معاون توانبخشی سازمان بهزیستی

دوره کودکی و بالای سن ۶۰ سال زمان طلایی برایی شناسایی و درمان مشکل بینایی است

تهران(پانا) - معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت دوره کودکی و بالای سن ۶۰ سال که دیابت و آب مروارید فرد را تهدید می‌کند زمان طلایی برایی شناسایی و  درمان مشکل بینایی است که باید مرتب چک شود.

کد مطلب: ۹۶۱۴۸۳
لینک کوتاه کپی شد
دوره کودکی و بالای سن ۶۰ سال زمان طلایی برایی شناسایی و درمان مشکل بینایی است

به گزارش روابط عمومی سازمان بهزیستی، محمد نفریه افزود: سازمان ملل در سال ۱۳۶۴ مصوبه‌ای به نام قانون عصای سفید برای رفع تبعیض ازمعلولان به خصوص نابینایان و مطالبات آنها تصویب کرد تا براساس آن سیاستگذاران و دست‌اندرکاران کشورها هر سال ۱۵ اکتبر مصادف با ۲۳ مهرماه را روز عصای سفید یا روز جهانی نابینایان اعلام کنند. پس از تصویب قانون عصای سفید، سازمان ملل مصوبات دیگری از جمله کنوانسیون حقوق معلولان داشت که کشور ایران نیز به این کنوانسیون پیوست. البته قبل از آن قانون جامع حمایت از معلولان در ایران وجود داشت که سال ۹۶ دوباره بازبینی‌شده است.

وی در ادامه به قانون جامع حمایت از حقوق معلولان اشاره کرد و گفت: این قانون در ۳۴ ماده و ۲۹ تبصره قانون‌گذاری شده که براساس آن برای دستگاه‌های مختلف تکالیفی برای دسترس‌پذیری معلولان به تحصیلات اشتغال، بهداشت و درمان و غیره مشخص شده که امیدواریم مسئولان دستگاه‌های مختلف وظایفشان را انجام دهند.

36 میلیون نابینای مطلق در دنیا وجود دارد

نفریه در ادامه به آمار نابینایان اشاره کرد و گفت: در جهان بیش از ۲۵۰ میلیون نابینا و کم بینای شدید وجود دارد که از این تعداد ۳۶ میلیون نابینای مطلق هستند. در کشور ما نیز آنچه که در ثبت سامانه‌های سازمان بهزیستی کشور وجود دارد ۱۸۹ هزار نابینا و کم بینای شدید است که از این تعداد ۳۶ درصد خانم و مابقی آقا هستند.

معاون توانبخشی درادامه افزود: خوشبختانه با توجه به پیشرفت علم و آنتی بیوتیک‌های جدیدی که آمده مشکل نابینایی قابل پیشگیری است البته اکنون نابینایی در اثر نابینایی مادرزادی و بیماری ژنتیک که بیشتر آنها بیماری انکساری و آب مروارید هستند ایجاد می‌شود.

وی 20 درصد از علت‌های نابینایی را مادرزادی ذکر کرد و خاطرنشان کرد: در اثر اختلالات انکساری آب مروارید و بیماری دیابت نابینایی به وجود می‌آید. بد نیست بدانید از هر پنج معلول نابینا، چهار نابینا قابل پیشگیری است از این رو بررسی مشکل افراد نابینا ضرورت دارد.

نفریه به این نکته نیز اشاره کرد: با مشاوره پیش از ازدواج و بعد از ازدواج و پیش از فرزندآوری زوج‌هایی که در خانواده نابینا دارند می‌‌توانند به مراکز مشاوره مراجعه کنند تا پس از مشاوره مشخص شود که چند درصد احتمال نابینایی برای فرزندان آنها وجود دارد.

وی افزود: بیش از ۱۵ سال است که غربالگری بینایی از سوی سازمان بهزیستی کشور انجام می‌شود.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی گفت: دوره کودکی و بالای سن ۶۰ سال که دیابت و آب مروارید فرد را تهدید می‌کند زمان طلایی برایی شناسایی و درمان مشکل بینایی است که باید مرتب چک شود.

معاون توانبخشی یادآور شد: اختلال آمبلوپی از روی ظاهر چشم قابل شناسایی نیست و چشم کودک از نظر والدین کاملاً سالم است ولی مغز به صورت اتوماتیک یک چشم را از رده خارج می‌کند و بعد از مدتی چشم مقابل ضعیف و به سمت نابینایی می‌رود.

وی درباره خدمات سازمان بهزیستی به افراد نابینا گفت: از ۱۶ هزار معلول که در کشور اکنون تحت پوشش ما هستند بیش از ۵ هزار نابینا وجود دارد که هزینه معیشت و مستمری آموزش‌های مختلف با کمک سازمان فنی و حرفه‌ای برای این عزیزان پیش‌بینی شده است. همچنین هزینه تحصیل 16 هزار معلول که تحت پوشش ما هستند پرداخت می‌شود که ۵ هزار نفرشان نابینا هستند حتی اگر کودکی نابینا زیر ۶ سال باشد مراکزی داریم که به آن مراجعه می‌کنند که پس از آموزش‌های لازم به مدارس استثنایی می‌روند و آنجا تحصیل می‌کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار