فرمول عجیب محاسبه خسارت در اصلاحیه بیمه

خودروهای لوکس در تله بیمه

تهران (پانا) - در دنیای پر مشغله و البته پرتلاطم امروزی، یکی از موضوعاتی که می تواند جوامع بشری را از اختلافات شخصی و جمعی در امان بدارد، «آشنایی با حقوق متقابل افراد و قانون» است که مهم‌ترین اثر این آشنایی و آگاهی را می‌توان در پیشگیری از وقوع بسیاری از مشکلات حقوقی دانست. یکی از مسائلی که بعد از اصلاح جدیدش بسیار در فضای مجازی بازتاب داشت، فرمول جدید محاسبه خسارت تصادف با خودروهای لوکس است.

کد مطلب: ۹۵۹۹۱۴
لینک کوتاه کپی شد
خودروهای لوکس در تله بیمه

به‌گزارش خراسان، اصلا تاکنون به این موضوع فکر کرده‌اید که اگر با خودرویی گران‌قیمت مانند پورشه، ب.‌ام.‌و، بنز یا سانتافه تصادف کنید، بیمه شخص ثالث تا چه میزان تعهدات مالی را برای جبران خسارت خودروی خسارت دیده تقبل می‌کند؟ امروز سعی کرده‌ایم این قانون را باهم مرور کنیم تا خدای نکرده اگر با یک خودروی لوکس تصادف کردید یا خودرویی با خودروی لوکس شما تصادف کرد از حق و حقوق‌تان با خبر باشید.

فرمول نحوه محاسبه در اصلاحیه جدید
شورای‌‌عالی بیمه بعد از ابطال نحوه محاسبه خسارت خودروهای لوکس توسط دیوان عدالت اداری در خرداد ماه، نحوه محاسبه را اصلاح کرد. بر اساس این اصلاحیه در صورت تصادف با یک خودروی غیر متعارف (لوکس) بیمه شخص ثالث راننده مقصر فقط میزان خسارت متناظر وارد شده به گران‌ترین خودروی متعارف را پرداخت می‌کند.

خودروی متعارف و غیر متعارف
شورای‌عالی بیمه تعریف و فرمول مشخصی از خودروی متعارف و نامتعارف برای تعیین دقیق خسارت در بیمه شخص ثالث ارائه کرده است که بر اساس این فرمول تمام خودروهایی که ارزش آن‌ها کمتر از 50 درصد دیه مرد مسلمان در ماه حرام است، خودروی متعارف و بالای 50 درصد خودروی نامتعارف یا لوکس به‌حساب می‌آیند. از آن‌جا که رقم دیه 360 میلیون تومان در ماه حرام است اگر قیمت خودروی شما کمتر از 180 میلیون تومان باشد متعارف است وگرنه شما دارنده یک خودروی لوکس هستید که با توجه به گرانی خودرو در چندوقت اخیر دور از انتظار هم نخواهد بود. هرچند این روزها خودروهای 180 میلیون تومانی هم نسبت به خودروهای چند صد میلیونی و چند میلیاردی لوکس به‌حساب نمی‌آیند اما با این‌حال شورای‌عالی بیمه نظری متفاوت دارد و خودروی بالای 180 میلیون تومان را لوکس به‌حساب می‌آورد. با این حساب اگر شما با خودرویی با قیمت بیش از 180 میلیون تومان تصادف کنید، بیمه شخص ثالث فقط خسارت وارد شده به یک خودروی کمتر از 180 میلیونی را پرداخت می کند. مثلا اگر شما با یک بنز سری اس تصادف کنید و چراغ عقب آن را که قیمتش 10 میلیون است بشکنید، بیمه خسارت چراغ استپ وی178 میلیونی را که 1.5 میلیون تومان است، برعهده خواهد گرفت. حتی اگر سقف پوشش بیمه شخص ثالث کفاف جبران کامل خسارت را بدهد.

ایرادهای این اصلاحیه
آن چه مشخص است شورای‌عالی بیمه در این اصلاحیه بیشتر منافع بیمه‌ها را در نظر گرفته تا صاحبان خودرو. این که اصلاحیه جدید تغییرات چندانی نکرده است را کنار بگذاریم و به‌همین اصلاحیه بپردازیم. از آن‌جا که ممکن است گران‌ترین خودروهای متعارف قیمت قطعات‌شان باهم متفاوت باشد، این سوال مطرح می‌شود که هنگام تعیین خسارت کدام مدل و کدام خودرو باید ملاک قرار بگیرد که همین موضوع محاسبه را سخت و سلیقه‌ای کرده و همچنین کارشناسان را سر در گم خواهد کرد.

مابه‌التفاوت خسارت چه می‌شود؟
بر اساس قوانین و مقررات، در سال‌های گذشته در صورتی‌که شما با خودرویی گران‌قیمت تصادف می‌کردید، بیمه‌گذار بخشی از خسارت تصادف را که مربوط به تعهدات مالی مندرج در بیمه‌نامه شخص ثالث بود، تقبل می‌کرد و بقیه خسارت باید از سوی شخصی که خسارت وارد کرده بود، پرداخت می‌شد و اگر فرد خاطی مبلغ تعیین شده برای خسارت را پرداخت نمی‌کرد، شخص خسارت دیده می‌توانست به دادگاه صالحه شکایت و بقیه خسارت را دریافت کند اما بر اساس قوانین جدید تمامی خودروهای گران قیمت باید دارای بیمه بدنه باشند تا در صورت بروز حادثه بقیه مبلغ خسارت را از بیمه بدنه دریافت کنند. در غیر این صورت هیچ وجهی بیشتر از خسارت متناظر با گران‌ترین خودروی متعارف که بیمه شخص ثالث خودروی فرد خاطی بر عهده می‌گیرد به صاحب خودروی گران قیمت پرداخت نمی‌شود. برخی از کارشناسان معتقدند این بند جدید که در قانون بیمه شخص ثالث گنجانده شده، نگرانی و مشکلات مالکان خودروهایی را که با خودروهای گران‌قیمت تصادف می‌کردند، رفع کرده و کار مثبتی است. چرا که در بسیاری از تصادفات چون مالک خودرو توانایی پرداخت بقیه خسارت را نداشت به زندان می‌رفت و مشکلات بسیاری را متحمل می‌شد اما از سوی دیگر برخی کارشناسان بر این باورند که بیمه با اضافه کردن این بند در تلاش است تا صاحبان خودروهای لوکس را مجبور به خرید بیمه بدنه کند و به نوعی هم از بیمه شخص ثالث سود ببرد هم از بیمه بدنه !

مقایسه قطعات متناظر خودروی لوکس با گران‌ترین خودروی متعارف
برای این که بیشتر با تفاوت قیمت برخی از قطعات خودروهای لوکس که ممکن است در تصادفات دچار آسیب شوند آشنا شوید، قیمت قطعات متناظر گران‌ترین خودروهای متعارف را در جدولی برای شما گنجانده‌ایم. قیمت‌ها بر اساس قیمت نمایندگی‌های خودروها لحاظ شده و گران‌ترین خودروی متعارف که ساندرو استپ وی است، بر اساس قیمت مندرج در سایت پارس خودرو 178 میلیون تومان اعلام شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار