در گفت‌وگو با پانا

حسین‌زاده: اصلاحات باید از فضای مونولوگ به فضای دیالوگ وارد شود

تهران (پانا) -– نایب رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی معتقد است که اصلاح‌طلبان برای گفت‌وگو با نهادهایی همچون شورای نگهبان، سپاه و سایر نهادهای نزدیک به اصولگرایان ابتدا باید گفت‌وگو با خرده جریان‌های درون اصلاحات را آغاز کنند.

کد مطلب: ۹۶۰۸۲۹
لینک کوتاه کپی شد
حسین‌زاده: اصلاحات باید از فضای مونولوگ به فضای دیالوگ وارد شود

عبدالکریم حسین‌زاده، نماینده مردم اشنویه در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به روند اخیر جریان اصلاحات مبنی بر برگزاری دیدارهای مختلف با مجمع روحانیون مبارز اظهار کرد: «یکی از ایرادات اساسی که به اصلاح‌طلبان گرفته می‌شود و به عقیده من نیز ایراد صحیحی است، این است که ارتباط آن‌ها با جامعه مدنی و مخاطبان اصلی خودشان و حتی سایر جریان‌‌های سیاسی ارتباطی سالم، پویا و پایداری محسوب نمی‌شود.»

او ادامه داد: «این یکی از مشکلاتی است که هم لیست امید شورای شهر تهران و هم لیست امید مجلس شورای اسلامی با آن مواجه است هرچند که یک یا دو جلسه با دبیران احزاب سراسر کشور برگزار شد ولی متاسفانه این حرکت ادامه نیافت.»

نایب رئیس فراکسیون امید با تاکید بر لزوم شکل‌گیری گفت‌وگو در درون جریان اصلاحات خاطرنشان کرد: «باید توجه داشته باشیم که به هر میزان که گفت‌وگو و تعامل بین اصلاح‌طلبان و سایر جریان‌های سیاسی افزایش پیدا کند، امکان چندصدایی از یک جریان سیاسی کاهش پیدا می‌کند. چندصدایی برای یک کشور امری لازم محسوب می‌شود ولی وجود چندصدایی در درون یک جریان سیاسی اشتباه است چرا که اعتماد عمومی را کاهش می‌‌دهد.»

یکی از خاصیت‌های گفت‌وگو درون جریانی این است که ضریب خطا را به حد قابل توجهی کاهش می‌دهد

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی یادآور شد: «گفت‌وگو در درون جریان سیاسی اصلاح‌طلب به حدی لازم است که نمی‌توان به هیچ شکلی آن را انکار کرد. هر میزان که این گفت‌وگوها گسترش یابد، از موقعیت مونولوگ خارج شده و وارد فضای دیالوگ خواهیم شد. به عقیده من جریان اصلاح‌طلبی باید وارد فضای گفت‌وگو شود و چه بهتر که این فضا یک سخنگو نیز داشته باشد که این حجم از فعالان سیاسی خود را ملزم به سخنگویی و اظهارنظر نکنند.»

حسین‌زاده در ادامه با برشماری منافع گفت‌وگوی درون جریانی برای اصلاح‌طلبان بیان کرد: «گفت‌وگو خاصیت اساسی‌اش این است که خرده جریان‌های سیاسی درون جریان اصلاح‌طلب را به یکدیگر نزدیک می‌کند و می‌تواند نتایج بسیار مثبتی در آینده و به ویژه در جریان انتخابات به همراه داشته باشد.»

او افزود: «یکی دیگر از خاصیت‌های گفت‌وگو درون جریانی این است که ضریب خطا را به حد قابل توجهی کاهش می‌دهد. حکایت ما شده است حکایت فیل در تاریکی که هرکسی از ظن خود آن را توجیه و تفسیر می‌کند ولی اگر گفت‌وگوها چه با مردم و جامعه مدنی و چه با خرده جریان‌های درون جریان اصلاحات ادامه داشته باشد، این مهم نیز برطرف خواهد شد.»

این نماینده مجلس تصریح کرد: «گفت‌وگو با مردم و سایر جریان‌های سیاسی همسو علاوه بر این مسائل می‌تواند امکان تحقق شعارهای انتخاباتی مطرح شده از سوی اصلاح‌طلبان را چه در مجلس شورای اسلامی، چه در درون دولت و چه در ارگان‌هایی نظیر شورای شهر افزایش دهد.»

مردم این بار از جریان اصلاح‌طلب حرفی یکپارچه می‌خواهند

نایب رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از اظهارات خود در پاسخ به این سوال که چرا در سال آخر مجلس جریان اصلاحات به یاد گفت‌وگوی درون جریانی افتاده است، گفت: «می‌دانیم که سال چهارم مجلس است و سال دوم شورای شهر ولی هرگز برای گفت‌وگو دیر نیست. گفت‌وگو هر زمانی که ایجاد شود موثر است و می‌تواند به کمک جریان‌های سیاسی بیاید.»

حسین‌زاده با اشاره به دیدگاه مخالفان این نوع از گفت‌وگو اظهار کرد: «مخالفان فضای کنونی می‌گویند 6 ماه دیگر انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود، این حرف صحیحی است ولی اینبار مردم اگر قرار باشد به ما اصلاح‌طلبان اعتماد کنند، با نگاه متفاوتی اینکار را خواهند کرد. مردم اینبار از ما سوال خواهند پرسید که حرف یکپارچه مجموعه جریان اصلاح‌طلبی چیست؟ قرار است برای کاهش مشکلات چه برنامه‌ای دارید که از دفعات قبل متفاوت باشد؟»

او خاطرنشان کرد: «برای پاسخ به این سوال ما نیازداریم به گفتمان و ادبیات سیاسی مشترک در درون جریان اصلاحات و این مساله محقق نخواهد شد جز با گفت‌وگو در درون جریان اصلاح‌طلبی.»

این عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم یکپارچگی گفتمان اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: «با تکثر نگاه سیاسی و گفتمان‌ها به علاوه تکثر ادبیات سیاسی و مبانی نظری نه تنها توانایی پاسخ به سوالات و مطالبات مردم را نخواهیم داشت بلکه توانایی جلب اعتماد آنان را نیز از دست خواهیم داد.»

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «نشست‌های درون جریان اصلاح‌طلبی همچون نشست اعضای فراکسیون امید با مجمع روحانیون مبارز یا نشست هیات رئیسه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاحات با اعضا مجمع روحانیون مبارز توانایی یکپارچه‌سازی گفتمان درونی اصلاحات را دارد.»

تا زمانی که جریان اصلاحات از فضای عدم قطعیت خارج نشود، پیشرفت نخواهیم کرد

حسین‌زاده تصریح کرد: «تا زمانی که جریان اصلاح‌طلب خود را از فضای عدم قطعیت کنونی خلاص نکند، نمی‌تواند پیشرفتی به دست آورد. گام‌های جدی در درون این جریان نیازمند رسیدن به گفتمانی مشترک است.»

او بیان کرد: «ما وقتی می‌توانیم ادعای گفت‌وگو با سایر جریان‌های سیاسی و حتی گفت‌وگوی ملی را داشته باشیم که اول باب گفت‌وگو در درون جریان اصلاحات و مردم را باز کنیم. این باب گفت‌وگو که باز شد می‌توانیم مدعی گفت‌وگو با سایر جریان‌های سیاسی، نهادها و سازمان‌ها و ارگان‌ها باشیم.»

نایب رئیس فراکسیون امید تاکید کرد: «چرا نباید جریان اصلاح‌طلبی با سپاه به صورت جدی وارد گفت‌وگو شود؟ چرا نباید با شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام و به طور کلی جریان اصولگرایی گفت‌وگو کند؟ این گفت‌وگوها لازم است ولی شرط آن باز شدن فضای گفت‌وگو در درون جریان اصلاح‌طلب است.»

این عضو فراکسیون امید همچنین خاطرنشان کرد: «اگر فضای گفت‌وگو باز شود هیچ‌کس ضرر نخواهد کرد. رسیدن به اهداف تعیین شده در سند چشم‌انداز توسعه و همچنین ایجاد هم‌افزایی در درون کشور منوط به همین گفت‌وگوهاست ولی برای تحقق آن باید ابتدا باب گفت‌وگو در درون جریان‌های سیاسی هم اصلاح‌طلب و هم اصولگرا باز شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار