت دهان ودندان کودکان دوره ابتدایی، افزایش آگاهی و بهبود رفتارهای بهداشتی کودکان در خصوص بهداشت دهان و دندان، کاهش میزان پوسیدگی دندانهای دائمی، ارائه خدمات و روش اجرای کارشامل سه بخش آموزشی، پیشگیری و درمان می باشد .

پیرحیاتی افزود: گروه‌های هدف در راستای این آموزشها عبارتند از دانش آموزان مقطع ابتدایی، مربیان بهداشت ومعلمین داوطلب، بهورزان و والدین که در راستای ارائه خدمت به دانش آموزان اولین قدم با تنظیم تعرفه خاص گروه هدف در سال هفتاد و شش برداشته شد.بطوری که هزینه‌ها برای این گروه به میزان چشمگیری کاهش داده شده است.

از آنجایی که بسیاری از عادات غلط دهانی و عادات غذایی نامناسب مانند مصرف مکرر مواد قندی از کودکی شکل گرفته و به صورت یک عادت جزئی از طبیعت فرد شده وتابزرگسالی ادامه می یابند بنابراین در سنی که کودکان در مقطع ابتدایی هستند بهتر می توان با آموزش مناسب عادات بهداشتی را در فرد ایجاد کرد که در این صورت اثرات طولانی مدت خواهد داشت.به همین علت این طرح مشترک با همکاری وزارت آموزش و پرورش در راستای آموزش پیشگیری و ارائه خدمات دهان و دندان به دانش آموزان مقطع ابتدایی به اجرا درآمد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار