۳۰ پهپاد سمپاش به ناوگان کشاورزی کشور اضافه‌شد

تهران (پانا) - به تازگی ناوگان پهپادهای سمپاش در قالب ۱۰ تیم کاری و با استعداد بیش از ۳۰ فروند پهپاد، با محوریت بخش‌خصوصی ایجاد شده‌است.

کد مطلب: ۹۵۹۴۹۷
لینک کوتاه کپی شد
۳۰ پهپاد سمپاش به ناوگان کشاورزی کشور اضافه‌شد

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ، ستاد توسعه فناوری های اقتصاد دیجیتال و هوشمند سازی معاونت علمی در راستای هدف گذاری های انجام گرفته در اسناد بالا دستی ۶ اولویت نیاز محور و مسئله محور تعریف کرده است ، کشاورزی دیجیتال یکی از اضلاع مورد توجه در اولویت بندی مذکور به حساب می آید. کشاورزی منبع تهیه غذای ملت ها است و از این جهت استراتژیک ترین ستون تولید محسوب می شود . به گفته مسئولان این انتظار وجود دارد که در سالهای پیش رو با توسعه اقتصاد دیجیتال در بخش کشاورزی ، حاشیه سود شرکت های دانش بنیان هدفمند و با انگیزه در این حوزه افزایش یابد . براساس برنامه ششم توسعه ۸۰ درصد مناطق کم برخوردار روستایی باید به شبکه های فناوری اطلاعات مجهز باشند . کاهش مصرف سموم کشاورزی و آفات یکی از محورهای مورد توجه در استفاده از فناوری های دیجیتال در بخش کشاورزی است .

پیش از این استفاده از اینترنت اشیاء در کشاورزی ایران مورد توجه قرار گرفته است ، در این راستا حسگرهای خاک و هوا به صورت آزمایشی در مزارع نصب شدند ، حسگرهای مذکور قابلیت اتصال به دستگاه‌های موبایل را دارند و می‌توانند تصمیم‌های لازم را در زمینه‌هایی همچون آبیاری و استفاده موثر از کودها و سموم شیمیایی را به صورت هوشمند و بر اساس اطلاعات موجود اتخاذ کنند. پهپادها ، جدید ترین فناوری به کار گرفته شده در کشاورزی کشور محسوب می شوند . از پهپادها پیش از این برای تهیه نقشه زمین کشاورزی و تصاویر هوایی از وضعیت محصولات کاشته‌شده استفاده شده است ، در سال جاری از این وسیله برای سم پاشی نیز استفاده می شود .محمد چیتگرها از کارشناسان این حوزه می گوید ، توجه به فناوری هر روز بیشتر در بخش کشاورزی کشور مورد توجه قرار می گیرد . در حال حاضر قریب ۱۰ تیم کاری با استعداد بیش از ۳۰ پهپاد در شمال کشور و هچنین استان خوزستان مشغول سم پاشی مزارع هستند ، پهپاد های بکار رفته در کشور تا ۱۵ لیتر ظرفیت حمل سم مایع را دارا هستند و به دلیل استفاده از نازل های میکرونی امکان خطا و هدر رفت سم در آنها بسیار پایین است ، به همین جهت با توجه افزایش قابل ملاحظه قیمت سم و نیاز به سم پاشی دقیق ، استفاده از این وسیله در برخی مزارع از لحاظ اقتصادی توجیه پیدا کرده است . فعالان این بخش در قابل چند شرکت متعلق به بخش خصوصی مشغول فعالیت هستند ، پهپاد های سم پاش تولید شده در ایران حداقل ۲۰ درصد از نمونه های با کیفیت خارجی ارزان تر هستند .

در حال حاضر با توجه به نیاز به مدیریت منابع آبی ، هوشمند سازی آبیاری یکی دیگر از حوزه های مورد توجه شرکت های دانش بنیان است . همچنین ساماندهی شبکه توزیع محصولات کشاورزی با استفاده از نرم افزارهای توزیع و شرکت های برخط دانش بنیان از بخش های بکر در کشاورزی دیجتال کشور محسوب می شود .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار