تهیه 16 هزار دست لباس فرم مدرسه برای دانش‌آموزان بی‌بضاعت در فارس

فرم مدرسه، ظاهری ساده اما با اهدافی کلان و برنامه‌ریزی شده

شیراز (پانا) - پوشاک مدارس و یا همان فرم مدرسه، یکی از آن چیزهایی است که شاید ساده به نظر برسد اما با اهدافی کلان و با یک برنامه‌ریزی پیچیده و سخت همراه است و شاید کمتر کسی از عموم مردم بدانند که در پشت این یکسانسازی لباس فرم در مدارس چه مشقت‌ها و برنامه‌هایی نهفته است.

کد مطلب: ۹۵۹۹۵۸
لینک کوتاه کپی شد
تهیه 16 هزار دست لباس فرم مدرسه برای دانش‌آموزان بی‌بضاعت در فارس

نمونه این پیچیدگی را می‌توان در صدور بخشنامه‌های وزارتی و تخصیص دادن بخشی از برنامه‌های آموزش و پرورش به آن دانست به طوریکه امسال در راستای تحقق اهداف سند تحول بنیادین و راهکار 5-3 این سند مبنی بر طراحی و ارائه الگو، لباس و پوشش مناسب متنوع، زیبا و آراسته و مطابق با فرهنگ ایرانی و اسلامی برای دانش‌آموزان پسر و دختر و مطابق با دستورالعمل به شماره 53/2410/98 مورخ 25 اردیبهشت ماه وزارت آموزش و پرورش، مدیریت، ساماندهی و نظارت بر لباس فرم دانش‌آموزی از سوی وزیر آموزش و پرورش به سازمان دانش‌آموزی واگذار شده‌است و این آغاز شروعی نو برای پوشاک مدارس بود؛ که بر اساس این دستورالعمل سازمان دانش‌آموزی وارد عمل شد و با راه‌اندازی نخستین سامانه پوشاک مدارس، به جمع‌آوری نیازسنجی فرم مدرسه و تولیدی‌های متقاضی این امر پرداخت؛ در فارس نیز به گفته‌ی مسوولان سازمان دانش‌آموزی فارس، 393 هزار دانش‌آموز متقاضی فرم مدارس از 4 هزار و 19 مدرسه در استان فارس در سامانه ثبت‌نام کردند و حال نوبت به بازرسی از تولیدی‌های متقاضی و داوطلب حضور در این طرح بود، بازرسی که به گفته‌ی برخی مدیران مدارس و مسوولان آموزش و پرورش تولیدی‌هایی که بعضا هم تولیدی نبوده و صرفا توزیعی بودند و یا با دلالی در این زمینه و جمع‌آوری سفارشات از مدارس و سپردن کار به دیگر افراد واسطه‌های این طرح بودند را شناسایی می‌کرد و از این چرخه حذف می‌شدند؛ بنابراین پس از انجام بازرسی‌ها و راستی‌آزمایی‌های صورت گرفته توسط کارگروه پوشاک و بازرسین این کارگروه تعداد 945 تولیدی در فارس کار تولید پوشاک را برعهده گرفتند.

نظارت بیش از 190 بازرس در طرح پوشاک مدارس در فارس

به گفته‌ رئیس سازمان دانش‌آموزی فارس از آنجا که دانش‌آموزان بیش از 4 هزار مدرسه در فارس متقاضی فرم بوده‌اند و بیش از 2 هزار و 458 قرارداد با تولیدی‌های پوشاک منعقد شده‌است، 190 بازرس در سراسر استان به منظور نظارت و بازرسی از تولیدی‌ها و روند تولید پوشاک در تمام تابستان به امر بازرسی مشغول بوده‌اند.

محسن کلاری با اشاره به تشکیل تعداد 232 کارگروه پوشاک از تیرماه تاکنون در استان فارس، تعداد دانش‌آموزان دارای فرم در فارس را نزدیک به 400 هزار نفر برشمرد و افزود: بیش از 200 هزار نفر از این تعداد در شهر شیراز و نواحی چهارگانه هستند که این تعداد یک هزار و 130 مدرسه شهر شیراز را شامل می‌شود.

او از تهیه لباس برای دانش‌آموزان بی بضاعت خبر داد و افزود: مدارس هریک با توافق تولیدی‌ها مبلغی را برای لباس فرم دانش‌آموزان محروم و بی بضاعت تخصیص دادند که حدود 16 هزار دست لباس بصورت رایگان و بعضا نیم بها در سطح استان به دانش‌آموزان محروم اهدا شده است.

رئیس سازمان دانش‌آموزی فارس، با بیان اینکه بحثی در زمینه واگذاری پوشاک به هنرستان‌های دارای رشته طراحی دوخت بوده است، اظهار داشت: امسال تعداد محدودی از هنرستان‌ها لباس دانش‌آموزان خود را به صورت داوطلبانه تهیه کردند.

کلاری با تاکید بر اینکه در کل استان ۴ تولیدی مشکل داشتند و توزیع لباس به واسطه مشکلات آنان به بعد از مهر موکول شد گفت: بیش از ۹۸درصد پوشاک مدارس تا 28 شهریورماه تحویل داده شده اما عدم برنامه‌ریزی صحیح توسط این 4 تولیدی موجب تاخیر در تحویل لباس تعدادی از دانش‌آموزان شده است.

98 درصد لباس فرم دانش‌آموزی تحویل داده شده است

به گفته‌ علی اصغر قبادی، عضو کارگروه پوشاک و مسئول ساماندهی لباس فرم سازمان دانش آموزی، طرح پوشاک مدارس در تمام مناطق استان اجرا و قرارداد با تولیدی‌های پوشاک منعقد شده‌است و بعد از نواحی چهارگانه شیراز بیشترین تعداد دانش‌آموزان برخوردار از فرم مدارس در جهرم با 14 هزار نفر، مرودشت 12 هزار نفر و کوار با 10 هزار نفر، لامرد با 8400 نفر، کازرون با 8 هزار دانش‌آموز، فیروزآباد با 7 هزار و 200 نفر، فسا با جمعیت 7 هزار نفری دانش‌آموز حضور دارند.

او با اشاره به اینکه از تعداد 945 تولیدی 205 مورد در شیراز است و با انعقاد یک هزار و 130 قرارداد با مدارس تهیه 210 هزار و 500 دست لباس را متعهد شده‌اند.

قبادی ادامه داد: در همین راستا بیش از ۹۸درصد پوشاک مدارس تا 28 شهریورماه تحویل داده شده و ۲ درصد مابقی نیز یک درصد آن مربوط به دانش‌آموزان ثبت‌نامی شهریور است است و یک درصد نیز بدلیل بخاطر تاخیر تولید کنندگان در انجام تعهدات خود است.

این عضو کارگروه پوشاک مدارس در فارس، از گزارش تخلفات تولیدی‌ها و برخورد با متخلفین خبر داد و افزود: تخلفات در قیمت، نوع کیفیت پارچه، خدمات پس از فروش و تاخیر در تحویل بوده که تا ۱۴ مهرماه ۲۸ تولیدی توسط سازمان صنعت معدن و تجارت تخلفشان ثبت و برای جریمه و بازگشت حق دانش‌آموزان معرفی شده‌اند که برابر مقررات با آنها خواهد شد؛ روند بازرسی از خدمات تولیدی‌ها در تهیه پوشاک مدارس تا پایان مهرماه ادامه خواهد داشت.

رئیس سازمان دانش‌آموزی فارس، نیز در ادامه با اشاره به تغییر در طراحی لباس فرم مدارس گفت: امسال موضوع فرهنگ ایرانی اسلامی مد نظر بسیاری از مدارس و تولیدی‌ها بود و طرح‌های بسیار جالبی از ترکیب پارچه‌های ترمه سنتی در لباس‌ها استفاده شده است که مورد استقبال خانواده‌ها و دانش‌آموزان واقع شده است.

او از برگزاری جشنواره معرفی تولیدکنندگان برتر و مدارس برتر همراه با تقدیر از تولیدی‌های موفق و فعال در آبان ماه خبر داد و افزود: این جشنواره می‌تواند گامی در راستای تشویق تولیدکنندگان به رقابت با یکدیگر و افزایش کیفیت کار در آنان شود.

کار به کاردان سپرده شده است

فرم مدرسه، به گفته‌ی اولیا دانش‌آموزان به نوعی می‌تواند آموزش نظم و انظباط را برای دانش‌آموزان در پی داشته باشد به طوریکه خانم فروتن مادر یکی از دانش‌آموزان پایه نهم معتقد است، فرم مدرسه به دانش‌آموز یاد می‌دهد که در هر مکانی باید لباس مخصوص آن محیط را پوشید و به قوانین حاکم بر محیط های مختلف احترام گذاشت.

او با تاکید بر اینکه امسال قیمت لباس فرم نسبت به سال قبل افزایش داشته گفت: امسال لباس فرم از لحاظ رنگ وسایزبندی بهتر از سال قبل بود چرا که تولید را به تولیدی‌های که کارشان لباس و شلوارمردانه بود سپرده بودند و برای مدرسه‌های مختلف چه دولتی و چه غیردولتی هم دوخت داشتند و من خودم زمانی که برای اندازه‌گیری اندازه‌های پسرم رفتم به شخصه کار تولیدی را از لحاظ سایزبندی مناسب دیدم که البته مناسب نوع مدرسه‌ها قیمت‌ها فرق می‌کرد.

او ادامه داد: این در حالی بود که ما سال قبل ازطرف مدرسه معرفی شدیم به یک مغازه خیاطی زنانه که ازطرف شورای اولیا و مربیان مدرسه معرفی شده بود و متاسفانه لباس سال قبل از لحاظ سایز و دوخت مشکل داشت اما قیمت کمی مناسب‌تر بود.

رئیس سازمان دانش‌آموزی فارس با تاکید بر اینکه نرخ‌گذاری و تصویب قیمت نهایی لباس‌ها بر عهده اتحادیه صنف پوشاک است و این اتحادیه طی نامه‌های جداگانه‌ای به سازمان صنعت و معدن و تجارت، قیمت تمام شده قطعی هر دست لباس فرم دانش‌آموزی با در نظرگرفتن وضعیت اقتصادی و جمیع جهات برای سال تحصیلی ۹۹-۹۸ و با افزایش قیمت ۳۵ تا ۱۰۰ درصدی نسبت به سال گذشته را اعلام کرده‌است، گفت: آموزش و پرورش صرفا بحث نظارت و ساماندهی امور پوشاک را برعهده داشته است که به حق تلاش‌های بسیاری هم در این راستا و در سال نخست ساماندهی انجام شد تا دانش‌آموزان با احساس رضایت بیشتری فرم مدرسه خود را به تن کنند و در آن احساس راحتی کنند.

کلاری معتقد است وقتی دانش‌آموزی و به ویژه دانش‌آموزان دوره متوسطه که در سن بلوغ هستند از ظاهر و لباس خود چه به لحاظ رنگ‌بندی و چه از نظر کیفی و سایز رضایت نداشته باشد قاعدتا این نارضایتی موجب درگیری ذهنی برای او می‌شود و شاید منجر به عدم حضور او در بسیاری از برنامه‌های خلاقانه نیز شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار