چرا تکرر ادرار می گیریم

تهران (پانا) - تعداد دفعات ادرار بازتاب سلامت کلیه است. با وجود اینکه ادرار کردن عملکردی مهم برای بقاست، اما تکرر ادرار بیماری آزار دهنده و شایعی است که می‌تواند جنبه‌های دیگر زندگی را هم تحت‌تاثیر قرار دهد به‌طور مثال دائم به دستشویی می‌روند، شب‌ها به‌خوبی نمی‌خوابند یا از ترس نَشت ادرار جایی نمی‌روند.

کد مطلب: ۹۵۹۹۷۹
لینک کوتاه کپی شد
چرا تکرر ادرار می گیریم

به‌گزارش آفتاب‌یزد، با توجه به اهمیت موضوع در این‌بارهمهری مهراد، اورولوژیست در این‌باره می‌گوید: تکرر ادرار یکی از علل شایع مراجعات بیماران به متخصصان اورولوژی است. تکرر ادرار به بیماری‌ای گفته می‌شود که افراد بیش از حد نرمال نیاز به دفع ادرار دارند. مهراد خاطرنشان کرد: تکرر ادرار، علامت یک بیماری زمینه‌ای است و می‌تواند به دو صورت تکرر ادرار روزانه و شبانه اتفاق می‌افتد.
این متخصص اورولوژیست اظهار کرد: به‌طور نرمال افراد باید در شب حداکثر یک یا دوبار از خواب جهت دفع ادرار به دستشویی مراجعه کنند و بیشتر از آن نشانه ابتلا به بیماری تکرر ادرار است.

او اظهار کرد: تکرر ادرار شبانه در آقایان می‌تواند به‌علت افزایش سایز پروستات در افراد میانسال باشد که نشانه‌هایی مانند دفع ادرار به‌صورت قطره‌قطره همراه با سوزش را می‌تواند به‌همراه داشته باشد. مهراد عنوان کرد: تکرر ادرار در افراد مسن مشکلات بسیاری را می‌تواند به‌همراه داشته باشد زیرا به‌دلیل اینکه آنها قبل از خواب داروهای بسیاری را استفاده می‌کنند و احتمال دارد موجب کاهش سطح هوشیاری شود و وقتی شب برای دفع ادرار چندین‌بار از خواب بیدار می‌شوند، دچار آسیب شوند. این متخصص اورولوژی بیان کرد:
خانم‌ها در سنین جوانی اغلب در شب احتمال دارد که حداکثر یک مرتبه نیاز به دفع ادرار داشته باشند که با بالا رفتن سن احتمال اینکه تکرر ادرار مشاهده شود، وجود دارد. او ابراز کرد: علت ایجادکننده تکرر ادرار در خانم‌ها با آقایان متفاوت است بدین صورت که در آنها در سن میانسالی این بیماری به‌دلیل کاهش سطح هورمون، تغییرات ایجاد شده در کف لگن و شل شدن عضلات کف لگن مشاهده می‌شود.

مهراد عنوان کرد: با بالا رفتن سن در آقایان از جمله عواملی که باعث ایجاد تکرر ادرار در آنها می‌شود عبارتند از بزرگی پروستات، سرطان مثانه، در صورت انجام جراحی پروستات نیز یکی از عوارض آن تکرر ادرار است. این متخصص اورولوژی اظهار کرد: در کودکان پس از سه سالگی نیز ممکن است تکرر ادرار مشاهده شود بدین‌صورت که آنها سه بار در شب نیاز به دفع ادرار دارند که در برخی مواقع با بی‌اختیاری ادرار همراه است که نیاز به بررسی است.

او ابراز کرد: به‌طور نرمال افراد در روز 8 لیوان آب مصرف می‌کنند لذا باید به‌صورت طبیعی هر 2 الی 3 ساعت یک بار دفع ادرار را انجام دهند که می‌شود به‌طور معمول در روز 5 مرتبه و اگر بیش از این شود فرد به بیماری تکرر ادرار مبتلا شده است. مهراد تصریح کرد: عوامل مختلفی می‌تواند موجب ابتلای افراد به بیماری تکرر ادرار شود که برخی از آنها عبارتند از اینکه ابتلا به عفونت‌های ادراری، بیش‌فعالی مثانه، اختلال در حجم مثانه، التهاب مثانه. این متخصص اورولوژی اظهار کرد: در صورتی‌که تکرر ادرار فرد به‌دلیل عفونت ادرار باشد علایمی دیگر مانند سوزش ادرار و درد و ناراحتی نیز هنگام دفع ادرار مشاهده می‌شود.

او عنوان کرد: در صورتی‌که تکرر ادرار با علایمی دیگری مانند قطع و وصل شدن، سوزش و... باشد به‌راحتی می‌توان علل ایجاد کننده را تشخیص داد و اقدامات درمانی را آغاز کرد.
این متخصص اظهار کرد: برای تشخیص علت تکرر ادرار، پزشک معاینه فیزیکی انجام می‌دهد. طبق یافته‌های مطالعه فیزیکی و پرونده پزشکی، پزشک آزمایش‌هایی را انجام می‌دهد تا علت مشخص و اقدامات درمانی را تجویز نماید. مهراد در پایان گفت: اگر تکرر ادرار باعث تداخل با زندگی شما شود یا همراه با سایر علائم مانند تب، درد پشت، استفراغ، لرز، افزایش اشتها و تشنگی، خستگی، ادرار مات یا خونی یا ترشحات از آلت تناسلی یا واژن باشد باید به دکتر مراجعه کنید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار