در نشست کمیته علمی استپ مطرح شد؛

هدایت تعاملات علمی و فناورانه جهان اسلام مهم‌ترین هدف استپ

اجتماع دانشمندان جهان اسلام حول چالش‌های کشور‌های اسلامی

تهران (پانا) - دبیر اجرایی ششمین نشست استپ گفت: مهم‌ترین هدف نشست استپ، بسترسازی و شکل‌گیری و هدایت تعاملات علمی و فناورانه مبتنی بر مسائل جهان اسلام است.

کد مطلب: ۹۵۹۷۹۸
لینک کوتاه کپی شد
هدایت تعاملات علمی و فناورانه جهان اسلام مهم‌ترین هدف استپ

به گزارش ستاد ارتباطات و اطلاع رسانی بنیاد مصطفی(ص)، اولین نشست کمیته علمی ششمین نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشور‌های اسلامی در حوزه آب و انرژی با حضور سعید سهراب‌پور مشاور رئیس بنیاد ملی نخبگان و دبیر ششمین نشست استپ، محمدحسن سعیدی رئیس پژوهشکده علوم و فناوری انرژی دانشگاه صنعتی شریف و دبیر کمیته علمی همبست آب و انرژی، جعفر توفیقی داریان رئیس پژوهشگاه صنعت نفت، حسین آفریده رئیس دانشکده انرژی و فیزیک دانشگاه امیرکبیر و جمعی از صاحبنظران و اساتید دانشگاه در حوزه آب، انرژی و محیط زیست در محل پژوهشکده علوم و فناوری انرژی دانشگاه شریف برگزار شد.

در این نشست مشاور رئیس بنیاد ملی نخبگان و دبیر ششمین نشست استپ گفت: یکی از برنامه‌های بنیاد مصطفی (ص) پیش از برگزاری دوره نخست جایزه مصطفی (ص)، به منظور تحقق این مهم در ایجاد فضای همکاری و تعامل بین متخصصان و دانشمندان کشور‌های اسلامی طراحی و در سال‌های پیشین به اجرا در آمده، با نام نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشور‌های اسلامی مشهور است که دو دوره در ایران و سه دوره در مالزی، عمان و پاکستان برگزار شده است.

او با بیان اینکه، دوره ششم رویداد استپ، آبانماه سال جاری در ایران برگزار می‌شود، بر نهایی شدن هرچه سریعتر اجرای برنامه‌ها و پنل‌ها در دانشگاه به منظور استفاده حداکثری از دانشمندان حاضر در این رویداد تاکید کرد.بیشتر بخوانید: جایزه مصطفی (ص) به شناسایی دانشمندان جهان اسلام کمک می‌کندسهراب‌پور در ادامه با بیان این که، ارتباط دانشمندان جهان اسلام با یکدیگر، برخلاف دانشمندان تراز اول جهان، ضعیف‌تر است، گفت: نشست استپ تلاش می‌کند به منظور شبکه‌سازی و ایجاد ارتباط بین دانشمندان جهان اسلام یک بستر مناسب طراحی و ایجاد کند.

او در ادامه بیان داشت: بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص) در راستای اثربخشی در زیست‌بوم علم و فناوری و ارتقاء سطح علمی کشور‌های اسلامی، با اعطای جایزه مصطفی (ص) به آثاری برجسته از دانشمندان جهان اسلام در سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۶، برنامه¬‌ریزی دقیق و موثری را برای شبکه‌سازی و بهره‌مندی جامعه اسلامی از این ظرفیت عظیم دنیای اسلام در دستور کار خود قرار داده است.

در ادامه محمدمهدی جعفری دبیر اجرایی نشست استپ گفت: مهم‌ترین هدف نشست استپ، بسترسازی و شکل‌گیری و هدایت تعاملات علمی و فناورانه مبتنی بر مسائل جهان اسلام است و به دنبال آن هستیم که دانشمندان جهان اسلام حول مسائل و چالش‌های کشور‌های اسلامی گردهم آیند.

او در ادامه اظهار کرد: حوزه‌های مورد بحث در نشست استپ شامل سلامت و همبست آب و انرژی و همچنین سطوح کارکردی، ارتباطات علم، بانوان و علم و فناوری و تامین مالی علم و فناوری است.

جعفری با بیان اینکه بیش از ۱۰۰ نفر از دانشمندان جهان اسلام متناسب با پنج حوزه در زمینه علم و فناوری از ۳۴ کشور در این دوره از نشست استپ حضور دارند، بیان کرد: این مهمانان از کشور‌های مالزی، ترکیه، انگلستان، هند، عراق و... هستند.

دبیر اجرایی ششمین نشست استپ عنوان کرد: با توجه به اینکه نشست استپ محلی برای شبکه‌سازی بین دانشمندان جهان اسلام است، سعی داشته‌ایم که مهمانان از سازمان‌های بین‌المللی، رسانه‌های علمی و شخصیت‌های حقیقی و حقوقی دانشگاه‌ها باشند.

جعفری با اشاره به دستاورد‌های نشست‌های قبلی استپ در حوزه علم و فناوری تصریح کرد: حضور بیش از ۱۵۰ دانشمند برجسته و مراکز آموزش عالی، عقد تفاهم‌نامه همکاری میان دانشگاه‌ها، اجرای برنامه‌های همکاری مشترک میان دانشمندان و دانشگاه‌ها، تصویب شکل‌گیری ۹ کارگروه تخصصی در حوزه‌های مختلف و شکل‌گیری شبکه آزمایشگاهی، ارائه گرنت‌های تحقیقاتی در قالب برنامه آزمایشگاه نوآوری، شکل‌گیری بستر‌های تبادل دانشجو در جهان اسلام از دستاورد‌های آن است و در این دوره نیز تلاش شده تا از حضور مهمانان، بیشترین بهره‌برداری‌ها صورت گیرد و در کنار برنامه‌های اصلی نیز برنامه‌های فرعی برای مهمانان تدارک دیده شده است.

او گفت: رویداد آشنایی صنایع با دستاورد‌های دانشمندان جهان اسلام (EISA)، نیز با هدف فناوری و تجاری‌سازی برگزار می‌شود که مخاطبان آن، شرکت‌های دانش بنیان هستند و این رویداد نیز برنامه مستقلی است که در کارخانه نوآوری آزادی برگزار خواهد شد.
جعفری در ادامه اظهار کرد: شبکه‌سازی دانشمندان جهان اسلام، زمانی شکل می‌گیرد که فرآیند عرضه و تقاضا وجود داشته باشد؛ در حالی که برخی از کشورها، متقاضی این نشست هستند و استپ فقط یک کنفرانس علمی برای آنان نیست و برخی از افراد برای شبکه‌سازی در آن حضور دارند.

در ادامه این نشست محمد حسن سعیدی رئیس پژوهشکده علوم و فناوری انرژی دانشگاه صنعتی شریف و دبیر کمیته علمی همبست آب و انرژی، در تشریح دیگر برنامه‌ها گفت: این نشست، اولین کمیته همبست انرژی آب و انرژی است و روز یکشنبه، ۱۹ آبان ماه، میزبان حدود ۲۵ محقق و پژوهشگر برجسته غیرایرانی و تعداد قابل توجهی از متخصصین و پژوهشگران ایرانی در آن هستیم.

او در ادامه گفت: این نشست فرصت بی‌بدیلی برای کشورمان و پژوهشکده و دانشگاه صنعتی شریف است. هدف بنیاد مصطفی (ص) و رویداد استپ هم‌افزایی و ایجاد شبکه متخصصین و پژوهشگران است؛ همچنین افرادی که برای ۱۹ آبان دعوت شده‌اند، از افراد متخصص و صاحب‌نظر در حوزه انرژی، آب و محیط زیست هستند.

جعفر توفیقی داریان رئیس پژوهشگاه صنعت نفت، بیان کرد: این فرصت ایجاد شده، برای ما بسیار خوب است و باید بهترین استفاده را از آن داشته باشیم؛ موضوع آب در حاشیه قرار گرفته است، اینکه ما صرفا به بهینه‌سازی مصرف انرژی بپردازیم، موضوع آب مورد بحث قرار نمی‌گیرد و همچنین نقش دانشمندان ایرانی در این نشست نیز کمرنگ است.

او در ادامه تصریح کرد: در رزومه‌های افراد دعوت شده برخی از آنان قوی و برخی از آنان ضعیف هستند و ممکن است برخی از آنان به جهت داشتن مسئولیت‌هایشان دعوت شده‌اند، اما باید دقت بیشتری صورت گیرد.

سید اسماعیل ربانی نماینده ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: در ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی ریاست جمهوری، سندی مصوب شده که متشکل از ۲۵ راهبرد است که طی ۵ تا ۶ سال تلاش گسترده¬ای توسط متخصصین برای آن انجام شده است که به نوعی چکیده‌ای از وضعیت کشور، اولویت‌ها، چالش‌ها و گلوگاه‌ها است.

ربانی گفت: ستاد به طور مستقیم با حوزه آب و محیط‌زیست در ارتباط است و هر تلاشی که طی این رویداد و بعد از رویداد صورت گیرد، ستاد از آن‌ها حمایت خواهد کرد؛ زیرا این موضوعات، دغدغه ما نیز است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار