برداشت بیش از 13 هزار تُن پسته از بزرگترین تولید کننده این محصول در فارس

نی‌ریز ( پانا ) - مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی‌ریز از سطح زیر کشت 20 هزار هکتار از ارقام مختلف پسته در باغ‌های شهرستان خبر داد و افزود: نی‌ریز بزرگترین تولید کننده این محصول در استان فارس است و متوسط برداشت هر هکتار باغ مثمر در شرایط عادی یک تُن پسته خشک است.

کد مطلب: ۹۵۹۵۵۹
لینک کوتاه کپی شد
برداشت بیش از 13 هزار تُن پسته از بزرگترین تولید کننده این محصول در فارس

علیرضا بصیری در گفت و گو با پانا، با بیان اینکه نزدیک 20 هزار هکتار از باغ‌های شهرستان نی‌ریز به کشت ارقام مختلف پسته از جمله اکبری، احمدآقایی، کله قوچی و اوحدی اختصاص دارد، ادامه داد: بیش از 16 هزار و 400 هکتار آن مثمر و متوسط برداشت هر هکتار باغ مثمر در شرایط عادی یک تُن پسته خشک است.

او با اشاره به پتانسیل‌های موجود در مناطق مختلف نی‌ریز برای تولید پسته، خاطر نشان کرد: در سال های اخیر به علت کاهش سطح آب‌‌های زیر زمینی و افت کیفی آن، بسیاری از کشاورزان با ایجاد باغ‌های پسته به تولید این محصول روی آورده‌اند .

او افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال حدود 13 هزار تُن پسته برداشت که 20 درصد آن بصورت کال روی آورده‌اند و بقیه پس از فرآوری توسط 23 ترمینال ضبط و فرآوری پسته شهرستان به بازارهای داخلی و خارجی صادر شود که نسبت به سال قبل 1000 درصد افزایش داشته است.

بصیری با اشاره به‌ نوسانات شدید دمایی، گرمازدگی، بارندگی‌های بی موقع در زمان گرده افشانی وخسارت تگرگ در سال جاری اظهار کرد: گرچه صندوق بیمه محصولات کشاورزی موظف به جبران خسارت باغات زیر پوشش بنا به تعرفه‌های موجود است ولی به علت عدم پوشش بیمه‌ای بسیاری از باغات، مکاتباتی با مراجع برای جبران خسارت سیل و تگرگ انجام شد که تسهیلاتی در این خصوص به باغداران در حال پرداخت است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان نی ریز در پایان با تاکید بر لزوم تکمیل زنجیره تولید این محصول در شهرستان تصریح کرد: مشکل بزرگی که در تولید و فرآوری پسته وجود دارد، بارگیری و خروج این محصول هنگام برداشت به شهرها و استان‌های همجوار است که با ایجاد صنایع تبدیلی و بسته‌بندی در شهرستان توسط سرمایه‌گذاران علاقه‌مند علاوه بر رونق اقتصادی، محصولات فرآوری شده با نشان منطقه تولید کننده محصول به بازارهای خارجی از جمله چین، کره جنوبی و امارات صادر خواهد شد و در نتیجه باغداران از ارزش افزوده این محصول نیز منتفع خواهند شد.

خبرنگار: زهرا فرد

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار