در نشست خبری

روحانی: توطئه آسیب زدن به نظام پایان یافته است و از شرایط بحرانی عبور کرده‌ایم

کبریت در دی ۹۶ ابتدا در داخل زده شد و در نهایت ما به شرایط سخت و دشوار وارد شدیم/ اصل ۱۱۳ قانون اساسی با تفسیر شورای نگهبان بی‌اثر شده است

آماده بودیم اجلاس 1+5 در نیویورک برگزار شود البته اگر مطمئن می‌شدیم این جلسه به نفع ملت ایران است نه جلسه انتخاباتی ترامپ/ من آماده فداکاری هستم و افتخار می‌کنم برای ملتم قربانی شوم/ هر مقدار از افزایش قیمت سوخت حاصل شود باید به مردم بازگردد/ در حمله به نفتکش ایرانی حتما دولتی دخالت داشته است؛ کار یک فرد یا گروه تروریستی نیست/ امیدواریم روز به روز آزادی مردم در مسائل اجتماعی بیشتر شود

کد مطلب: ۹۶۱۲۸۷
لینک کوتاه کپی شد
روحانی: توطئه آسیب زدن به نظام پایان یافته است و از شرایط بحرانی عبور کرده‌ایم

تهران (پانا) - حسن روحانی، رئیس‌جمهوری کشورمان، عصر امروز در نشستی خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات،عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی، معصومه ابتکار، معاون زنان و خانواده رئیس جمهوری، علی ربیعی، سخنگوی دولت، حسام الدین آشنا، مشاور رئیس جمهوری، سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه، جمشید انصاری، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی و سید عباس صالحی، وزیر ارشاد‎، در این نشست رئیس‌جمهوری را همراهی کردند.

روحانی در این نشست از حضور با شکوه مردم در مراسم اربعین قدردانی کرد و گفت امسال حضور ملت ایران در این راهپیمایی از هر سال دیگری شکوهمندتر و پررنگ‌تر است.

او از همه ارگان هایی که در این مورد تلاش کرده‌اندو از دولت و ملت عراق نیز برای پذیرایی در این راهپیمایی قدردانی کرد.

روحانی گفت: «خوشحالم در مقطعی در خدمت اصحاب رسانه هستم که یک مقطع سخت اقتصادی و سیاسی را پشت سر گذاشتیم. دولت تدبیر از 55 ماه اول یعنی از خرداد 92 تا دی 96 مسیری را طی کرد که همه شاخص های سیاسی امنیت و منطقه‌ای و اقتصادی مسیر درست و مثبت خود را طی کرد اما از دی ماه 96 وارد وضع جدیدی شدیم. کبریت این شرایط ابتدا در داخل زده و در نهایت باعث شد ما به شرایط سخت و دشوار وارد شویم.‎»

او ادامه داد: «در این 18 ماه ملت ایران توانستند از این طوفان عبور کنند و امروز به طور قاطعانه می توانیم اعلام کنیم که توطئه آمریکا، صهیونیسم و ارتجاع منطقه برای آسیب زدن به نظام پایان یافته است و همه آنها اعتراف می کنند که با هوشمندی و صبر از این شرایط بحرانی و شبه بحرانی عبور کرده‌ایم.»

گزیده‌ اظهارات روحانی را پیش از طرح سوالات خبرنگاران بخوانید:

* از اردیبهشت 98 شاخص‌های ما دوباره مسیر و حرکت درستی را طی می‌کند یعنی تورم نقطه به نقطه از 52 درصد رسیده است به 34 درصد. تورم نقطه به نقطه به سرعت کاهش پیدا کرده و پیش‌بینی ما ادامه این روند تا پایان سال است البته در تورم 12 ماهه حرکت کندتر آغاز شد ولی در نهایت از تورم نقطه به نقطه تبعیت خواهد کرد.

* پیش‌بینی ما این است که رشد اقتصادی که سال قبل منفی شد در سال جاری مثبت شود. اشتغال در تابستان سال جاری رکورد زد و در قیاس با مدت مشابه سال گذشته 843 هزار شغل خالص ایجاد شد و بیکاری از بالای 12 درصد به 10.5 درصد کاهش پیدا کرد.‎

* در شش ماهه سال گذشته یک و نیم میلیارد تراز منفی داشتیم و امسال کمتر از 300 میلیون دلار بنابراین صادرات و واردات در مسیر درستی است. نرخ ارز از پارسال نسبت به امسال حرکت کاهشی داشته و به سمت تعادل حرکت کرده و طبق آمار بانک مرکزی از مهر ماه گذشته تا کنون 40 درصد به ارزش پول ملی افزوده شده است.

* همه شاخص ها به ما می گوید که در مسیر آرامش اقتصادی در حرکت هستیم. دولت انتظار تغییر در برخی ساختارها داشت که به مردم کمک کند که برخی انجام شده و برخی انجام نشده است.

* از لحاظ سیاسی و بین المللی، جمهوری اسلامی شرایط بسیار قوی و مستحکمی دارد. در سازمان ملل برای ما روشن بود که همه کشورهای دنیا اذعان دارند که ایران 98 از ایران 97 قوی‌تر است. البته 18 ماه سختی بر مردم گذشت. با همه وجود در دولت مشکلات مردم را احساس می کردیم ولی این کار عظیم دولت بوده که علارغم فشار اقتصادی و تحریم توانسته شاخص ها را بازگرداند.

در ادامه این نشست روحانی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

* در پاسخ به سوالی درباره چشم اندازه رابطه ایران با تروئیکای اروپایی: در موضوع توافق هسته‌ای آمریکا به دلیل فشار افراطیان داخلی و رژیم صهیونیستی و عربستان که هر دو اعتراف کردند در موضوع خروج آمریکا از برجام همه تلاش خود را به کار گرفتند،یک اشتباه مرتکب شد.

ایران یک کار هوشمندانه انجام داد چراکه آنها توقع داشتند ایران بلافاصله خارج شود و به شورای امنیت بروند و آمریکا بار اقدام خود را بر دوش نکشد این بار هنوز به دوش آمریکاست و امروز همه کشورها به جز چند کشور اقدام آمریکا را محکوم می کنند.

روابط ما با روسیه و چین روابط خوبی است. آنها درحد خود تلاش های زیادی کردند اما متأسفانه سه کشور اروپایی (نمی توانم تعبیر شما را قبور کنم که پیروی کردند از آمریکا) نتوانستند به قول های خود عمل کنند.

اقدام ایران با اتکا به ملت در مسیر کاهش تعهدات برجامی است که در این مسیر از اردیبهشت امسال کاهش تعهدات را ‌آغاز کردیم که در مرحله اول کاهش تعهدات را در زمینه غنی سازی انجام دادیم. در زمینه آب سنگین اعلام کردیم که در حال انجام هستیم و در این دو ماه ضمن مذاکراتی که با اروپا داشتیم به توافق نرسیدیم . حد غنی‌سازی از 3/6 عبور کردیم و الان به طور متوسط 4/5 هست و همچنین در گام سوم و مرحله سوم اعلام کردیم در زمینه تحقیق و توسعه زمان‌بندی‌های برجامی را عمل نمی‌کنیم. امروز آی.‌آر 6 و ای ار 8 کار می کند و به زودی آی.آر 9 کار خواهد کرد. به نظر من گام سوم تحول بزرگی بوده است که ایران آغاز کرده است.

اگر آنها در این فرصت به تعهدات خود بازگردند ما به تعهدات کامل خود بازمی‌گردیم و اگر آنها همین مسیر را ادامه دهند ما گام‌های بعدی را بر خواهیم داشت.

* در پاسخ به سوال دیگری درباره درآمدهای مالیاتی و کسری بودجه : مسأله بودجه هم در سال 98 مهم است که این چند ماه را چگونه عبور کنیم. همه شاخص‌ها مثبت است اما در زمینه بودجه گرفتاری‌هایی داریم که باید منابع آن را تأمین کنیم. اما از لحاظ عمرانی وضع بهتری داریم و طبق وعده‌ای که دادیم هم حقوق و هم یارانه را سر وقت دادیم و هم پول اوراقی را که منتشر کردیم سر وقت دادیم. اینها برای آسایش و اعتماد مردم مهم است اما مشکلاتی خواهیم داشت.

درست است که ما باید بودجه جاری را از درآمد نفت جدا کنیم اما جدا کردن این دوقلو جراحی ویژه‌ای نیاز دارد. آغاز سختی است. کشوری که روی بودجه نفت تأکید داشته است و می‌خواهد این تأکید را بردارد و روی مالیات، سهام و ... بگذارد سخت است و حتما باید درآمدها جبران شود. باید در خصوصی‌سازی و واگذاری سهام با حرکت سریع‌تری حرکت کنیم. در زمینه مالیات هم فرار مالیاتی داریم و هم پایه مالیاتی باید گسترش پیدا کند وهم معافیت مالیاتی باید کم شود. صادرات برای ما مهم است و اگر صادراتی غیرنفتی افزایش یابد خیلی مهم است. همه برنامه‌ها این است که سال 99 تکیه بر نفت نداشته باشیم. تصمیماتی گرفتیم و تصمیمات دیگر را در این زمینه اتخاذ می‌کنیم. ما تا زمان تقدیم بودجه به مجلس تلاش‌ها را به نتیجه می‌رسانیم تا در بودجه 99 منعکس شود.

* در پاسخ به سوالی درباره سفر عمران خان به ایران و طرح میانجیگری و پیامی که ارسال شده است: یکی از اهداف سفر آقای عمران خان این بود که در زمینه منطقه و مسائل منطقه گفت‌و‌گو کنیم به دلیل اینکه او سه‌شنبه عازم عربستان است و می‌خواست نکات مورد نطر ما را بشنود. خوشبختانه ایشان خدمت مقام معظم رهبری رسیدند و ایشان به سوالات پاسخ دادند.

آنچه برای ما مطرح است و خود عمران خان هم دنبالش بود. به نظر ما برای حل مسائل منطقه‌ای موضوع یمن موضوع مهمی است و اگر به یک آتش‌بس و پایان جنگ منتهی شویم یکی از گره‌های منطقه از جمله در روابط ایران و عربستان باز می‌شود.

ما هیچ وقت نخواستیم با کشورهای همسایه وارد جنگ شویم. ما طرح صلح هرمز و ائتلاف امید را در سازمان ملل اعلام کردیم که برای هشت کشور منطقه ارسال شده استو با سازمان ملل در حال گفت‌وگو هستیم. امیدواریم این طرح در چارچوبی که ایران مطرح می کند که مشکلات منطقه باید در خود منطقه حل شود به نتیجه برسد.

غیر پاکستان کشورهای دیگری از جمله عراق این میانجیگری را انجام دادند که ما مشکلی نداریم که با عربستان مشکلات را حل کنیم البته اتفاقی که در دریای سرخ افتاد برای ما مهم است. آنچه مهم است یک رژیمی این کار را با برخی کشورها انجام داده است و در حال کامل کردن بررسی‌ها هستیم.

* درباره سفر یک مقام اماراتی به ایران: برخی از مقامات امارتی به ایران آمدند و مقامات ایران به امارات رفتند و روابط در ماه‌های اخیر بهتر از گذشته است.

* درباره تحقق وعده‌های انتخاباتی و توقع مردم: انتخابات را در شرایط آرامی برگزار کردیم . داعش از بین رفته بود و برجام در وضع خوبی بود و در سال بعد از برجام بالاترین رشد اقتصادی را در دنیا داشتیم.

آنچه من به مردم وعده دادم این بود که اجازه ندهم برجام از سوی ایران ضربه ببیند. وعده دادم شرایط اقتصادی را با کمک مردم پیش می‌بریم اما با شرایط جدید مواجه شدیم. فکر نمی‌کردم افراد کم خرد در سال 96 آن اقدامات را انجام دهند چراغ سبز به ترامپ داده شود و شدیدترین تحریم ها در سال 97 و 98 علیه ایران اعمال شود که نه کشوری آن را تجربه کرده است و نه در شرایط جنگ چنین تحریمی داشتیم. ما باید کار و تلاش دولت را با شرایط موجود منطبق کنیم.

در این شرایط دولت و ملت در کنار هم اقدامات خوبی انجام دادند. یک سری اتفاقات پیش‌بینی‌نشده هم وجود داشت مانند سیل و زلزله. فکر نمی‌کردیم در منطقه عده‌ای تا این حد دنبال شرارت باشند. کاری که دولت امروز می تواند نشان دهد این است که دولت نه خسته است نه ناتوان. دولت توانمند و برنامه‌ریز است و می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان از بحران‌ها خارج شود. ما در سال 96 ظرف پنج روز از بحران خارج شدیم. در زمینه اقصادی از حالت شبه‌بحران خارج شدیم البته مردم هنوز مشکل دارند.

ما در سازمان ملل دو پیام رسا به جهان دادیم که ایران به دنبال جنگ و آشوب نسیت که این پذیرفته شد و ما به دنیا گفتیم که از مذاکره نمی‌ترسیم و حتی آماده بودیم که اجلاس 1+5 در نیویورک برگزار شود البته اگر مطمئن می‌شدیم که این جلسه به نفع ملت ایران است نه جلسه انتخاباتی ترامپ.

به سران اروپا گفتم هر جلسه یا ملاقاتی مشکل ملت ایران را حل می کند و منافع ملت ایران را تأمین می‌کند من آماده فداکاری هستم و افتخار می‌کنم برای ملتم قربانی شوم. در این راه قربانی شدن برای هر کسی افتخار است برای من هم افتخار خواهد بود.

* درباره سر باز زدن دولت از اجرای قانون برنامه توسعه درباره حقوق‌های نجومی و قانون شفافیت: اصل موضوع موضوع مهمی است که البته شما مقدمه‌ای چیدید که بحث حقو‌های نجومی است. حقوق‌های نجومی شعار انتخاباتی بود که کل پولی هم که می‌گفتند 300 میلیارد تومان بیشتر نبود که گرفته شد از افراد. این کار شروع شد. در زمینه حقوق غیرعادلانه نیز دولت آغازگر این کار بود و آیین‌نامه در دولت تصویب شد و بعد بعضی‌ها به تبلیغات افتادند.

مسأله شفافیت مهم است. دولت سه لایحه در دستور کار دارد. لایحه شفافیت که هر کسی برای مردم در هر جمعی تصمیم می‌گیرد باید معلوم باشد چه کسانی چه رایی دادند. لایحه مبارزه با مفاسد نیز به زودی تقدیم مجلس می‌شود. امیدواریم مجلس دو لایحه شفافیت و مبارزه با مفاسد اقتصادی را سریعا بررسی کند. لایحه سوم مدیریت تعارض منافع است.

یک نکته را به طور کلی به مردم ایران می‌گویم. مبارزه با فساد یک کار ضروری است ولی اعتقاد ما این است که این مبارزه به صورت هیجانی و تبلیغاتی ما را به نتیجه نمی‌رساند باید ریشه فساد را از بین ببریم. راه حل آن همین سه لایحه‌ای است که تقدیم مجلس کردیم. قرار ما در دولت این بوده که سامانه‌ها انجام شود که البته هر سه قوه باید با هم انجام دهیم که امیدواریم هر سه قوه با هم اقدام کنند.

* درباره مذاکره با آمریکا: اساسا مسأله مذاکره با آمریکا نیست، موضوع این است که آیا در مذاکره مشکلات مردم حل می شود. فرقی نمی‌کند رئیس‌جمهوری چه کسی باشد. البته شخصیت آقای ترامپ خیلی مهم است که هر روز یک کسی را می‌فرستد بعد می‌گوید کسی را نفرستادم.

با این شخصیت همه رهبران که ما آنها را می‌بینیم مشکل دارند. هر زمان در چارچوبی که ما اعلام کردیم تحریم‌ها برداشته شود و شرایط برای مذاکره 1+5 آماده شود، ما نیز آماده‌ایم.

روحانی در پاسخ به سوالی درباره حمله ترکیه به سوریه: ما به یک حادثه ای امرو مواجه هستیم در شمال سوریه که حادثه خوشایندی نیست و برای مردم سوریه و کردها و ما.

*درباره حمله ترکیه به سوریه: مشکلی با ترکیه ندایم اما شیوه‌ای که انتخاب کردند نمی‌پذیریم چون شیوه خوبی نیست. راه حل امنیت ترکیه حضور ارتش سوریه در شمال کشور است. شیوه‌ای که ترکیه انتخاب کرده ورود به خاک سوریه است. البته ترکیه به ما قول داده که به حاکمیت سوریه احترام می‌گذارد. نتیجه تا کنون خوب نیوده است. حتی این امید که با ورود ترکیه، آمریکا خارج شود نیز محقق نشده است. امیدواریم ترکیه به این روند ادامه ندهد و شاهد پایان این حرکت ترکیه باشیم. هدف ما در سوریه از بین رفتن تروریسم و بازگشت مردم سوریه به کشور است. باید تلاش کنیم روند آستانه حفظ شود. روند آستانه بهترین روندی بود که تا کنون داشتیم.

* درباره وضع مسکن: مسأله مسکن، مسأله مهمی است. همه تلاش ما باید این باشد که زمان رسیدن به مسکن را کوتاه کنیم. دولت وقتی آمد با دو گرفتاری مواجه بود یکی اینکه 43 هزار میلیارد تومان از جیب بانک مرکزی رفته بود. این جور مسکن ساختن آسان است و ما می‌توانیم همین فردا از جیب بانک مرکزی 60 هزار میلیارد تومان برداریم. وقتی دولت دست می‌کند در جیب بانک مرکزی یعنی دست می‌کند در جیب مردم. این کار کار دقیق و درستی نبود و مشکل بعدی این بود که این خانه‌ها نیمه‌کاره رها شده بود.

ما یک میلیون و 100 هزار خانه نیمه‌کاره را تکمیل کردیم. خانه‌هایی که ساخته بودند نه تلفن، نه برق، نه مسکن، نه مدرسه و نه مسجد داشت که یک پول عظیمی ظرف زیرساخت‌ها شد.

تلاش ما این بود که مسکن بیشتری بسازیم اما وزارت مسکن و شهرسازی تلاشش برای راه‌ها و جاده‌ها بود. تا پایان دولت دوازدهم قدم‌های خوبی برداشته می‌شود و به خصوص در زمینه بافت فرسوده قدم‌های خوبی برداشته شده است.

* درباره راهکار دولت برای رفع کسری بودجه، تورم احتمالی و جایگزینی درآمد نفتی: بودجه 99 برای ما مهم است و باید متکی به نفت نباشد. وقتی می‌گوییم متکی به نفت نباشد یعنی متکی به مالیات، فروش سهام و بانک مرکزی که این آخری بدترین است. دولت از مهر انتشار اوراق را آغاز می‌کند که یک مسیر درستی است. مسأله دوم فروش سهام است که امسال سرعت بیشتری پیدا می‌کند.

نسبت به مسأله سوخت امروز با یک مسیر عادلانه مواجه نیستیم. باید روی آن فکر شود که داریم فکر می کنیم.

در ترکیه یک لیتر بنرین 15 هزار تومان یا در اروپا 20 هزار تومان است. ما به دنبال آن نیستیم که قیمت حامل‌های انرژی را بدون یارانه کنیم اما در این حال فکر می‌کنیم باید تغییراتی در این زمینه انجام شود. همواره تأکید کردم هر مقدار از افزایش قیمت سوخت حاصل شود باید به مردم بازگردد. در هر زمانی قیمت سوخت را اضافه کنیم به مردم بازمی‌گردانیم و به بودجه اضافه نمی شود.

باید جلوی فرار مالیاتی را بگیریم و نباید فشار به مردم وارد شود. در یک شرایط سخت قرار گرفتیم که باید با همکاری سه قوه باشد. سه قوه نظرات مشابهی دارند که خدمت مقام معظم رهبری هم ارسال شده است و ایشان هر طور مصلحت بدانند در آینده تصمیماتی اتخاذ می کنیم.

خام‌فروشی اکنون به حداقل رسیده است و باید به این سمت حرکت کنیم که خام‌فروشی را متوقف کنیم. حضور ما در بازار نفت قدرت ماست. نمی‌توانیم در بازار نفت حضور نداشته باشیم. باید در بازار حضور داشته باشیم اما باید قدم به قدم کارکنیم که از خام‌فروشی جلوگیری کنیم.

*درباره رعایت منشور حقوق شهروندی و عملکرد دولت در دو سال گذشته در برابر حفظ حقوق شهروندی فعالان محیط زیستی دستگیرشده و متهمان ترور دانشمندان هسته‌ای: مسأله حقوق شهروندی بسیار مهم است و دولت به این موضوع توجه می‌کند. قدم های خوبی در مورد زنان و دانشگاه‌ها به وجود آمده است اما با مشکلاتی در برخی پرونده‌هایی که در قوه قضاییه مطرح شده است یا مطرح می‌شود، مواجه می‌شویم. رئیس‌جمهوری طبق اصل 113 قانون اساسی مسئول اجرای قانون است و باید حواسش به قانون اساسی باشد که کجا اجرا شده و کجا فراموش شده است. از جمله همه‌پرسی در همین قانون اساسی است اگر بد است باید حذف کنیم. برای ثبات این نظام بهترین راه همان راهی است که قانون اساسی پیش‌بینی کرده است.

اما اصل 113 قانون اساسی با تفسیر شورای نگهبان بی‌اثر شده است. بنده به رئییس مجلس تذکر می‌دهم می‌گوید خلاف تفسیر شورای نگهبان است و به رئییس قوه قضاییه تذکر بدهم هم همین نظر را دارد. در همان اصل می‌گوید رئیس جمهوی مسئول اجرای قانون است. مردم به این امر رای داده‌اند و باید به مردم توضیح داده شود. شورای نگهبان تفسیر می‌کند هر جایی که مسئولی ندارد رئیس جمهوری می‌تواند ورود کند، مگر چنین چیزی وجود دارد.

اگر اصل 113 اجرا شود خیلی از مشکلات حل می‌شود. در هر دو نمونه مورد اشاره شما وزارت اطلاعات اقدامات خوبی انجام داده است. وزیر اطلاعات در ابتدای دولت با ما مطرح کرد که عده‌ای را در دولت قبل دستگیر کردند که شواهد کافی نبوده است. بررسی نهایی نشان داد که دلایل کافی نبوده و از نظر ما عده‌ای بی گناه هستند و باید خسارت پرداخت شود. با وجود آنکه رقم بزرگی بود در نهایت من پذیرفتم که با وجود اشتباه دستگاهی در دولت قبل ما باید خسارت مردم را بدهیم. به هر حال اشتباهاتی پیش می آید و مهم این است دولت باید شهامت داشته باشد و این دولت این شهامت را داشته است که حتی اشتباه دولت قبل را بپذیرد.

درباره مورد دیگر [متهمان محیط زیستی] نیز وزارت اطلاعات گزارش دقیقی تهیه کرده است که من آن را خوانده‌ام و امیدوارم این گزارش در قوه قضاییه مورد توجه قرار گیرد.

* درباره حمله به نفتکش ایرانی: حمله توسط ناوچه‌ای انجام شده است و مشخص است از چه جهت موشک می‌آید و چطور ارسال شده است. قطعات به دست آمده است که مورد بررسی قرار می گیرد. حتما یک کار بسیار شرورانه و غلطی در منطقه انجام گرفته است. در حال بررسی هستیم که چه دولتی در این زمینه دخالت داشته است . حتما دولتی در این زمینه دخالت داشته است؛کار یک فرد یا گروه تروریستی نیست. حتما کار یک دولت است که ما این موضوع را بررسی می‌کنیم و حتما در آینده پاسخ را می دهیم.

همه کشورهای منطقه و جهان باید این را ببینند که ناامنی درست کردن در منطقه به معنای فشار به جمهوری اسلامی نیست به معنای از بین رفتن امنیت کشتیرانی است.

*در پاسخ سوال کیهان در باره افزایش قیمت ارز 4200 تومانی و واگذاری آن به عده‌ای خاص: اینکه می‌گویند 18 میلیارد بر باد رفته است، ما از ابتدای امسال 19 میلیارد خرج کردیم. این حرف کاملا غلط است که 18 میلیارد بر باد دادیم؛ به مردم دادیم خرید کردند و برای مردم آوردند.

اینکه چرا قیمت ارز 4200 بوده است، می‌دانید یک بحران ایجاد شد و یک مرتبه ارز به صورت ساعتی تغییر کرد. می‌دانید در بازار و پاساژها چه خبر بود و شعار می‌دادند. در دولت اتفاق نظر داشتیم که باید ارز را با نرخ واحد برای کالاها ایجاد کنیم من به دلایلی با این نظر مخالف بودم.

جلسه‌ای در حضور من و با حضور اقتصاددانان تشکیل شد و شیوه‌های مختلف را در نظر و تصمیم گرفتیم نرخ واحد نظر بگیریم و حتی کیهان تأیید کرد که چرا زودتر انجام ندادید و مقام معظم رهبری هم تأیید کرد و گفت کار خوبی است.

من در همان جلسه هم مخالف بودم اما اتفاق نظر وجود داشت. این کار در آن مقطع درست بود و اولین روزنامه ای که تأیید کرد کیهان بود. اصل تصمیم در مقطع خودش اشکال نداشت اما یک عده‌ای سوءاستفاده کردند. همه آن موارد باید بررسی شود. به بانک مرکزی اعلام کردم که همه را اعلام کنند. باید موضوع کسانی که سوء استفاده کردند، بررسی شود.

*درباره اینکه آیا یک جریان نقدینگی قوی دولت را آزار می‌دهد: خود نقدینگی به نظر من چیز بدی نیست اما منبع آن بسیار مهم است. نقدیگی به خودی خود می‌تواند پتانسیل یک تخریب بزرگ باشد. باید مشوق‌های لازم برای جذب این نقدینگی را ایجاد کنیم.

خوشبختانه امروز بازار سرمایه ما یک بازار پرنشاط است. در شش ماه بورس ما بیش از 70 درصد رشد داشته است. امیدواریم همه مسئولان بورس به خوبی هدایت کنند. باید حواسمان جمع باشد که نقدینگی درست باشد.

* درباره اینکه آیا برگزاری این نشست خبری به این معناست که دوران تنش تمام شده و ایران وارد دوره صلح با عربستان و منطقه می‌شود: یک سال و اندی کمتر است که مصاحبه مطبوعاتی داشتم یک مقدار طولانی شده است که البته دلیل سیاسی نداشته است. در هر فرصت مناسبی این کار را انجام می دهیم.

این مصاحبه در زمانی انجام می‌گیرد که یک طوفان بزرگ از کشور ما در حال عبور است. ما در زمان طوفان کمتر صحبت کردیم و بیشتر عمل کردیم. الان زمانی است که از هر زمان دیگر دنیا مشتاق‌تر است با ما صحبت کند. همه در سازمان ملل تلاش می‌کردند که ایران مذاکره را قبول کند. آمریکا دلش می‌خواهد با ما صحبت کند اروپا هم دلش می خواهد که ما با اروپا مشکل نداریم. احتمال اینکه جنگ یمن تمام شود الان بیشتر از هر زمان دیگری متحتمل است.

ایران یک کشور سرافراز است و شرایط ما امروز شرایط عبور طوفان از سر مردم است اما آثار طوفان همچنان باقی است. ما برای مذاکره در شرایط عادلانه هم با غرب و هم با دیگران آماده‌ایم.

* درباره حضور زنان در ورزشگاه: در یک افطاری که پیشکسوتان ورزش حضور داشتند سوال کردم که آیا در رژیم گذشته در ورزش این بداخلاقی بود گفتند خیر چون زمانی که خانم‌ها در جمع بودند مردها رعایت می‌کردند. من این را در دولت مطرح کردم که حضور زن‌ها اخلاق را در مجامع بیشتر می‌کند. خانم‌های ما بیش از همه دنبال زندگی توام با اخلاق و فرزانگی هستند. ما وقتی می‌گفتیم این کار انجام شود نیروی انتظامی مشکل داشت. برخی هم نگران بودند؛ نمی‌گویم جناح یا گروه خاصی. به نظر من این کار با موفقیت انجام گرفت و امیدوارم این روند ادامه پیدا کند. امیدواریم روز به روز آزادی مردم در مسائل اجتماعی بیشتر شود.

* درباره پیشنهاد وزیر امور خارجه درباره تبادل زندانیان ایران و آمریکا: همواره این بحث مطرح بوده است. این بحث در دولت قبل از ترامپ، بیشتر مطرح بوده است. در دوران ترامپ هم یک بار مذاکره شروع شد و به نتیجه نرسید. بار دوم برای مذاکره آمادگی وجود داشت که آمریکا پیش‌شرط هایی مطرح کرد که برای ما قابل قبول نبود. هنوز هم این مسأله به عنوان پیشنهاد روی میز است.

زندانیان ایرانی در آمریکا با زندانیان آمریکا در ایران فرق دارند. اتهام آمریکایی‌ها امنیتی است اما اتهام ایرانی‌ها این است که تحریم‌های آمریکا را دور زدند که خیلی کار خوبی کردند. تبادل زندانیان به هر حال یک کار انسانی است که اگر شدنی باشد ما آمادگی داریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار