رئیس اموزش وپرورش استثنائی استان یزد:

آموزش معلولان بدون همراهی نیروهای توانبخشی میسرنیست

یزد(پانا) – "مصطفی پایدار" درگفتگو با خبرنگار پانا گفت: نیروهای توانبخشی شامل گفتاردرمان ، کاردرمان ، بینائی سنج ، شنوائی سنج ، فیزیوتراپ و... درکنار معلم مداخله آموزشی دارند.

کد مطلب: ۹۵۹۶۴۱
لینک کوتاه کپی شد
آموزش معلولان بدون همراهی نیروهای توانبخشی میسرنیست

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنائی استان با ذکر این نکته که در پنجساله اخیر آموزش و پرورش استثنائی استخدام نیروی توانبخش نداشته است گفت: نیروهای بازنشسته توانبخشی سازمان استثنائی نیز جایگزین نشدند.

"مصطفی پایدار"عدم مجوزبکارگیری نیروهای طرحی دردو ساله اخیردر زمینه توانبخشی را ازجمله مشکلاتی خواند که آموزش و پرورش استثنائی با آن روبروست و افزود: وجود نیروی توانبخشی از جمله نیازهای است که باید درکنار معلم و خانواده ها باشد و استفاده از ظرفیت های بیرون از اموزش وپرورش نیزبضاعت مالی نامناسب خانواده ها عملا امکان پذیر نیست .

وی به وضعیت فعلی نیروی انسانی در مدارس استثنائی استان اشاره کرد و گفت: هم اکنون 500 نفر از همکاران بنده اعم ازکادر اداری ، آموزشی وتوانبخشی درمدارس درقالب مدیر، معلم، آموزگار، دبیر و مربی تربیت بدنی و تربیتی فعالیت دارند .

ایشان با یادآوری این نکته که سهمیه دانشگاه فرهنگیان برای آموزش و پرورش استتثنائی بسیار کم است گفت: این موضوع تناسب بین ورودی و خروجی نیروهای آموزش وپرورش استثنائی را برهم زده است.

وی عدم تکمیل ظرفیت سهمیه جذب نیرو از طریق ماده 28 را یکی دیگر از مشکلات موجود درتامین نیروی این حوزه خواند وگفت:با پیگیری اداره کل آموزش و پرورش استان سال گذشته 21 وامسال 24 سهمیه استخدامی ماده 28 داشتیم که سال قبل به علت محدودیت رشته های مورد پذیرش، ظرفیت استخدام به طور کامل جذب نشد.

این مسئول علت زودتر بازنشسته شدن نیروهای استثنائی را ناشی از سختی کار این عزیزان دانست و گفت: هرچند این سیاست تشویقی جبران زحمات وسختی کار این عزیزان را نمی کند ولی نسبت به معلمان عادی 4 سال زودتر بازنشسته می شوند .

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنائی استان یزد درادامه به ضرورت آموزش فراگیر دانش آموزان استثنائی در مدارس عادی اشاره کرد و گفت: برای تحقق این سیاست ، تغییر نگرش جامعه نسبت دانش آموزان معلول ضروری است.

"مصطفی پایدار" درتشریح طرح آموزش فراگیرمعلولان به خبرنگار پانا گفت : این طرح بدین معناست که "هر دانش آموز معلول در مدرسه ای تحصیل کند که اگر معلول نبود درآن مدرسه تحصیل می کرد."

"پایدار" افزود : هرچند این طرح برای همه گروههای معلولیتی به جز معلولان آسیب دیده ذهنی اجرا شده است ولی نگرش چامعه و نگرش مدارس عادی باید نسبت به معلولان تغییر پیدا کند.

ایشان مناسب سازی فضاهای آموزشی برای فراهم آوردن زمینه تحصیل دانش آموزان معلول درکنار دانش اموزی عادی را نیز از ضروریات اجرای این طرح خواند و افزود : آموزش معلمان نیز از جمله دیگر مواردی است که برای عملیاتی شدن کامل این طرح ضرورت دارد .

وی اجرای طرح آموزش فراگیر را یک طرح ملی و بین المللی دانست و افزود: براساس سند تحول بنیادین ، آموزش و پرورش موظف شده در راستای عدالت آموزشی و ایجاد فرصت های برابر اموزشی زمینه تحصیل دانش اموزان با نیاز های ویزه را به طور کامل اجرائی کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار