فاطمه ذوالقدر*

روزجهانی نابینایان و ادامه کمبودهای امکاناتی

کمک به معلولان در هر جامعه‌ای دارای ارزش و اهمیت است و این ارزش در جامعه اسلامی ما دوچندان است. لذا همواره تلاش می‌شود، زمینه لازم برای فعالیت این عزیزان مهیا و شرایط تسهیل شود. ضرورت ایجاد تمهیدات و برنامه‌های مقتضی برای استقلال افراد معلول و دارای ناتوانی جسمی و حرکتی دارای اهمیت بسیار است و مناسب‌سازی، حمایت و نیز فرهنگ‌سازی از ضروریات آن محسوب می‌شود.

کد مطلب: ۹۶۱۴۳۹
لینک کوتاه کپی شد

مطابق قانون جدید، دستگاه‌های دولتی و نهادهای عمومی مکلفند جهت دسترسی و بهره‌مندی افراد معلول، ساختمان‌ها و اماکن عمومی، ورزشی و تفریحی، معابر و ابزار خدماتی موجود را با توجه به بودجه منظور شده، مناسب‌سازی کنند. با وجود اینکه در این راستا اقداماتی صورت گرفته است اما کافی نبوده و عملکرد دولت در این عرصه مطلوب نیست.

انتظار است برای نابینایان، امکاناتی ایجاد شود که بتوانند با دیگر افراد جامعه هم سطح شوند و برابری کنند. در موضوع آموزش در همه ابعاد آن از بعد نظری و فنی و حرفه‌ای گرفته تا تامین کتابخانه‌های مناسب و آموزش فناوری‌های نوین و اپلیکیشن‌های مناسب برای ایشان در بحث اشتغال و در خصوص استفاده از خدمات شهری باید بیش از پیش وضعیت این افراد نیز در نظر گرفته شود.

در خصوص آموزش افراد نابینا و ترغیب ایشان به استفاده از عصای سفید برای بهره‌مندی کامل از حقوق‌شان، برنامه‌ریزی و فعالیت‌های جدی‌تری از سوی مسوولان امر از جمله سازمان بهزیستی و راهنمایی و رانندگی و... ضرورت دارد. همچنین سایر افراد از عابرین پیاده تا دارندگان خودرو و موتوسیکلت باید عصای سفید را به عنوان پرچم استقلال یک نابینا به رسمیت بشناسند. عصای سفید یک نماد بین‌المللی است که طی رعایت و تدوین حقوق نابینایان به دولت‌ها و کشورها و موسسات نابینایی جهان توصیه شده است.

عصا نشانه شناخت فرد نابینا به دیگران است تا با مراقبت، ایمنی آنان را تامین کنند. بنابراین لازم است همه افراد جامعه با شناخت قوانین آن در ارتباط با اشخاص نابینا عملکرد و واکنش مناسبی از خود نشان دهند. قانون حمایت از معلولان مصوب 20/12/1396مجلس شورای اسلامی که شامل این دسته از افراد هم هست، تکالیفی را بر نهادها جهت حمایت از افراد معلول مترتب کرده است.

تکالیفی مانند مناسب‌سازی و دسترس‌پذیری تردد و تحرک، خدمات بهداشتی- درمانی و توانبخشی، کارآفرینی و اشتغال، امور ورزشی-فرهنگی و هنری، حمایت‌های اداری و استخدامی و مالیاتی و... البته با همه این تفاسیر همچنان شاهد آن هستیم که ضعف‌های عدیده‌ای در اجرا برای نابینایان و افراد معلول وجود دارد و امیدواریم همه نهادها با هماهنگی، شرایطی را مهیا کنند تا این افراد به راحتی محیط پیرامون خود را مورد شناسایی قرار دهند و با امنیت خاطر در جامعه حاضر شوند و تردد کنند.

*نماینده مجلس

منبع: روزنامه اعتماد

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار