مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی خبر داد:

راه اندازی فاز اول بانک سفال و کاشیکاری مطالعاتی ربع رشیدی

تبریز (پانا) - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی از نزدیک شدن اتمام فصل سوم کاوش‌های باستان شناختی و راه اندازی فاز اول  بانک سفال و کاشیکاری مطالعاتی ربع رشیدی خبر داد.

کد مطلب: ۹۶۰۱۹۰
لینک کوتاه کپی شد
راه اندازی فاز اول بانک سفال و کاشیکاری مطالعاتی ربع رشیدی

مرتضی آبدار با بیان این‌که سومین فصل از کاوش‌های باستان شناختی و مطالعات مرمتی و نقشه برداری ژئوفیزیکی، در راستای ادامه روند عملیاتی شدن پروتکل بین المللی ربع رشیدی با همکاری موسسه باستان شناسی آلمانی، رو به اتمام است، گفت: سومین فصل از عملیات هیئت بین المللی ربع رشیدی تحت نظارت مدیریت پایگاه پژوهشی ملی مجموعه میراث فرهنگی ربع رشیدی که طی مجوز صادره از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور به سرپرستی «دکتر بهرام آجرلو» از هفته نخست شهریور ماه ۱۳۹۸ آغاز شده بود، اکنون رو به پایان است.

وی با بیان این‌که فصل سوم کاوش‌های باستان شناختی این مجموعه تاریخی از مهم‌ترین برنامه‌های اداره کل میراث استان محسوب می شد، افزود: در این فاز، ضمن کشف و خاکبرداری آثار معماری سده های هشتم تا دهم هجری قمری و نیز بقایای کاشیکاری های نفیس قرن هشتم از شش ترانشه کاوش, حفاظت و مرمت موقت شواهد معماری مکشوفریال با هدف صیانت کاوشگاه ربع رشیدی به عنوان یک سایت موزه جهت بازدید شهروندان تبریزی و گردشگران آغاز شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان افزود: در این فصل، هیئتی متشکل از باستان شناسان، باستان سنجان و مرمتگرانی از پایگاه پژوهشی ملی ربع رشیدی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، مؤسسه باستان شناسی آلمان و همچنین کارشناسانی از «دانشگاه اوتو فریدریش» شهر بامبرگ، موزه لوور پاریس و دانشگاه هنر اصفهان به ادامه مطالعات مرمتی و مقاوم سازی سازه های تاریخی ربع رشیدی و برداشت‌های ژئوفیزیکی پرداختند.

وی با بیان این‌که کاشی‌های مکشوف تحت مطالعه باستان شناسان قرار خواهد گرفت، افزود: پس از اتمام مطالعات لازم ، این آثار باستانی بر اساس دوره‌های تاریخی طبقه بندی خواهد شد.

وی افزود: فاز اول بانک سفال و بانک کاشیکاری مطالعاتی ربع رشیدی ، راه اندازی شد.

آبدار اضافه کرد: به موازات تأسیس کارگروه بین المللی میراث مکتوب ربع رشیدی، نسخه‌های مکتوب شناسایی و سپس نصب به ثبت و چاپ آن اقدام خواهد شد و همچنین تجدید دیوار نمای بیرونی کاوشگاه ربع رشیدی توسط شهرداری منطقه زیر نظر مدیریت میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در فصل جاری تحقق می یابد و تا آذر ماه سال جاری ادامه خواهد داشت.

وی در پایان، تاکید کرد: به موازات مطالعات میراث فرهنگی, عملیات عمرانی و اجرایی جهت ساماندهی محوطه میراث ملی ربع رشیدی تحت نظارت پایگاه ملی این مجموعه تاریخی، ادامه دارد و با پایان این مرحله گردشگران خواهند توانست که از نوروز 1399 از این آثار بازدید کنند و همچنین بخشی از این آثار در کشور آلمان نیز به نمایش گذاشته خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار