مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی: دیگر کیک و آبمیوه‌ هم نمی‌توانیم به خون‌دهندگان بدهیم

تهران (پانا) - به‌گفته مدیرکل سازمان انتقال خون خراسان رضوی، به‌دلیل محدودیت مالی شدید، این سازمان در تهیه اقلام مصرفی دچار مشکل است به طوری که حتی کیک و آبمیوه هم نمی‌توانند به خون‌دهندگان بدهند و به‌دنبال درست‌کردن شربت هستند.

کد مطلب: ۹۶۰۲۱۱
لینک کوتاه کپی شد
مدیرکل  انتقال خون خراسان رضوی: دیگر کیک و آبمیوه‌ هم نمی‌توانیم به خون‌دهندگان بدهیم

به‌گزارش ایسنا، حمیدرضا اسلامی، در پنجمین نشست مجمع نمایندگان استان با موضوع «بهداشت و درمان» که در دیوان محاسبات خراسان رضوی برگزار شد، عنوان کرد: ما 60 بیمارستان را در استان پوشش می‌دهیم. در سال 94، با ۲۵۶ پرسنل، ۳۲۲ هزار کیسه خون و فراورده تولید کرده‌ایم. در سال ۹۷، ۲۴۴ پرسنل داشته‌ایم و ۳۶۶ هزار تولید داشته‌ایم.

مدیرکل سازمان انتقال خون خراسان رضوی خاطرنشان کرد: مرتباً مصرف خون بیمارستان‌ها رو به افزایش است. با این افزایش مصرف دیگر پاسخگو نخواهیم بود و در انتقال خون بحران خواهیم داشت.

اسلامی با اشاره به اینکه «بیمارستان امام‌رضا، پرمصرف‌ترین مرکز خون در کشور است»، عنوان کرد: حجم اعمال جراحی مانند بیمارستان قائم، امام‌رضا و رضوی بسیار بالاست. هیچ عایدی از این تولید برای ما نداشت. از تولید پلاسما در سال 94، متاسفم و از این تولید چیزی به‌دست نیاورده‌ایم.

مدیرکل سازمان انتقال خون خراسان رضوی با بیان اینکه «با این روند تولید، حقوق عقب‌افتاده پرسنلمان بسیار زیاد است»، مطرح کرد: یک سال اضافه کار پرداخت نکرده‌ایم. بقیه پرداختی‌ها به بازار به شدت دچار مشکل شده. در سال ۹۴، ۷۳ درصد نیازها را جواب داده‌ایم و در سال ۹۷، علی‌رغم تمام مشکلات 84 درصد نیازها را پاسخگو بوده‌ایم.

او افزود: ساختمان ما به ساختمان هخامنشی معروف شده‌است. در 10 سال گذشته به دلیل کمبود منابع مالی، تنها ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌ایم.

اسلامی با بیان اینکه «وضعیت سطح پوشش وسیع است»، گفت: مشهد حالت مستقلی دارد و هرکدام از مجموعه‌ها وضعیت اختصاصی در استان دارند. انتقال خون، همه استان را پوشش می‌دهد؛ علاوه‌بر ۶ دانشگاه علوم‌پزشکی در سال گذشته، از ۳۶۶ هزار کیسه خون، ۵ هزار کیسه برای استان سیستان و بلوچستان در شرایط اضطرار فرستاده‌ایم.

او ادامه داد: مشکل عمده ما همین است، تقریبا تولید کننده‌ای هستیم که مخصوصا از چهار سال پیش، 9 ماه کار شبانه‌روزی کردیم. تا کنون ۲۵۷ هزار کیسه پلاسما به آلمان فرستاده‌ایم. متاسفانه هیچ عایده‌ای برای استان به‌دست آورده نشده. با توجه به وضعیتی که در حال‌حاضر داریم، در سال ۱۳۹۴، ۱۳۷ هزار خون‌گیری بوده و در حال‌حاضر ۱۵۱ هزار کیسه خون گرفته‌ایم.

اسلامی با اشاره به وضعیت بسیار بدی که انتقال خون پیدا کرده‌، عنوان کرد: در این 4 سال، دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد به صورت غیر مستقیم کار را به عهده گرفته و تا الان ۳ تا از مدیران دانشگاه در انتقال خون هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار