پیش‌بینی جدید صندوق بین‌المللی پول از اوضاع اقتصادی ایران

تهران (پانا) - صندوق بین‌المللی پول در گزارش جدید خود، نرخ رشد اقتصادی پیش‌بینی شده برای ایران را کاهش داد.

کد مطلب: ۹۶۱۶۸۴
لینک کوتاه کپی شد
پیش‌بینی جدید صندوق بین‌المللی پول از اوضاع اقتصادی ایران

به گزارش پژوهشکده پولی و بانکی، گزارش جدید صندوق بین‌المللی پول از پیش‌بینی وضعیت اقتصادی کشورهای مختلف حاکی از کاهش بیشتر رشد اقتصادی ایران در سال جاری خواهد بود. این نهاد با اشاره به تشدید تحریم‌های آمریکا بر ضد ایران پیش‌بینی کرد که رشد اقتصادی این کشور در سال ۲۰۱۹ منفی ۹.۵ درصد باشد که ۳.۵ درصد بیشتر از پیش‌بینی قبلی آن است. صندوق بین‌المللی پول به مانند بانک جهانی اعلام کرده که از سال آینده وضع اقتصادی ایران بهتر خواهد شد.

اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۸ نیز با رشد منفی مواجه شد و ۴.۸ درصد کوچک‌تر شد. پیش‌تر بانک جهانی نیز در گزارش خود اعلام کرده بود که اقتصاد ایران سال ۲۰۱۹ را با رشد منفی ۸.۶ درصدی به پایان خواهد برد، اما روند رو به رشد آن از سال بعدی از سر گرفته می‌شود و به ۰.۱ درصد در سال ۲۰۲۰ و یک درصد در سال ۲۰۲۱ خواهد رسید.

صندوق بین‌المللی پول در گزارش خود اعلام کرده که بسیاری از کشورهای نوظهور نظیر ایران، ترکیه و آرژانتین کماکان با مشکلات شدید کلان اقتصادی دست به گریبان خواهند بود. این نهاد نرخ تورم در ایران را تا پایان امسال ۳۵.۷ درصد پیش‌بینی اما اعلام کرده است که با تداوم روند نزولی نرخ تورم، در سال ۲۰۲۰ شاهد تورم ۳۱ درصدی در ایران خواهیم بود.

IMF در گزارش خود همچنین پیش‌بینی کرده که نرخ بیکاری در ایران طی سال بعد افزایش یابد و از ۱۴.۵ درصد در سال گذشته به ۱۶.۸ درصد در سال جاری و ۱۷.۴ درصد در سال ۲۰۲۰ افزایش یابد. این نهاد تراز حساب جاری ایران را در سال جاری معادل منفی ۲.۷ درصد از تولید ناخالص داخلی و برای سال ۲۰۲۰ معادل منفی ۳.۴ درصد از تولید ناخالص داخلی پیش‌بینی کرده است.

بر اساس برآوردهای این نهاد بین‌المللی، نرخ بیکاری ایران در سال۲۰۱۳ برابر با ۱۰.۴ درصد، در سال ۲۰۱۴ برابر با ۱۰.۶ در سال ۲۰۱۵ برابر با ۱۱ درصد و در سال ۲۰۱۶ برابر با ۱۲.۴۵ درصد و در سال ۲۰۱۷ برابر با ۱۲ درصد برآورد شده است. هرچه رتبه کشوری بالاتر باشد یعنی بیکاری کمتری دارد و هرچه رتبه کمتر و به ابتدای فهرست نزدیک شویم کشورها با نرخ بیکاری بیشتری مواجه هستند.

ایران در سال ۲۰۱۷ رتبه ۱۷ را به خود اختصاص داده بود که در سال ۲۰۱۸ به جایگاه ۱۳ رسید. رتبه ایران در رده‌بندی کشورهای جهان به لحاظ بیکاری در سال ۲۰۱۳ برابر با ۲۹ و در سال ۲۰۱۴ برابر با ۲۶ بوده که در سال ۲۰۱۵ به ۲۵ و در سال ۲۰۱۶ به ۱۹ رسیده بود.

اما در این گزارش نمی‌توانیم رقم دقیقی از رتبه ایران در میان کشورهای جهان ارائه دهیم چراکه آمار نزدیک به ۶۴ کشور در این گزارش موجود نیست. در این گزارش آماری از ونزوئلا و نیجریه در دست نیست و نرخ بیکاری آفریقای جنوبی به ۲۷.۸۵ درصد رسیده است.

در حالی که در گزارش پیشین، ونزوئلا رتبه نخست بیکاری در جهان را با ۳۵ درصد به خود اختصاص داده بود و پس از آفریقای جنوبی با ۲۷.۱ درصد و نیجریه با ۲۲.۵ درصد قرار داشت. به این ترتیب، با آمار موجود، بالاترین نرخ بیکاری به آفریقای جنوبی با ۲۷.۸ درصد، سودان ۲۲.۱ درصد، مقدونیه شمالی با ۱۷.۹ درصد، یونان ۱۷.۸ درصد و ارمنستان با ۱۷.۶ درصد اختصاص یافته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار