حسن بزرا: «تنهاتر از مسیح»، روایت‌گر مصائب عاشورا تا پیروزی جبهه حق بر باطل است

تهران(پانا) - کارگردان نمایش «تنهاتر از مسیح» می‌گوید این نمایش از زمان حرکت امام حسین از مکه به مدینه شروع و با پیروزی جبهه مقاومت و ظهور و فرج امام زمان (عج) برای رهبری جامعه به پایان می‌رسد.

کد مطلب: ۹۶۰۹۱۴
لینک کوتاه کپی شد
حسن بزرا: «تنهاتر از مسیح»، روایت‌گر مصائب عاشورا تا پیروزی جبهه حق بر باطل است

اجرای نمایش «تنهاتر از مسیح» به کارگردانی حسن بزرا و تهیه‌کنندگی علی اسماعیلی و به همت موسسه فرهنگی و هنری اوج از روز پنج‌شنبه 18 مهرماه سال جاری برای دومین سال پیاپی در بوستان بزرگ ولایت آغاز شد؛ نمایشی که مخاطبانش هرشب فقط به عشق یک چهره‌ ماندگار جهانی و به شوق عزاداری برای او حضور پیدا می‌کنند.
حرف‌های حسن بزرا را درباره این نمایش در گفت‌وگو با پانا میخوانید:
لطفا در ابتدا درباره‌ کارگردانی نمایش «تنهاتر از مسیح» و تغییرات نمایش نسبت به سال‌ گذشته توضیح دهید.
محتوای امسال نمایش «تنهاتر از مسیح» همان محتوای سال گذشته اما با کمی تغییر در اتفاقات جاری نمایش است، ما سال گذشته نمایش «تنهاتر از مسیح» را برای بازه زمانی اربعین طراحی کردیم. اتفاقات این نمایش از ورود جابر به کربلا و پس از اربعین روایت می‌شد که گه‌گاهی به اتفاقات گذشته و روز عاشورا فلش‌بک می‌زد اما امسال به این دلیل که بسیاری از تماشاچیان ما مخاطبانی از قشر جوان و نوجوان بودند و احتمال داشت اطلاعات دقیقی از وقایع زمان امام حسین(ع) نداشته باشند داستان از زمان حرکت امام حسین(ع) از مدینه به مکه و اتفاقات پس از آن، مصائب روز عاشورا،‌ خرابه‌های شام شروع می‌شود و در ادامه به وقایع امروز سوریه، مدافعان حرم و جنایات داعش می‌رسد. این نمایش در نهایت با پیروزی جبهه مقاومت و ظهور و فرج امام زمان (عج) برای رهبری جامعه به پایان می‌رسد.
آیا برنامه‌ای برای اجرای نمایش «تنهاتر از مسیح» در اربعین سال آینده دارید؟
سال‌های گذشته، نمایش‌هایی در مسیر نجف به کربلا برای مخاطبان و زائران اجرا کردیم، البته به وسعت نمایش «تنهاتر از مسیح» نبود بلکه کاری با حجم کم بود که در سالن و در شش نوبت اجرا می‌شد.
امسال نیز شکل دیگری از نمایش «تنهاتر از مسیح» را آماده کرده بودیم که قرار بود در راهپیمایی اربعین امسال برای زائران اجرا شود اما متاسفانه بنا بر برخی دلایل اقتصادی امکان نمایش آن پیش نیامد. امید است که در سال‌های آتی امکان نمایش این اثر برای زائران در راهپیمایی اربعین فراهم شود چرا که ما هدفی جز خادمی اهل بیت نخواهیم داشت.
استقبال از اجرای این نمایش نسبت به سال گذشته چطور بود؟ آیا میزان تماشاگران کار افزایش پیدا کرده است یا خیر؟
این نوع کارهای میدانی در سال‌های پیش به همت بهزاد بهزادپور پایه‌گذاری شد و وی مبدع این سبک از نمایش میدانی بود که پس از آن علی اسماعیلی ادامه‌دهنده او در این سبک از نمایش‌های میدانی شد. در این سبک از نمایش میدانی استقبال از اثر به دلیل فرم خاص اجرا، تنوع و ویژگی محتوا، تولید کار، طراحی صحنه، نور، جلوه‌های ویژه و همچنین کیفیتی که در جریان کار وجود دارد بسیار فراوان است.
جلوه‌های ویژه‌ی نمایش، جلوه‌های طبیعی بود یا به کمک طراح صحنه در جریان نمایش شکل گرفته بود؟
تمامی جلوه‌های ویژه در کار طبیعی و رئال بود. ما از سال گذشته که برای اولین بار نمایش «تنهاتر از مسیح» را بر صحنه اجرا کردیم یک طرح اصلی از دکور و جلوه‌های ویژه را در بوستان ولایت برپا کرده بودیم که امسال دچار تغییر و تحول شده اما باز هم همه چیز رئال است و مخاطب به آسانی با آن ارتباط برقرار می‌کند و گاهی در نمایش بوی خاک به شکل طبیعی را از دل نمایش حس می‌شود و مخاطب با نمایش ارتباط نزدیکی برقرار می کند.

درباره‌ حضور تعداد بازیگران و سربازان حاضر در نمایش توضیح بدهید که چطور به کار پیوستند؟
با ارتش جمهوری اسلامی ایران برای این نمایش همکاری کردیم و این نهاد نیروهایی را در اختیار ما گذاشت که این نیروها پس از اولین اجرا در سال گذشته و پس از حضور در کار، ما را تنها نگذاشتند و از سال گذشته همچنان پیگیر اجرای دوم ما بودند و برخی به طور اختیاری و با علاقه برای حضور در این اثر از ما اجازه گرفتند. ما با قبول این درخواست و حضور این جوانان در کار می‌خواستیم آنان را به سمت و سویی پایدار و مذهبی جذب کنیم تا شاید از این طریق بتوانیم راهی برای آن‌ها در این رشته و حیطه مهیا کنیم. از سوی دیگر نیز به دنبال رشد و پرورش انسان‌ها نیز هستیم و می‌خواهیم آنها را تحت حمایت خود بگیریم و پرورش دهیم و سپس آن ها را به سمت بخت و اقبال خودشان همراهی کنیم.
سبک سه‌وجهی یا سه‌پرده‌ای بودن نمایش از کجا الهام گرفته شد و در کار به اجرا درآمد؟
بدون شک ما در پی این هستیم که سه‌پرده‌ای بودن نمایش میدانی را با کیفیت خوب ادامه و گسترش بدهیم. بانی اصلی این‌گونه نمایش‌های مذهبی و وسیع میدانی، سازمان فرهنگی هنری اوج است که بسیاری از کارهای مذهبی و آیینی درباره محرم،‌ اربعین و حادثه کربلا تهیه و تولید می‌کند که نه تنها مخاطب خاص بلکه مخاطب عام از هر سن و از هر سلیقه‌ای به تماشای آن می‌نشیند و با دلی آرام و قلبی سرشار از آرامش از سالن خارج می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار