مدیرعامل پتروشیمی خلیج‌فارس: ۲۰ درصد بازار سرمایه کشور در اختیار شرکت‌های پتروشیمی است

تهران (پانا) - مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با تأکید بر اینکه شرکت‌ها از ورود به بورس نترسند، می‌گوید شرکت‌های پتروشیمی حدود ۲۰ درصد بازار سرمایه کشور را در اختیار دارند.

کد مطلب: ۹۶۰۰۷۹
لینک کوتاه کپی شد
مدیرعامل پتروشیمی خلیج‌فارس: ۲۰ درصد بازار سرمایه کشور در اختیار شرکت‌های پتروشیمی است

به گزارش وزارت نفت، جعفر ربیعی در پنجمین کنگره راهبردی نفت و نیرو در نشست تخصصی «تأمین مالی توسعه بخش‌های نفت و نیرو» اظهار کرد: تأمین مالی در پروژه‌ها به‌ویژه در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی همیشه یک دغدغه بزرگ است، زیرا این پروژه‌ها به طورمعمول سرمایه‌بر هستند.

وی با اشاره به اینکه تعداد زیادی پروژه در کشور در حال اجراست که مشکل تأمین مالی دارند، افزود: بعضی از این پروژه‌ها به دلیل کمبود منابع مالی چند سال از برنامه راه‌اندازی عقب‌ هستند، همچنین تعداد زیادی پروژه وجود دارد که در دست بررسی و مطالعه قرار دارند و همه آنها برای آغاز عملیات اجرایی نیازمند تأمین مالی هستند.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با بیان اینکه شرایط کنونی کشور حتی با دو سال گذشته بسیار تفاوت دارد، ادامه داد: دو سال پیش در پنل تأمین مالی سومین کنگره راهبردی نفت و نیرو بحث بر سر این بود که پسابرجام است و راه‌های سرمایه‌گذاری و استفاده از منابع خارجی باز شده و چگونه باید این منابع را استفاده کنیم.

تحمیل ۱۵ درصد هزینه انتقال منابع مالی

ربیعی با اشاره به اینکه هم‌اکنون حتی منابع مالی خودمان را در خارج از کشور نمی‌توانیم استفاده کنیم و اجازه خرج کردن آن را به ما نمی‌دهند، تصریح کرد: برای انتقال پول‌های خودمان در خارج از کشور بیش از ۱۰ تا ۱۵ درصد هزینه نقل و انتقال به ما تحمیل می‌شود.

وی به اهمیت ساخت داخل اشاره و اظهار کرد: گفته می‌شود هم‌اکنون حدود ۲ هزار تریلیون تومان نقدینگی در کشور وجود دارد، چرا از این نقدینگی برای اجرای پروژه‌ها به جای اصرار از بانک‌ها برای دریافت وام با هزاران شرط و شروط استفاده نمی‌شود؟

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با بیان اینکه بانک مرکزی محدودیت‌های بسیاری را برای شرکت‌هایی که صادرات دارند به‌منظور اجرای پروژه‌هایشان اعمال کرده است، یادآور شد: شرکت‌ها باید ارز حاصل از صادراتشان را در سامانه نیما عرضه کنند و سپس به عنوان متقاضی در صف استفاده از این ارز برای پروژه‌هایشان باشند، در صورتی که پروژه‌ها به‌منظور توسعه کشور انجام می‌شود.

ربیعی با اشاره به اینکه بخش زیادی از سرمایه شرکت‌های پتروشیمی سودآور در بورس وجود دارد، گفت: شرکت‌های پتروشیمی حدود ۲۰ درصد بازار سرمایه کشور را در اختیار دارند، یعنی به نوعی بورس به شرکت‌های پتروشیمی بدهکار است. این‌ شرکت‌ها باید بتوانند از این بازار مطالبه کنند.

هلدینگ خلیج فارس امسال ۲ هزار میلیارد اوراق منتشر می‌کند

وی با بیان اینکه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس پارسال برای نخستین بار یک هزار اوراق مبتنی بر سهام را در بازار عرضه کرد، گفت: این شرکت امسال نیز از همین طریق در نظر دارد ۲ هزار میلیارد تومان اوراق عرضه کند.

ربیعی با اشاره به اینکه با عرضه اولیه شرکت‌ها در بورس می‌توان منابع مالی خوبی کسب کرد، تصریح کرد: دو شرکت از زیرمجموعه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس پارسال و امسال وارد بورس شدند و حداقل هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان از این عرضه منبع جمع شد.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس افزود: این شرکت می‌تواند تجربه‌های خود را در مورد انتشار اوراق مبتنی بر سهام در بورس را در اختیار شرکت‌های علاقه‌مند قرار دهد.

وی با تأکید بر اینکه از ورود شرکت‌هایمان به بورس نترسیم، ادامه داد: درست است که بورس مقداری محدودکننده است، اما به همان میزان هم می‌تواند کمک مالی داشته باشد؛ ارزش سهام شرکت‌ها شفاف‌تر می‌شود که براساس همین ارزش شرکت‌ها می‌توان اوراق منتشر کرد یا وام گرفت یا وثیقه گذاشت.

به شرکت‌های بزرگ اعتماد کنید

ربیعی با اشاره به اینکه مردم به شرکت‌های بزرگ اعتماد دارند و این موضوع در بورس مشخص است، اظهار کرد: این شرکت‌ها می‌توانند از ابزار افزایش سرمایه استفاده کنند. این شرکت‌های بزرگ می‌توانند هم از محل سود انباشته و هم از محل آورده نقدی سهامدارها به عنوان منبع تأمین مالی استفاده کنند.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس یادآور شد: هلدینگ‌های بزرگ می‌توانند پروژه‌هایشان را به شرکت‌هایی که پول، ریال و درآمد دارند، واگذار کنند و آنها از محل درآمدهایشان در طول سال آن شرکت‌های پروژه‌ای را تأمین مالی کنند. ما این کار را در هلدینگ خلیج فارس کرده‌ایم و حدود یک میلیارد دلار از پروژه‌های این شرکت به شرکت‌هایی که سود و درآمد روزانه دارند، منتقل شده است.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌های پتروشیمی مجوز استفاده از حدود ۳۰ درصد درآمدهای ارزی خود را در پروژه‌های توسعه‌ای دارند، گفت: این رقم قابل افزایش است و اگر با دید توسعه‌ای نگاه کنیم باید اجازه دهیم شرکت‌هایی که درآمد ارزی دارند بخشی از آن را در پروژه‌های توسعه‌ای استفاده کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار