آذربایجان‌غربی، استان نخست کشور در تولید صنایع‌دستی عشایری

ارومیه (پانا) - سرپرست اداره‌کل امور عشایری آذربایجان‌غربی گفت: عشایر این استان با تولید سالانه ۴۲ هزار و ۸۱۰ مترمربع انواع صنایع دستی داری و غیر داری، رتبه نخست کشوری را به خود اختصاص داده‌است.

کد مطلب: ۹۵۹۶۵۵
لینک کوتاه کپی شد
آذربایجان‌غربی، استان نخست کشور در تولید صنایع‌دستی عشایری

علی بهادری افزود: این میزان تولید شامل انواع فرش، گلیم، جاجیم، کلاه، دستکش، پاپوش و گیوه است.

وی تاکید کرد: پنج هزار و ۳۱ نفر از عشایر در بخش‌های مختلف صنایع دستی داری و غیرداری این استان مشغول فعالیت هستند.

وی بیان کرد: همچنین عشایر آذربایجان‌غربی سالانه ۵۵ هزار تن شیر، ۱۵ هزار تن گوشت، سه هزار تن پشم، ۶۷ هزار تن انواع محصولات زراعی، ۸۸ هزار تن انواع محصولات باغی و ۸۲ هزار تن انواع محصولات علوفه‌ای را تولید و روانه بازار مصرف می‌کند.

سرپرست اداره‌کل امور عشایری آذربایجان‌غربی گفت: ۶۰ هزار هکتار از اراضی آبی و دیمی و یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار از اراضی مرتعی این استان در اختیار عشایر آذربایجان‌غربی است.

«بهادری» ادامه داد: همچنین عشایر آذربایجان‌غربی ۲ میلیون واحد دامی را در اختیار دارند و انواع محصولات لبنی و پروتئینی را تولید و و روانه بازار مصرف می‌کنند.

وی با تبریک روز ملی روستا و عشایر، اظهار داشت: عشایر آذربایجان‌غربی با امکانات محدود نقش برجسته و مهمی در تحقق اقتصاد مقاومتی دارند و حمایت‌های لازم از این قشر صورت می‌گیرد.

حدود ۱۰۴ هزار نفر جمعیت با ۱۵ هزار و ۵۹۹ خانوار عشایری در آذربایجان‌غربی زندگی می‌کنند که با این آمار ۹ درصد جمعیت عشایری کشور در این استان سکونت دارند؛ از این تعداد حدود ۶۰۰ خانوار به خارج از استان کوچ کرده‌اند و بقیه نیز در داخل استان و در شهرستان‌های چالدران، خوی، پلدشت، ماکو، مهاباد، سلماس و شاهین‌دژ ییلاق و قشلاق می‌کنند.

عشایر استان ۱۲ ایل و ۲۱ طایفه مستقل هستند و ۳۳۶ روستای آذربایجان‌غربی نیز ویژه عشایر است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار