مدیر عامل موسسه نابینایان بصیر: قانون جامع حمایت از حقوق معلولین در تبریز اجرا نمی شود

مراسم روز جهانی عصای سفید ۲۲ مهر در تالار معلم تبریز برگزار می شود

تبریز (پانا) - به گفته مدیر عامل موسسه فرهنگی هنری نابینایان بصیر، قانون جامع حمایت از حقوق معلولین در اصفهان، تهران و شیراز اجرا می شود ولی در تبریز اجرا نمی شود.

کد مطلب: ۹۶۰۵۴۴
لینک کوتاه کپی شد
مدیر عامل موسسه نابینایان بصیر: قانون جامع حمایت از حقوق معلولین در تبریز اجرا نمی شود

مهدی رفعتی در نشست مطبوعاتی به مناسبت روز جهانی عصای سفید با بیان این که بصیر نخستین موسسه فرهنگی هنری نابینایان در شمال غرب کشور است، گفت: این موسسه در نیمه دوم سال 1388 با شعار "در تکاپو بهتر از آن باشیم که هستیم" با همت جمعی از نابینایان فرهیخته و فرهیختگان دل‌آگاه آغاز به کار کرد.

وی ادامه داد: پرورش استعدادهای نابینایان با رویکرد توانمندسازی از طریق مهارت‌آموزی، تامین نیازهای آموزشی و فرهنگی دانش‌آموزان و دانشجویان نابینا و کم‌بینا از قبیل تهیه کتب بریل، کتب گویا، نرم‌افزار و سخت‌افزارهای ویژه نابینایان، تامین نیازهای توانبخشی و کم توانبخشی، اشتغال‌زایی و ایجاد بسترهای اشتغال برای نابینایان و کم‌بینایان از جمله اهداف موسسه بصیر هستند.

مدیر عامل موسسه نابینایان بصیر با بیان این که این موسسه 700 عضو نابینا و کم‌بینا دارد که از خدمات این مجموعه استفاده می‌کنند و در خصوص مشکلات این افراد گفت: استفاده نابینایان از خدمات حمل و نقل عمومی رایگان است که متاسفانه در تبریز اجرا نمی‌شود و همچنین قانون جامع حمایت از حقوق معلولین در اصفهان، تهران و شیراز اجرا می‌شود ولی در تبریز اجرا نمی‌شود. رانندگان اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها برخورد مناسبی با افراد کم‌بینا و نابینا ندارند اما می‌توانیم کلاس‌های آموزشی برای رانندگان برگزار کنیم.

رفعتی تامین فضای اختصاصی و مناسب برای فعالیت‌های موسسه با توجه به استیجاری و کوچک بودن مکان فعلی را یکی از مشکلات عنوان کرد و گفت: 23 مهر سال گذشته در مراسم گرامیداشت روز جهانی عصای سفید، شهردار تبریز قول مساعد برای پی‌گیری و حل یک‌هفته‌ای این مشکل دادند اما متاسفانه تا کنون حل نشده است.

وی ادامه داد: تامین تجهیزات استودیو برای بهبود کیفیت ضبط کتب صوتی مورد نیاز نابینایان، تامین تجهیزات کمک توانبخشی برای نابینایان و کم‌بینایان از قبل عصا، عینک و درشت‌نما، حمایت درمانی پزشکان و دندانپزشکان خیر از نابینایان کم‌بضاعت، ارایه خدمات مشاوره‌ای در زمینه‌های تحصیلی، خانواده و حقوقی و آموزش صنایع دستی برای نابینایان با رویکرد اشتغال‌زایی از جمله مشکلات ما هستند که در این زمینه ها نیازمند همکاری داوطلبانه فرهیختگان و خیران هستیم.

مدیر عامل موسسه نابینایان بصیر در ادامه در خصوص برنامه‌های روز جهانی عصای سفید گفت: مراسم بزرگداشت 23 مهر، روز جهانی عصای سفید، با همت اداره کل بهزیستی استان و همکاری موسسه فرهنگی هنری بصیر، 22 مهر در تالار معلم تبریز با حضور رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان، نمایندگان مجلس و سایر مسئولان استانی برگزار می‌شود و در این مراسم از نابینایان موفق قدردانی خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار