بازی دوگانه «اشغالگر نامربوط» با ترکیه و کردهای سوریه

تهران (پانا) -ایران شب گذشته در تماس تلفنی وزرای امور خارجه ایران و ترکیه مخالفت خود را با هر گونه اقدام نظامی در سوریه اعلام کرد، اقدامی که به رغم مخالفت رئیس‌جمهوری آمریکا و روسیه ظاهرا با ورود هزاران جنگجوی وابسته به گروه «ارتش آزاد سوریه» و ارتش ترکیه، امروز ابعادش روشن خواهد شد.

کد مطلب: ۹۵۹۵۷۱
لینک کوتاه کپی شد
بازی دوگانه «اشغالگر نامربوط» با ترکیه و کردهای سوریه

بر اساس گزارشی که رأی الیوم منتشر کرده است یک منبع وابسته به گروه «ارتش آزاد سوریه» گفته است که حدود 8 هزار تن از شبه‌نظامیان گروه‌های معارض به همراه نیروهایی از ارتش ترکیه، که مجهز به صدها خودروی زرهی از جمله تانک‌ها هستند، شامگاه دوشنبه از دروازه «کرکمیش» ترکیه به سمت شهر مرزی «جرابلس» در حومه شمال شرقی عبور کردند و از آنجا عازم جنوب شهر جرابلس و سپس محور خط مقدم با «نیروهای دموکراتیک سوریه»( قسد) در حومه شهر «منبج» شده‌اند.

بر اساس ترجمه تسنیم، این منبع که نخواست نامش فاش شود در گفت‌وگو با خبرگزاری آلمان افزود، این نخستین گروه از شبه‌نظامیان «ارتش آزاد سوریه» است که با ارتش ترکیه در جنگ علیه قسد در شرق فرات حضور خواهد داشت.

منبع مذکور افزود بعد از ورود این تجهیزات نظامی و همچنین استقرار نیروهای در خطوط مقدم با قسد در شمال منبج، این نیروها منتظر ساعت صفر برای حرکت به سمت شهر منبج هستند.

ترکیه جمعه گذشته رهبران گروه‌های معارض در «ارتش ملی» و «جبهه آزادی‌بخش ملی» را گرد هم آورد و از ادغام این نیروها در «ارتش ملی» خبر داد که در نبردهای شرق فرات مشارکت خواهند کرد.

همزمان خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از منابع محلی گزارش داد، یگان‌های زرهی ارتش ترکیه با عبور از گذرگاه مرزی «کیلیس»، به منطقه جرابلس وارد شدند و در حال حرکت به سمت ریف شمالی منبج هستند.

آناتولی خبرگزاری رسمی ترکیه نیز گزارش داد وزارت دفاع ترکیه نیز با صدور بیانیه‌ای از اتمام تدارکات و آماده‌سازی‌ها برای عملیات در سوریه خبر داده و گفت به نیروهای مسلح این کشور اجازه تشکیل گذرگاه تروریستی در مرزهای جنوبی ترکیه را نمی‌دهند.

با این حال، خبرگزاری رسمی سوریه( سانا) گزارش داد ارتش ترکیه به پایگاهی در منطقه «تل الطویل» در مجاورت شهر «المالکیه» در حومه شمال شرقی استان الحسکه را هدف قرار داد، که این پایگاه وابسته به «نیروهای دموکراتیک سوریه» است.

مواضع دو پهلوی آمریکا

به گزارش پانا، همه این ماجرا در حالی است که پس از اعلام رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه درباره حمله قریب‌الوقوع نظامی کشورش به شمال سوریه، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا هشدار داد که در صورتی که ترکیه از خط قرمز عبور کند، او اقتصاد ترکیه را نابود خواهد کرد.

از سوی دیگر، کاخ سفید شب گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد: «دونالد ترامپ با رجب طیب اردوغان تلفنی گفت‌وگو کرد. ترکیه به‌زودی عملیات خود را که مدت‌هاست برای آن برنامه‌ریزی کرده است، در شمال سوریه پیش می‌برد. نیروهای مسلح آمریکا نه از این عملیات حمایت می‌کنند و نه در آن مشارکت می‌کنند. نیروهای آمریکایی "خلافت" داعش را شکست داده‌اند و دیگر در این منطقه نخواهند بود»

این بیانیه تحلیل‌هایی درباره چراغ سبز آمریکا به ترکیه برای حمله نظامی به سوریه را در پی داشت،‌ با این حال یک مقام آمریکایی بامداد سه‌شنبه با رد برخی گزارش‌ها مبنی بر چراغ سبز واشنگتن به ترکیه برای عملیات در سوریه، اعلام کرد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، نقشه‌های رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای خود را تایید نمی‌کند.

این مقام ارشد کاخ سفید که خواست نامش فاش نشود، در گفت‌وگو با خبرنگاران بعد از کنفرانس مطبوعاتی ترامپ، گفت: «با اینکه هنوز ندیدیم که عملیاتی شروع شده باشد، ترامپ بعد از مطلع شدن از نیت ترکیه برای عملیات، تصریح کرد که نیروهای کم‌تعداد ما در حدود ۲۰-۳۰ کیلومتری منطقه امن در شمال سوریه نباید به خطر بیفتند».

از سوی دیگر رئیس جمهوری آمریکا در نشست خبری نشست خبری مراسم عقد قرارداد تجاری با سفیر ژاپن در کاخ سفید، در هشداری مجدد به ترکیه درباره عملیات در سوریه، گفت اگر اقدامی خارج از چارچوب انسانی صورت بگیرد، خشم واشنگتن را با اقتصادی ویران حس خواهند کرد.

ترامپ در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید چرا جانب ترکیه را گرفته است و متحدان آمریکا یعنی کُردهای سوریه را رها کرد، توضیح داد: «من از هیچکسی طرفداری نمی‌کنم. ما سال‌ها در سوریه بودیم در صورتی که قرار بود یک اقدام کوتاه‌مدت باشد. ما باید می‌رفتیم و بر‌می‌گشتیم».

او با اشاره به حضور ۵۰ نظامی آمریکایی در «منطقه کوچکی» در شرق سوریه، اظهار کرد: «نمی‌خواهم آن پنجاه نفر صدمه ببیند یا کشته شوند. نمی‌خواهم هیچ اتفاق بدی برای افرادمان بیفتد و این را به رئیس‌جمهوری [رجب طیب] اردوغان هم گفتم، که اگر هر کدام از افراد ما آسیب ببیند، شما در مشکل بزرگی خواهید بود».

رئیس‌جمهوری آمریکا با بیان اینکه فشار زیادی روی ترکیه است، افزود: «آنها سال‌هاست با پ.ک.ک در حال جنگ هستند. آنها دشمنان قدیمی یکدیگر هستند... تمام این مشکلات با رئیس‌جمهور [باراک] اوباما شروع شد. او جنگ بین ترکیه و دشمن قدیمی‌اش را آغاز کرد».

ترامپ ضمن تکرار تهدید به تحریم ترکیه در صورت عملیات در سوریه ادامه داد: «اگر آنها [در سوریه] کاری انجام دهند که از نظر ما غیر انسانی باشد، خشم [ما] را با یک اقتصاد شدیداََ ویران احساس خواهند کرد. من قبلا هم این کار را [تحریم ترکیه] انجام دادم. زمانی که کشیش برانسون را آزاد نمی‌کردند اما [بعد از تحریم‌ها] به سرعت او را بازگرداندند».

مخالفت ایران و روسیه

از سوی دیگر این روسیه بود که با تصمیم ترکیه مخالفت کرد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه در واکنش به احتمال آغاز عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه گفت که کرملین امیدوار است ترکیه در همه شرایط به تمامیت ارضی سوریه پایبند باشد.

او افزود: «تمامیت ارضی سوریه پایه و اساس هرگونه تلاش برای حل و فصل سیاسی بحران سوریه است و ما امیدواریم که دوستان ترک ما به این مسئله پایبند باشد.»

محمدجواد ظریف شب گذشته در گفت‌و‌گو با همتای ترک خود ضمن مخالفت با اقدام نظامی و تاکید بر احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت ملی سوریه و لزوم ‌مبارزه با تروریسم و برقراری ثبات و امنیت در سوریه، توافق آدانا را بهترین راه برای سوریه و ترکیه و رفع نگرانی های آنها خواند.

در این گفت‌وگوی تلفنی، مولود چاووش اوغلو بر احترام به تمامیت ارضی سوریه و موقتی بودن اقدام ترکیه در آن منطقه تاکید کرد.

محمدجواد ظریف شب گذشته در پیام توئیتری خود نیز آمریکا را یک نیروی اشغالگر و بی‌ربط در سوریه خواند و بر ضرورت احترام به مردم و تمامیت ارضی سوریه تأکید کرد.

محمدجواد ظریف در پیام توئیتری خود نوشت: «آمریکا یک اشغالگر نامربوط در سوریه است و اجازه خواستن از این کشور یا تکیه کردن بر آن برای امنیت، بیهوده است. دستیابی به صلح و مبارزه با تروریسم در سوریه تنها از طریق احترام به مردم و تمامیت ارضی این کشور محقق خواهد شد. [گفت‌وگوهای] آدانا چارچوبی برای ترکیه و سوریه فراهم می‌کند و ایران نیز آماده کمک است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار