اجرای 100 درصدی تمام طرح‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در مدارس عشایری و شبانه روزی فارس

شیراز (پانا) - رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش فارس از اجرای صد در صدی تمام طرح‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در مدارس عشایری و شبانه‌روزی استان خبر داد و گفت: امسال قرار است سطح پوشش مدارس در معرض خطر و پرآسیب را نیز بیشتر کنیم .

کد مطلب: ۹۶۰۰۴۲
لینک کوتاه کپی شد
اجرای 100 درصدی تمام طرح‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در مدارس عشایری و شبانه روزی فارس

لیلا نورافشان در نشست تخصصی کارشناسان اداره مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی ادارات آموزش و پرورش سراسر استان ، در کانون فرهنگی و تربیتی حضرت زینب (س ) گفت: از مهمترین اهداف برگزاری این جلسه ، توجیه طرح ها و توضیح تغییرات آنها ، هماهنگی ، تبادل نظر و تعامل بیشتر بین کارشناسان مناطق و نواحی با استان ، تشریح برنامه ها ، برنامه ریزی برای ارتقاء کمی و کیفی علمی آموزشی طرح ها در سال تحصیلی جاری و تقویت مهارت های لازم برای کارشناسان در قالب کارگاه های آموزشی است.

رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش فارس در تشریح طرح های پیشرو گفت : طرح توانمندسازی همزمان والدین ، کارکنان و دانش آموزان در مقاطع مختلف متوسطه اول و دوم ، طرح مدارس مراقب ، طرح رشد مدار ، طرح همکاری خانه و مدرسه ، طرح تحکیم خانواده ، طرح مشارکت اجتماعی از جمله طرح های سال تحصیلی جدید هستند .

نورافشان از اجرای جشنواره نوجوان سالم به عنوان یکی دیگر از طرح های حوزه کاری خود یاد کرد و گفت : علاوه بر موارد سال های گذشته بخشی به این برنامه اضافه شده تحت عنوان مشارکت والدین با دانش آموزان در سطح استان و این طرح برای اجرا در سطح کشور به وزارت خانه نیز ارائه شده است.

وی درتشریح طرح یاریگران زندگی نیز گفت : در راستای پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی دربین دانش آموزان ،طرح یاریگران زندگی با هدف جلب مشارکت همسالان و حمایت فعالانه والدین و کارکنان مدارس در این امر ،برای اولین بار در کشور و مدارس فارس اجرا می شود .

رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش فارس افزود : بر اساس این طرح قرار است تمام کانون هایی که تشکّل های دانش آموزی هستند از قبیل انجمن اسلامی ، سازمان دانش آموزی ، همیار مشاور ، سفیران پیشگیری با هم ادغام می شوند و بدین ترتیب از کمک همسالان در آموزش پیشگیری از آسیب های اجتماعی بهره ببریم .

نورافشان تقویت طرح میز خدمات فوریت های روانی اجتماعی دانش آموزان در فارس را از دیگر برنامه های این جلسه عنوان کرد و گفت : با توجه به توزیع 43 سیستم رایانه در مدارس و مراکز هسته مشاوره استان قرار شده تمام بخش های مختلف ادارات آموزش و پرورش در این طرح هماهنگی و هم افزایی داشته باشند .

وی در تشریح میز ارائه خدمات اورژانسی به دانش آموزان گفت : هدف از اجرای این طرح ظرفیت سازی و گسترش هماهنگی ها برای رصد و مداخله به موقع و موثر در رفتارهای پر خطر و رویدادهای ناگوار تهدید کننده دانش آموزان است و براساس آن در صورت نیاز دانش آموزان برای ارائه خدمات به بهزیستی یا علوم پزشکی معرفی می شوند .

رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش فارس از اجرای 100 در صدی تمام طرح ها در مدارس عشایری و شبانه روزی خبر داد و گفت : امسال قرار است سطح پوشش مدارس در معرض خطر و پرآسیب را نیز بیشتر کنیم .

نورافشان از اجرای طرح های دیگر در استان فارس به صورت خلاقانه نیز یاد کرد و گفت : طرح قاضی در مدرسه ، طرح آموزش مهارت های زندگی از جمله این طرح ها هستند که در واقع اجرای طرح قاضی در مدرسه باعث ایجاد ارتباط تنگاتنگ آموزش و پرورش و دادگستری شده است .

وی در تشریح طرح آموزش مهارت های زندگی نیز گفت : این طرح بر اساس پوشش مراکز بهداشت هر منطقه یا شهرستان در جاهای برخوردار از سهمیه علوم پزشکی قابل اجراست و هم اکنون این طرح در 158 مدرسه سراسر استان اجرا می شود.

رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش فارس از تهیه نقشه خطر پذیری هم به عنوان یکی دیگر از برنامه ها یاد کرد و گفت : بر اساس آن در هر منطقه تعداد دانش آموزانی که در معرض آسیب هستند یا به رفتارهای پرخطر گرایش دارند شناسایی می شوند و برای شرکت در کارگاه های آموزشی اولویت داده می شوند .

نورافشان بر اجرای برنامه والدین پیش گام که طرحی موفق در سال های گذشته بوده نیز تاکید کرد و گفت : بر اساس این طرح به صورت گسترده در تمام مدارس ابتدایی خصوصا در مناطق پرخطر و پر آسیب که نیاز به برنامه های ویژه دارند به والدین داوطلبی که توانمند ، معتمد ، فعال ، با فن بیان بالا هستند آموزش داده می شود و هر کدام از آنها به عنوان مدرس به والدین دیگر آموزش می دهند .

وی ادامه داد: تمام این طرح ها بر اساس تفاهم نامه مشترک بین معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش و ستاد مبارزه با مواد مخدر تشکیل شده است .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار