افزایش برداشت زعفران در خراسان شمالی

بجنورد (پانا) -معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از پیش‌بینی افزایش برداشت زعفران در استان خبر داد و گفت: بالغ‌بر ۱۸ تن زعفران در خراسان شمالی برداشت می‌شود.

کد مطلب: ۹۶۱۷۲۹
لینک کوتاه کپی شد
افزایش برداشت زعفران در خراسان شمالی

محمدجواد تشکری با اشاره به آخرین وضعیت کشت زعفران در خراسان شمالی اظهار کرد: سال ۹۷ خراسان شمالی قریب به ۱۵ تن تولید زعفران داشته که پیش‌بینی می‌شود طی آبان ماه امسال تقریباً ۱۸ تن زعفران از زمین‌های کشاورزی استان برداشت شود.

وی افزود: سطح کشت زعفران در خراسان شمالی طی ۱۰ سال گذشته با توجه شرایط اقلیمی و کمبود آب و مسائل اقتصادی رو به رشد بوده و کشاورزان شهرستان‌های فاروج، شیروان و اسفراین استقبال خوبی کردند که سطح کشت زعفران طی ۳ سال اخیر از 2 هزار و 751 هکتار به 3 هزار و 650 هکتار رسیده و سالانه ۴۰۰ الی ۶۰۰ هکتار به کشت زعفران استان افزوده می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: شهرستان فاروج در سال گذشته با کشت 2 هزار و 28 هکتار زعفران رتبه نخست را بین شهرستان‌های استان کسب کرده است.

وی به میزان کشت زعفران در شهرستان‌های دیگر استان اشاره کرد و افزود: شهرستان شیروان با کشت ۴۹۸ هکتار و شهرستان اسفراین با کشت ۲۷۸ هکتار در رتبه‌های بعدی کشت زعفران در استان قرار دارند.

تشکری خاطرنشان کرد: خراسان شمالی طی سال‌های گذشته پیاز زعفران را به استان وارد می‌کرد اما اکنون این استان یکی از صادرکنندگان پیاز زعفران به سایر نقاط کشور است که منبع درآمدزایی مناسبی برای استان شده است.

وی نسبت به صادر شدن پیاز زعفران به کشورهای دیگر نیز هشدار داد و خاطرنشان کرد: باید بسیار مراقب باشیم تا پیاز زعفران به کشورهای دیگر صادر نشود چراکه ژن آن مخصوص کشور ایران است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در انتها تأکید کرد: با توجه به مسائل اقتصادی، شهرستان شیروان دارای یک واحد بسته‌بندی زعفران با برند صادراتی مخصوص خود است که زعفران‌های بسته‌بندی‌شده را به کشورهای اروپایی صادر می‌کند و یکی از بهترین اقدامات برای افزایش درآمدزایی در استان است.

گفتنی است گستره زمین‌های کشاورزی در خراسان شمالی بالغ‌بر ۳۴۴ هزار هکتار است

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار